O olabil skrev:
Hej!
Tack för svaret. En sak jag undrar över, du skriver 40-50cm mellan avgränsningskablarna. Säg att man har 40cm, dvs de ligger 30cm från varje kant. Hur nära ena kabeln kan guiden ligga? Jag menar själva klipparen är ju ca 40cm bred och går till vänster om guiden - känns som risk att den går över avgränsningskabeln då?
Osäker på exakta mått, låt mig mäta mer exakt vid tillfälle och återkomma om hur vi gjorde.

Det som nämns om 40+20 cm stämmer enligt instruktioner. Men tror mig även ha sett att det går att lägga den centrerat vid trånga passager och att den då ska känna av att den behöver åka mitt över guiden. Men kan vara så att det var en av de punkter där HQ skiljde sig något gentemot Gardena, högst osäker.
 
Hej!

Har problem med att min nyinköpta Smart Sileno Life 750 dagligen fastnar i en smal passage mellan mina två delar av gräsmattan (fram och baksida). Som bilden visar är passagen delvis i en sluttning som gränsar till grannens tomt.
Förhoppningsvis framgår det på bilderna hur jag dragit begräsningskabel och guidekabel. Har följt manualen och lagt med avstånden (från altanen) 35cm+30+30 med lite marginal genom hela passagen fram till slutet där de separeras enligt bilden.

Klipparen har inga problem med att ta sig till ytorna med hjälp av startpunkterna som jag lagt in. Problemet uppstår istället när den klipper och lyckas ta sig in i passagen. Då börjar den manövrera sig mellan begränsningskablarna och efter ett bra tag ger den upp och slutar klippa och får status "Instängd!". Ibland lyckas den ta sig ur passagen men för det mesta (minst 2 gånger om dagen) fastnar den.

Någon med förslag på hur jag kan göra för att undvika att detta händer? Ska jag t ex göra ingången till passagen mindre från båda håll? (undviker helst det för att slippa lägga om kablar och det blir mer att klippa med handjagaren). Kan det hjälpa att aktivera CorridorCut för passagen?
Har för mig att jag läst att klipparen känner av smala passager under kalibreringen och sedan inte kör in i dessa under klippning men det kanske är önsketänkande...

Alla förslag mottages iaf tacksamt!
 
  • Smal gräspassage mellan tomtdelar med röd begränsningskabel och gul guidekabel för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Glad ammatör skrev:
Hej!

Har problem med att min nyinköpta Smart Sileno Life 750 dagligen fastnar i en smal passage mellan mina två delar av gräsmattan (fram och baksida). Som bilden visar är passagen delvis i en sluttning som gränsar till grannens tomt.
Förhoppningsvis framgår det på bilderna hur jag dragit begräsningskabel och guidekabel. Har följt manualen och lagt med avstånden (från altanen) 35cm+30+30 med lite marginal genom hela passagen fram till slutet där de separeras enligt bilden.

Klipparen har inga problem med att ta sig till ytorna med hjälp av startpunkterna som jag lagt in. Problemet uppstår istället när den klipper och lyckas ta sig in i passagen. Då börjar den manövrera sig mellan begränsningskablarna och efter ett bra tag ger den upp och slutar klippa och får status "Instängd!". Ibland lyckas den ta sig ur passagen men för det mesta (minst 2 gånger om dagen) fastnar den.

Någon med förslag på hur jag kan göra för att undvika att detta händer? Ska jag t ex göra ingången till passagen mindre från båda håll? (undviker helst det för att slippa lägga om kablar och det blir mer att klippa med handjagaren). Kan det hjälpa att aktivera CorridorCut för passagen?
Har för mig att jag läst att klipparen känner av smala passager under kalibreringen och sedan inte kör in i dessa under klippning men det kanske är önsketänkande...

Alla förslag mottages iaf tacksamt!
Testa att ställa in Corridorcut och ange på vilket avstånd längs guidekabeln korridoren börjar. Då bör den kunna klippa där igenom vettigt, vet dock inte hur det hanteras om den kommer dit av en slump senare.

Är sluttningen för brant för att kunna bredda korridoren?
 
S Sesulo skrev:
Jag vill minnas att jag läste minst 40cm på höger sida gude och 20cm vänster sida sett från laddstationen. Det innebär en korridor på 60 cm ska fungera. Har en sileno 1100.
Ok, kanske får snåla på marginalen för begränsningskabeln till vänster och höger då och försöka få till 60cm passage. Det ska nog fungera; lite hängslen och livrem här:)
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har man gräs intill husgrunder, så finns det ju ingen klippare, som hanterar det. Trimmer är väl det, som kommer närmast?
Ja, fast en gammal klippare kommer närmare hindren, de har ju inte den säkerhetsmarginal mot kåpan som en robot har.

Med det sagt, många sätter väl sten mot fasader och liknande för att slippa trimma så mycket, och sen är det inte så mycket jobbigare att trimma en remsa på 20 cm än en på fem. Men visst krävs det lite mer trimmerjobb med en robot än med en vanlig klippare.
 
M mikaeloden skrev:
Testa att ställa in Corridorcut och ange på vilket avstånd längs guidekabeln korridoren börjar. Då bör den kunna klippa där igenom vettigt, vet dock inte hur det hanteras om den kommer dit av en slump senare.

Är sluttningen för brant för att kunna bredda korridoren?
Tack för tipsen! Har aktiverat CorridorCut och körde ett test. Såg lite vanskligt ut i och med sluttningen men den tog sig igenom. Återkommer med om det blir någon skillnad när den kommer dit av en slump under klippning.

Tror inte det är möjligt att bredda korridoren mer. Lutningen är ca 45% ovanför yttersta begränsningskabeln (från altanen sett) och jag ser redan nu att det ibland är på gränsen att klipparen vill tippa över när den kommer in i korridoren och försöker manövrera sig ut därifrån.
 
  • Gilla
mikaeloden
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, fast en gammal klippare kommer närmare hindren, de har ju inte den säkerhetsmarginal mot kåpan som en robot har.

Med det sagt, många sätter väl sten mot fasader och liknande för att slippa trimma så mycket, och sen är det inte så mycket jobbigare att trimma en remsa på 20 cm än en på fem. Men visst krävs det lite mer trimmerjobb med en robot än med en vanlig klippare.
Jag har gränsat av gräsmattan med byggtimmer. Så för min del kommer det ju bli en jäkla massa trimmande. Och nog är det skillnad på de futtiga stråna som en motorklippare lämnar efter sig jämför med den breda remsan som en robot lämnar. Efter en motorklippare handklipper man ju lätt med en bra grässax. Men med den bredare remsan efter robot så blir det ju värre.

Varför har inte andra tillverkare gjort son worx och satt klipptallriken asymmetriskt under roboten. På worx sitter ju tallriken så den tangerar ena sidan på roboten. Och längst fram dessutom. På så sätt måste ju den kunna klippa väldigt nära. Det verkar vara smart tycker jag.
 
O Olf Oggler skrev:
Varför har inte andra tillverkare gjort son worx och satt klipptallriken asymmetriskt under roboten. På worx sitter ju tallriken så den tangerar ena sidan på roboten. Och längst fram dessutom.
Av säkerhetsskäl skulle jag tro. Man vill inte klippa vare sig barnfötter eller igelkottar om man kan låta bli.
 
A
O Olf Oggler skrev:
Jag har gränsat av gräsmattan med byggtimmer. Så för min del kommer det ju bli en jäkla massa trimmande. Och nog är det skillnad på de futtiga stråna som en motorklippare lämnar efter sig jämför med den breda remsan som en robot lämnar. Efter en motorklippare handklipper man ju lätt med en bra grässax. Men med den bredare remsan efter robot så blir det ju värre.

Varför har inte andra tillverkare gjort son worx och satt klipptallriken asymmetriskt under roboten. På worx sitter ju tallriken så den tangerar ena sidan på roboten. Och längst fram dessutom. På så sätt måste ju den kunna klippa väldigt nära. Det verkar vara smart tycker jag.
worx är den sämsta skiten som finns. Jag köpte en som jag hade i två år. Filmade hus kass den var och Hornbach lät mig byta till en garderna till ett bra pris. Gardena är 1000ggr bättre.
 
Det är mycket möjligt att gardena är bättre än Worx. Menjag har svårt att tro att det beror på placeringen av klipptallriken? Det där bordet ju Husqvarna anamma tycker jag.
 
Det som Worx säljer in som "Cut to edge" funkar bara som jag ser det längs begränsningskabeln, alltså när klipparen tuffar runt ytterkanten på klippområdet och på väg hem till laddaren.
Den hemgångsprincipen har då en bieffekt av spåbildning i gräset.

Om klipparen går rakt emot något hinder kommer skivtallrikens placering inte spela någon roll.

Min uppfattning är att det alltid behövs lite trimning av gräskanterna för det perfekta resultatet.
 
Precis, spelar ju inte heller någon större roll om remsan som måste trimmas
är tre eller 10 cm. Måste ju trimmas vilket som!
Det bästa är ju om klipparen gan gå över så man slipper ta fram maskinen!
Mina två klippare går 3-4 ggr i veckan men jag trimmar bara 1 gång!

/John
 
E etompau skrev:
Det som Worx säljer in som "Cut to edge" funkar bara som jag ser det längs begränsningskabeln, alltså när klipparen tuffar runt ytterkanten på klippområdet och på väg hem till laddaren.
Den hemgångsprincipen har då en bieffekt av spåbildning i gräset.

Om klipparen går rakt emot något hinder kommer skivtallrikens placering inte spela någon roll.

Min uppfattning är att det alltid behövs lite trimning av gräskanterna för det perfekta resultatet.
Blir det inte spårbildning om den går utmed guide-kabeln? Ser inte skillnaden riktigt...
 
Vad kantklipper ni med då? En trimmer gör väl märken mot stammat och buskar osv. Finns det någon prisvärd lantdag som någon kan rekommendera?
 
O Olf Oggler skrev:
Vad kantklipper ni med då? En trimmer gör väl märken mot stammat och buskar osv. Finns det någon prisvärd lantdag som någon kan rekommendera?
Själv använder jag en väldigt enkel batteridriven trimmer från Ryobi för finliret i trädgården, lätt och enkel. Blir inga märken på träd osv vad jag kan se. Till de ställen runt trädgården med grövre växtlighet ( bor precis vid skogen) så använder jag en större bensindriven modell.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.