482 483 läst · 2 312 svar
482k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Hej Stego 1!S Stego1 skrev:
Det är inte min pool. Min dotters familj som bygger.
Jag ställde samma fråga och fick följande svar.
Poolen som är 4m x 8m plus teknikrummet står på en gjuten betongplatta. I poolens hörn är det små dräneringshål för att kondens/vatten som kommer in mellan vägg och liner skall rinna bort.Vattnet dras då till dräneringsslangen som ligger lite lägre runt hela den gjutna plattan. Även teknikrummet har ett avlopp ut i dräneringen. Taktäckningen över teknikrummet rinner också ner i dräneringen. Dräneringen mynnar ut i en brunn där pumpen ser till att få bort vattnet runt poolen. Helt klart en något extra kostnad i bygget men en bra lösning. Poolsidorna med alla slang och elkopplingar är lätt tillgängliga då diket runt poolen inte kommer att återfyllas ända upp till golvreglarna. Betydligt enklare att åtgärda framtida problem och i och med dräneringspumpen kommer diket att vara torrt när man behöver krypa där.
Dag
Kan du fixa bild på lösningen med taket för teknikrummet samt tillhörande lucka.stigen skrev:Hej Stego 1!
Poolen som är 4m x 8m plus teknikrummet står på en gjuten betongplatta. I poolens hörn är det små dräneringshål för att kondens/vatten som kommer in mellan vägg och liner skall rinna bort.Vattnet dras då till dräneringsslangen som ligger lite lägre runt hela den gjutna plattan. Även teknikrummet har ett avlopp ut i dräneringen. Taktäckningen över teknikrummet rinner också ner i dräneringen. Dräneringen mynnar ut i en brunn där pumpen ser till att få bort vattnet runt poolen. Helt klart en något extra kostnad i bygget men en bra lösning. Poolsidorna med alla slang och elkopplingar är lätt tillgängliga då diket runt poolen inte kommer att återfyllas ända upp till golvreglarna. Betydligt enklare att åtgärda framtida problem och i och med dräneringspumpen kommer diket att vara torrt när man behöver krypa där.
Dag
Hur får du det tätt med bra avrinning?
Hej jasy!J jasy skrev:
Taket över teknikrummet görs troligen i veckan. Där är konstruktionen klar. Bilder och förklaringar kommer när det är klart.
Täckningen under luckan snurrar fortfarande i huvudet men det blir nog en lösning där också.
Dag
Grodjobb
Det börjar bli hög tid för att få båten i sjön så i dag väckte jag Grodan till liv igen. Vinterns dvala hade passerat utan några problem. Gårdagen ägnades åt inköp av diverse material för uppfräschningen. Bottenfärg verkar vara en bristvara men det löste sig ändå. Hela båten är tvättad med grönsåpa och skrovet är vaxat. På fredag blir det bottenmålning och i helgen sjösätter vi.
I skärgården finns det två sorters båtförare.
Dom som har gått på grund och dom som skall.
Då förstår ni varför båten är döpt till ”Grodan”.
Dag
Det börjar bli hög tid för att få båten i sjön så i dag väckte jag Grodan till liv igen. Vinterns dvala hade passerat utan några problem. Gårdagen ägnades åt inköp av diverse material för uppfräschningen. Bottenfärg verkar vara en bristvara men det löste sig ändå. Hela båten är tvättad med grönsåpa och skrovet är vaxat. På fredag blir det bottenmålning och i helgen sjösätter vi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dag
Jäkligt smart lösning. Hur som helst, jag rekommenderar att dom kör med aktivt syre istället för klor. Vattnat blir som klart sjövatten och man slipper svid i ögonen och blekta badkläder. Det går år lite mer kemi i form av aktivt syre gentemot klor, samt att det ska kombineras med algdräpare en gång i veckan. Dessutom slipper man restprodukten cyanursyra som bildas med kloret. Det går inte att späda bort utan nästan allt vatten måste bytas. Syret försvinner efter 2-3 dagar. Inget hindrar att man duttar i lite för att hålla jämn nivå och om man badar intensivt. Det är snällt mot linern också. En bra poolrobot som körs varje dag behövs också. Den filtrerar mycket vatten och blandar vattnet så att kemikalierna använs effektivt och man slipper skiktning av vattnet. Om dom är intresserade så kan dom kontakta mig här så kan jag förklara närmare.stigen skrev:Hej Stego 1!
Dag
Du går på grund ofta förstår jag.stigen skrev:Grodjobb
[bild]
Dag
Tack för tipset! Skickar det vidare till poolägaren.S Stego1 skrev:Jäkligt smart lösning. Hur som helst, jag rekommenderar att dom kör med aktivt syre istället för klor. Vattnat blir som klart sjövatten och man slipper svid i ögonen och blekta badkläder. Det går år lite mer kemi i form av aktivt syre gentemot klor, samt att det ska kombineras med algdräpare en gång i veckan. Dessutom slipper man restprodukten cyanursyra som bildas med kloret. Det går inte att späda bort utan nästan allt vatten måste bytas. Syret försvinner efter 2-3 dagar. Inget hindrar att man duttar i lite för att hålla jämn nivå och om man badar intensivt. Det är snällt mot linern också. En bra poolrobot som körs varje dag behövs också. Den filtrerar mycket vatten och blandar vattnet så att kemikalierna använs effektivt och man slipper skiktning av vattnet. Om dom är intresserade så kan dom kontakta mig här så kan jag förklara närmare.
Dag
Jag har haft segelbåt i 17 år. Sålde förra året. Vi seglade mycket i Sthlm skärgård. Vi klarade oss från rikyiga grundkänningar men duffade på lite här och där i mycket låg fart var när vi letade naturhamnar som låg lita avsides så vi fick vara ensamma.stigen skrev:
Nu hade du ju konstruktionen klart men kan dela hur jag löste det.. Fick göra om mitt tak för det första blev inget bra, det var för tätt så det blev kondens i hela teknikrummet pga all fukt och värme där nere.. Så se till att ha bra ventilation..stigen skrev:
Jag öppnade upp trallen runt hela teknikrummet och satte nya "nättare takstolar" som jag satte spont och takpapp på.. I det taket gjorde jag en enkel lucka som ligger ovanpå en upphöjd ram som även den har papp och lyfts enkelt bort när man ska ner.. Ovan detta sen har jag lagt nya "tunnare" reglar som vilar på taket(ovanpå takstolarna".. På "långsidorna" rinner vattnet ner och på kortsidorna har jag satt nät som möjliggöt bra ventilation.. Nu efter 2 år är det bra klimat där nere, ingen fukt..
Ovan allt sitter nu trall och en lucka i trallen som då öppnas precis där den "inre" luckan sitter..
Orkade inte gå ut och ta bild men hittade en gammal bild jag hade...
Om det hjälper eller stjälper dig vettitusan men de kan vara ett sätt..
Som sagt, tänk på ventilationen...
Jättesnällt, tack för bilderna!Tjoloho skrev:Nu hade du ju konstruktionen klart men kan dela hur jag löste det.. Fick göra om mitt tak för det första blev inget bra, det var för tätt så det blev kondens i hela teknikrummet pga all fukt och värme där nere.. Så se till att ha bra ventilation..
Jag öppnade upp trallen runt hela teknikrummet och satte nya "nättare takstolar" som jag satte spont och takpapp på.. I det taket gjorde jag en enkel lucka som ligger ovanpå en upphöjd ram som även den har papp och lyfts enkelt bort när man ska ner.. Ovan detta sen har jag lagt nya "tunnare" reglar som vilar på taket(ovanpå takstolarna".. På "långsidorna" rinner vattnet ner och på kortsidorna har jag satt nät som möjliggöt bra ventilation.. Nu efter 2 år är det bra klimat där nere, ingen fukt..
Ovan allt sitter nu trall och en lucka i trallen som då öppnas precis där den "inre" luckan sitter..
Orkade inte gå ut och ta bild men hittade en gammal bild jag hade...
Om det hjälper eller stjälper dig vettitusan men de kan vara ett sätt..
Som sagt, tänk på ventilationen...
Nu är poolrummet täckt!
Svärsonen och hans lillebror har gjort ett fantastiskt arbete i kväll!
Taktäcknigen är klar! Från ide till verklighet som fungerar!
Allt förutom en liten del som ska sättas under luckan. Planen är att vi där sätter öljetter i duken och lägger ett fall ut mot dräneringen. En bit på runt 80cm som hängs upp med märlor och tas av när luckan används!
Vi har spolat satan! Inte en droppe försvinner in! Det är snustorrt! Fantastiskt! Duken som vi använt är från Jula.
4m x 3m och 3 års garanti för 499kr.
Funderade först på att använda Firestone dammduk från Bauhaus men den kostade 4 gånger så mycket!
Det går framåt!
Dag
Svärsonen och hans lillebror har gjort ett fantastiskt arbete i kväll!
Taktäcknigen är klar! Från ide till verklighet som fungerar!
Allt förutom en liten del som ska sättas under luckan. Planen är att vi där sätter öljetter i duken och lägger ett fall ut mot dräneringen. En bit på runt 80cm som hängs upp med märlor och tas av när luckan används!
Vi har spolat satan! Inte en droppe försvinner in! Det är snustorrt! Fantastiskt! Duken som vi använt är från Jula.
4m x 3m och 3 års garanti för 499kr.
Funderade först på att använda Firestone dammduk från Bauhaus men den kostade 4 gånger så mycket!
Det går framåt!
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Elektriker på ingång!
Nu gäller det att fixa alla småsaker så att ”trallcirkusen” kan börja till helgen.
Åker dit i morgon och betar av listan med arbeten.
Uteduschen skall provmonteras så reglingen stämmer och vattenmatningen skall fixas.
Rören för elkablarna till undercentralen skall monteras.
Fixeringsspak för teknikrummets lucka har jag svängt ihop i verkstaden idag. Den skall också monteras.
Luckan till teknikrummet skall vädertätas. Allt material är inköp i dag.
En stor kraftig rabarber har sparats mitt i tralldäcket. Den behöver någon form av inramning/avgränsning.
Alla dessa moment är enklare att göra innan trallen är på plats.
Inga stora saker men allting tar tid om det skall göras ordentligt.
Dag
Nu gäller det att fixa alla småsaker så att ”trallcirkusen” kan börja till helgen.
Åker dit i morgon och betar av listan med arbeten.
Uteduschen skall provmonteras så reglingen stämmer och vattenmatningen skall fixas.
Rören för elkablarna till undercentralen skall monteras.
Fixeringsspak för teknikrummets lucka har jag svängt ihop i verkstaden idag. Den skall också monteras.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Luckan till teknikrummet skall vädertätas. Allt material är inköp i dag.
En stor kraftig rabarber har sparats mitt i tralldäcket. Den behöver någon form av inramning/avgränsning.
Alla dessa moment är enklare att göra innan trallen är på plats.
Inga stora saker men allting tar tid om det skall göras ordentligt.
Dag