Hej, vart hittar ni detta diagram för när klipparen går hem? Finns det i appen?
 
E etompau skrev:
Vanlig fråga, men jag har ej sett att batterinivå för hemgång är justerbar.
Det hade sannolikt lett till fler negativa effekter om kunder hade kunnat påverka detta.

Primärt är att säkert få hem klipparen till laddaren. Energimängden som ska in i batteriet är den samma, så om man hade plockat ut mer energi ur batteriet hade laddtiden ökat.

Hej,
Ok, det låter rimligt. Även om man som konsument hade hoppats på att få göra detta val själv så förstår jag tanken bakom det.

Håller inte helt med om:
"Energimängden som ska in i batteriet är den samma, så om man hade plockat ut mer energi ur batteriet hade laddtiden ökat"

Det tar ju tid att gå hem till laddstationen. Är också osäker på om laddning/urladdning går lika snabbt....

Om tankesättet ovan varit korrekt hade du fått lika mycket gräs klippt om du kört 5min för att sedan gå och ladda, 5min klipp-ladda osv.. som att låta batteriet köra ner till minimum och sedan gå och ladda.
I det första scenariot hade klipparen spenderat större delen av dagarna med att ta sig tillbaka till stationen, under den transporten snurrar inte disken.

Jag märker nu att jag behöver byta mitt batteri. Det gör bara 25min på varje laddning.
Jag spenderar alltså mycket mer tid nu än när klipparen var ny på att ta mig tillbaka till laddstationen. Dessutom skapar jag mer hjulspår i slingan tillbaka eftersom jag använder den ~3ggr så mycket som när batteriet var nytt
 
C costia skrev:
Hej, vart hittar ni detta diagram för när klipparen går hem? Finns det i appen?
Nej, den grafen jag visade är hämtad från Home Assistant. Klipparen sänder batteri %, (det ser du inte i Gardenas App. Den %en kan man lägga på en graf, då ser det ut ungefär som min.. Tyvärr är batteriet dåligt, så urladdningen sker snabbare än den borde.
 
  • Gilla
costia
  • Laddar…
Jag har inte läst alla 111 sidorna, så detta kanske är gammal info. men...

Jag råkade ut för samma som många andra verkar lida av.. Motorn är blockerad..
Det blev sämre och sämre, och tyvärr vågade jag inte skicka in den på garantilagning eftersom de skrämde upp mig med att "om vi inte hittar något fel, så får du betala". Felet var vid det här tillfället intermittent.

Det ble sämre och sämre.. till slut kunde jag inte rubba hjulen ens med våld.
Eftersom garantin gått ut och en ny motor inte är gratis bestämde jag mig för att öppna upp klipparen.

Man kan faktiskt, till skillnad mot vad Gardena säger plocka isär motorn ner på kugghjulsnivå.
I mitt fall såg jag att smörjmedlet blivit hårt efter ett tag. Jag plockade isär det, gjorde rent och smöjde med silikonfett. Efter att ha plockat ihop motor och klippare igen går den som på räls igen.

OBS. Om du väljer att öppna klipparen, var medveten om att ev garati bryts, det sitter ett klistermärke på sidan av maskinen som går sönder och indikerar att du öppnat.
Ta också många bilder hur kuggarna och brickor sitter monterade. Det är inte helt solklart hur saker ska passa ihop sen på slutet om du inte har en bra "skattkarta" (eller fotografiskt minne).

Bara ett tips till den som vil prova att spara några kronor
 
A
M mr/mrs smith skrev:
Jag har samma "problem".. Ibland går den hemåt redan innan 40%. Det känns som att man skulle vilja att den håller sig ute lite längre.

Men jag kan tänka mig att Gardena har lagt in detta för att täcka de tillfällen då klipparen har "otur" och det tar lång tid att hitta guidekabeln.
Som man kan se nedan var den nere på 30% en gång, där studsade den vbäl runt ett tag innan den hittade vägen hem.

Vet någon om detta finns att styra i någon bakomliggande meny? Det verkar ju finnas en del "hemliga" menyer för verkstäder etc..

[bild]
Nä, inte grottat in mig. PMa mig om du htitar nått. Kör Gardena via Home Assistant > Hacs. Antar att du gör det också?
Men får lite mer info och kan styra på lite fler sätt. Ska ställa in den så den slutar klippa vid regn.
 
Är det någon med hjulmotorproblem (defekt kretskort) som har fått det åtgärdat ännu? Eller någon som sitter på info ifall kretskorten har börjat levereras ut till ÅF ?
 
O Olf Oggler skrev:
Det är händelsevis ingenting Uppsala som har en gardena silento som man skulle kunna få se in action? Eller en Husqvarna 310. Båda två är kandidater för min del.
Hej, jag har e sileno life 750 o grannen har en hq 310, strax utanför Uppsala
 
Robbie0077 Robbie0077 skrev:
Hej, jag har e sileno life 750 o grannen har en hq 310, strax utanför Uppsala
OK. Jag har precis nu beställt en Gardena Silento Life 1000. Är ni nöjda med er 750? Det är förmodligen precis lika dan klippare sånär som på detaljer i mjukvaran.

Hur beter sig er 750 när den går mot hinder? Måste man lägga kabel runt alla hinder. Eller går det att låta klipparen stöta i? Om jag har förstått saken rätt så mäter gardenan stömpeaken till hjulmotorerna för att stanna. Det låter ju lite som att den går emot lite hårdare jämfört med andra klippare som "känner sig för" med kåpan.

Men nu har jag beställt. Så nu kan alla skriva om nur dålig gardenan är :)
 
O Olf Oggler skrev:
OK. Jag har precis nu beställt en Gardena Silento Life 1000. Är ni nöjda med er 750? Det är förmodligen precis lika dan klippare sånär som på detaljer i mjukvaran.

Hur beter sig er 750 när den går mot hinder? Måste man lägga kabel runt alla hinder. Eller går det att låta klipparen stöta i? Om jag har förstått saken rätt så mäter gardenan stömpeaken till hjulmotorerna för att stanna. Det låter ju lite som att den går emot lite hårdare jämfört med andra klippare som "känner sig för" med kåpan.

Men nu har jag beställt. Så nu kan alla skriva om nur dålig gardenan är :)
Den går med full fart mot hinder, blir väl kanske lite högre duns än grannens 310a, men ingen jätteskillnad i hur mycket staketet mellan oss skakar vid krockar
Är du rädd för o få repor i skalet så bör du göra öar runt allt, jag har bara gjort runt känsliga blommor/buskar
 
Hej!
Har inte läst hela tråden men tror inte att min fråga tagits upp(?)
Har köpt en gardena minimo 250 till vår lilla gräsmatta.
Har precis kopplat appen som säger att först måste klipparen startas manuellt.
Hittar inget om hur man gör det och har tryckt på alla knappar på olika sätt utan framgång. Den startar inte.
Nån som vet hur man startar den manuellt?
 
harlah harlah skrev:
Hej!
Har inte läst hela tråden men tror inte att min fråga tagits upp(?)
Har köpt en gardena minimo 250 till vår lilla gräsmatta.
Har precis kopplat appen som säger att först måste klipparen startas manuellt.
Hittar inget om hur man gör det och har tryckt på alla knappar på olika sätt utan framgång. Den startar inte.
Nån som vet hur man startar den manuellt?
Till/från görs på genom att trycka på on/off-knappen i 3 sekunder.
Därefter anges PIN-koden, som från fabrik motsvaras av tryck på de fyra knapparna (A, B, C och D) i medurs riktning.
 
Redigerat:
E etompau skrev:
Till/från görs på genom att trycka på on/off-knappen i 3 sekunder.
Därefter anges PIN-koden, som från fabrik motsvaras av tryck på de fyra knapparna (A, B, C och D) i medurs riktning.
Stort tack! Det fungerade faktiskt. Nu är den ute på sin jungfruresa och tycks söta sig ganska bra.
 
Vet nåt om det defekta kretskortet som så många varit med om för 2021 års modeller gäller samtliga modeller?

Jag är inne på min tredje sileno 1600 + Smart och den har nu gått en hel vecka, 42h (mer än de andra två tillsammans).

Vågar man hoppas på att det är ett nytt/ej defekt kort eller har ni upplevt att problemet kommer långt senare?
 
K kaffebreak skrev:
Vet nåt om det defekta kretskortet som så många varit med om för 2021 års modeller gäller samtliga modeller?

Jag är inne på min tredje sileno 1600 + Smart och den har nu gått en hel vecka, 42h (mer än de andra två tillsammans).

Vågar man hoppas på att det är ett nytt/ej defekt kort eller har ni upplevt att problemet kommer långt senare?
Har du fått nya maskiner direkt när dom andra har felat ?
 
J J1jet skrev:
Har du fått nya maskiner direkt när dom andra har felat ?
Ja. Köpt på Elgiganten och bara tagit med
Mig klipparen. Tagit ur en ny ur kartong till mig båda gångerna. Men det har också varit inom en period för båda inom 14 dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.