E
B nord123 skrev:
Naturvårdsverket är ingen lagtext.
Detta är sant. Men i detta fall så nära vi kan komma.
Sen kan du ju alltid testa fin lycka i rätten. Men detta är nog inte för alla.
 
B nord123 skrev:
Naturvårdsverket är ingen lagtext.
Nej, men dom är expertmyndighet när de kommer till att tolka lagar inom natur- och miljöområdet.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
B
useless useless skrev:
Nej, men dom är expertmyndighet när de kommer till att tolka lagar inom natur- och miljöområdet.
Experter på att övertolka EU beslut och egna
”Hittepå någonting” som saknar lagstöd.
Såsom artskyddsförordningen, strandskyddet, allemansrätten biologisk mångfald, vargpopulationen, älgjakt, vattendirektivet mm mm
 
När den kritiken kommer från någon vars tolkningar inte är i närheten av verkligheten så kommer ingen att lyssna. Även om det finns viss sanning i det.
 
B nord123 skrev:
Experter på att övertolka EU beslut och egna
”Hittepå någonting” som saknar lagstöd.
Såsom artskyddsförordningen, strandskyddet, allemansrätten biologisk mångfald, vargpopulationen, älgjakt, vattendirektivet mm mm
Jag gissar att du känner dig kränkt av att någon har fått rätt att göra något/du har hindrats att göra något på din fastighet och därför likt Don Quijote slåss mot alla som försvarar dagens ordning.
 
Düsseldorff
Löken och Daniel kan ni inte bara ta en öl och bli kompisar så vi får lite lugn och ro på forumet?
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Experter på att övertolka EU beslut och egna
”Hittepå någonting” som saknar lagstöd.
Såsom artskyddsförordningen, strandskyddet, allemansrätten biologisk mångfald, vargpopulationen, älgjakt, vattendirektivet mm mm
Fast jag är hyfsat säker på att allemansrätten är betydligt äldre som företeelse än EU...
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Det finns åtminstonde två paragrafer i brottsbalken som är relevanta för diskussionen (min fetstil):

Brottsbalken 12 kap 2a §
Den som i skog eller mark olovligen tar växande träd eller gräs eller träd som fällts av vinden eller sten, grus, torv eller annat som inte är bearbetat döms, om brottet med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa, för åverkan till böter. Detsamma gäller den som från växande träd tar ris, grenar, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda.

Brottsbalken 12 kap 4 §
Den som olovligen och på annat än väg färdas över tomt eller plantering, eller över någon annan mark som kan skadas av detta, döms för tagande av olovlig väg till böter eller fängelse i högst sex månader.
 
  • Gilla
zappo.engstrom och 2 till
  • Laddar…
E
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Löken och Daniel kan ni inte bara ta en öl och bli kompisar så vi får lite lugn och ro på forumet?
Har inga problem med Daniel 109, det är en bra och kunnig person, tyvärr försöker hen hela tiden försöka färga forumet med sin personliga agenda, på ett, i hens tycke, subtilt sätt.

Men icke på Lökens vakt.
 
Düsseldorff
E El-Löken66 skrev:
Har inga problem med Daniel 109, det är en bra och kunnig person, tyvärr försöker hen hela tiden försöka färga forumet med sin personliga agenda, på ett, i hens tycke, subtilt sätt.

Men icke på Lökens vakt.
Jaja men duellera om saken då, förloraren får lämna forumet. Jag får välja vapen. Jag väljer vinkelslip.

Edit: Kanske inte blir så mycket kvar som kan lämna nåt forum iofs...
 
Redigerat:
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Jag får välja vapen. Jag väljer vinkelslip.
Kunde du inte komma på något värre? ;)

Jag väljer den nedan så kan du komma med din vinkelslip. :cool:

Militärt fordon med missiler på lastflak och röda skyddskåpor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undrar för övrigt om det ringer på dörren snart när FRA har analyserat mina sökningar. :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Düsseldorff och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Kunde du inte komma på något värre? ;)

Jag väljer den nedan så kan du komma med din vinkelslip. :cool:

[bild]

Undrar för övrigt om det ringer på dörren snart när FRA har analyserat mina sökningar. :thinking:
Det där går ju alldeles för fort. Jag satsar på långsamt och plågsamt. Bandslip kanske?
 
  • Gilla
  • Haha
b8q och 1 till
  • Laddar…
P
Sked.

 
  • Wow
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Jaja men duellera om saken då, förloraren får lämna forumet. Jag får välja vapen. Jag väljer vinkelslip.

Edit: Kanske inte blir så mycket kvar som kan lämna nåt forum iofs...
Det här eskalerade ju snabbt. Från ett litet spel på interwebben till dueller med elaka vapen.

Typiskt killar. Vart tog den hederliga gamla snoppmätningen vägen?:surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
Bärplockning för försäljning har förekommit sedan medeltiden.
Rätten att färdas fritt i skogen och plocka bär och annat ätbart har funnits allt sedan anvaali. Sannolikt kom den till då de första människorna kom hit då inlandsisen smälte. Av gammalt ansågs den också på många håll omfatta rätt till husbehovsvirke och på en del områden också rätt till jakt men dessa rättigheter lades till markägaren med tiden varefter åtgången på trävaror och vilt ökade.

Privat skogsägande har på de flesta håll uppstått från mitten på 1700-talet och framåt och i några enstaka byar först efter andra världskriget.

Fram till början på 1990-talet var det lokalbefolkningen som plockade och sålde bär. Priserna var så pass bra att det i alla tider har varit ett hyfsat extraknäck för folk som hade litet tid över. För att bären skulle kunna tas tillvara gällde det att den som hade tid över måste få plocka var som helst och när som helst.
Då Sovjetunionen föll ihop fanns det plötsligt tillgång till billiga bär plockade av billig arbetskraft i öst. Plötsligt ville ingen köpa de dyra svenska och finländska bären. Bärhandlarna tvingades sänka inköpspriserna till österuropeisk nivå och då lönade det sig inte längre att plocka och bären blev kvar i skogen.
Det löste handlarna genom att sänka inköpspriserna ännu mer och importera ännu billigare arbetskraft från östasien som ofta inte ens fick ihop till resekostnaderna. På grund av den låga "lönen" som ofta inte betalas ut till fullo är de tvungna att bo i olovliga läger i skogen och köra omkring med trafikfarliga avregistrerade skrotbilar. Pengarna räcker inte till någonting annat.

Rätt skall vara rätt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.