Nu när vi konstaterat att epos är för dyr men att GPS-rtk är kul, vad göra? Ardumower!

Projektet är inte utan problem. Klipparen behöver viss *host* montering och hela communyt runt är alldeles för tyskt. Men det borde vi kunna ändra på om alla andra också köper varsin!

Nåja, börjar bra: jag tror att jag lyckades öppna kartongen från botten men det förstod jag först efter att jag plockat upp en massa upp-och-nervända innerkartonger.

Uppackning av Ardumower-kit med delar i kartonger och en upp-och-nervänd basplatta på ett golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
LoweW och 4 till
  • Laddar…
Nästa steg är filar och smärgelduk. Ett byggprojekt med en närbild av sågade solcellsmoduler och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand i svart handske håller metallplatta med utsågade hål, redo för slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallplåt med utsågade hål och en smärgelduk, förberedelse för filning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kristofo och 2 till
  • Laddar…
För att jag ska hänga med här i detta spännande projekt måste du ge kontextinformation.

Vad är det för maskiner som detta kan vara aktuellt för, modeller, kanske årsmodeller?
Vad är det som man uppnår med föreslagna åtgärder?
Vilka är övriga förutsättningar för att lyckas med vad man nu vill uppnå?
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
För att jag ska hänga med här i detta spännande projekt måste du ge kontextinformation.

Vad är det för maskiner som detta kan vara aktuellt för, modeller, kanske årsmodeller?
Vad är det som man uppnår med föreslagna åtgärder?
Vilka är övriga förutsättningar för att lyckas med vad man nu vill uppnå?
Det är en komplett klippare även om det också finns folk som bara bytt logiken i sina existerande klippare också. Mjukvaran är open source men companion-appen är det inte.

Målet är en robotklippare som utan gränsslinga kan klippa gräsmattan utan att köra in i saker eller smita. Och förutsättningarna är ett ganska stort intresse för att pilla med saker och någorlunda fri sikt mot himlen.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Monteringen fortsätter. För specifikt elektroniken är instruktionerna aningens bättre (men på tyska). Dessvärre är det väldigt mycket elektronik att montera. Jag hade ju tänkt att det här skulle vara främst ett mjukvaruprojekt.
Elektronikprojekt på bord med lödkolv, kretskort och verktyg i en hemmamiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LazyCrowbar
  • Laddar…
Så här många lödpunkter har jag aldrig tagit mig genom samma dag någonsin tidigare Elektronikkort med många lödpunkter, verktyg och komponenter på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av ett kretskort med många lödpunkter och elektroniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Svarva klippskivan rund(are). Visst, varför inte? Jag är glad för alla instruktioner jag hittar.
Arbetsbänk med verktyg, en svarv och en låda med spik för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Orvar777 och 1 till
  • Laddar…
Rent mekaniskt börjar det åtminstone likna någonting. Delvis sammansatt robotgräsklippare med märkningen "Ardumower" på en trägolvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Är den färdigutvecklad?
Tänkte alltså på om dom funkar i praktiken.

Dom verkar inte ha nånn super finnish på dom färdiggjorda delarna. Ser lite grovt ut.

Går den med arduino "dator"?

Var hittar man byggsatser och mer info. Helst inte på tyska..
 
B bryggstun skrev:
Är den färdigutvecklad?
Tänkte alltså på om dom funkar i praktiken.

Dom verkar inte ha nånn super finnish på dom färdiggjorda delarna. Ser lite grovt ut.

Går den med arduino "dator"?

Var hittar man byggsatser och mer info. Helst inte på tyska..
Inte ett dugg färdigutvecklad; ännu mindre än jag trodde innan jag hoppade på projektet. Stora delar av dokumentationen finns endast på tyska. En del finns bara i videoform (också på tyska).

Huruvida den är användbar i praktiken får jag återkomma med när/om jag får ihop den.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Och ja, den drivs av en arduino eller en Grand central m4 i mitt fall.
 
  • Gilla
bryggstun
  • Laddar…
Hoppas du och dom andra i projektet löser alla problem!
 
Garderobssnickarn
Riktigt spännande projekt! Följer det med stort intresse.
 
Efter att ha lagt en del tid på att försöka förstå hur wifimodulen ska monteras då den inte är speciellt lik den i de så kallade instruktionerna har jag nu kommit fram till att jag förmodligen fått fel delar. Tyskland mailat, vi får se vad de säger. En omonterad wifimodul ligger på en genomskinlig plastförpackning ovanpå ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Ska bli intressant att följa hur det går för dig!
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.