Jiji Jiji skrev:
Väldigt söt.
Är den inte svår att köra?
Jag tycker den är lättare att köra. Lätta laster kör jag med en hand. Och jag kan köra tyngre lass än med en enhjulad eftersom jag inte behöver hålla balansen. Tycker inte den är svår att svänga heller.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag tycker den är lättare att köra. Lätta laster kör jag med en hand. Och jag kan köra tyngre lass än med en enhjulad eftersom jag inte behöver hålla balansen. Tycker inte den är svår att svänga heller.
Men hur håller man? På bilden ser det ut som att det är svårt att få grepp om båda sidor av handtaget? Men det kanske bara fotot som lurar mig med perspektivet?

Hur fungerar det med två hjul om marken är ojämn?

Jag ska köpa ny skottkärra och blev nyfiken på en sådan som du visade. Jag har aldrig sett en sådan i verkligheten.
 
A
Jiji Jiji skrev:
Men hur håller man? På bilden ser det ut som att det är svårt att få grepp om båda sidor av handtaget? Men det kanske bara fotot som lurar mig med perspektivet?

Hur fungerar det med två hjul om marken är ojämn?

Jag ska köpa ny skottkärra och blev nyfiken på en sådan som du visade. Jag har aldrig sett en sådan i verkligheten.
De är mycket mer stabila och dessutom gör hjulparet så att vikten på handtagen minskar.
Man styr med en hand på mitten och bär rödvinet i den andra;)(y)
 
  • Haha
  • Gilla
GladanS och 6 till
  • Laddar…
Karlia
Pappa 85 köpte ny skottkärra med två hjul förra året. Konstaterade att allt faktiskt inte är sämre nuförtiden, otroligt att skottkärretillverkarna envisats med ett hjul under så många år.
 
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 4 till
  • Laddar…
Men hur funkar tvåhjuliga skottkärror när man kör i vildmarken? Jag hade gärna haft extra stabilitet men tycker det är svårt nog att knöla mig över stock och runt sten med ett hjul. Är det bara för den välordnade villatomten eller fungerar det även för oss som är ägare av lite mer kaotiskt land?
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
A
halper halper skrev:
Men hur funkar tvåhjuliga skottkärror när man kör i vildmarken? Jag hade gärna haft extra stabilitet men tycker det är svårt nog att knöla mig över stock och runt sten med ett hjul. Är det bara för den välordnade villatomten eller fungerar det även för oss som är ägare av lite mer kaotiskt land?
Nä då den går fint över stock och sten...
Men den är inte lika smidig som en hjulig men är stabilare. 2 hjulig kräver lite lite mer plats...
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Kanske måste ha en tvåhjuling också då, när jag byggt klart förrådet. När man kör ett fullt lass stenar gäller det att man inte hamnar snett med enhjulingen för då är det bara att skyffla upp igen. Min fru flög nästan iväg en gång när den välte :rofl:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
halper halper skrev:
Kanske måste ha en tvåhjuling också då, när jag byggt klart förrådet. När man kör ett fullt lass stenar gäller det att man inte hamnar snett med enhjulingen för då är det bara att skyffla upp igen. Min fru flög nästan iväg en gång när den välte :rofl:
Här ska det bli minst en nu när frugan är igång med sin kaninuppfödning..
Jag kör skiten på åkrarna med skottkärra..
Men behöver större och stabilare... Då det i garvade åkrar är allt annat än roligt när enhjuligen sjunker... ;)
 
A
Maskintok skrev:
[bild]
inte direkt trädgård.. Men odlingsland..
0.5 ha.. nu ska det bara harvas 2 gånger till sen så blir det potatis och morötter, kålrötter, palsternacka, rotselleri mm..

Fick någon jäkla idé att starta klipparen..
[bild] gav upp och tog lien istället.. :rofl::rofl:

har haft lite problem med att potatis har blivit hård och extremt mjölig..
någon som har en bra anledning?
asterix och King Edward..
 
halper halper skrev:
Men hur funkar tvåhjuliga skottkärror när man kör i vildmarken? Jag hade gärna haft extra stabilitet men tycker det är svårt nog att knöla mig över stock och runt sten med ett hjul. Är det bara för den välordnade villatomten eller fungerar det även för oss som är ägare av lite mer kaotiskt land?
Precis min fundering.
 
A
Jiji Jiji skrev:
Precis min fundering.
Köp en med lufthjul så är den riktigt bra på att ta sig fram.
De med plasthjul är för stela.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Karlia
Linoljesåpa trall.. Första gången för mig, brukar olja.

Ska det löddra? Hur pass måste jag gno in den Trätrall rengörs med linoljesåpa, högtryckstvätt och vattenslang synliga på soldränkt däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
?
 
S
Karlia Karlia skrev:
Linoljesåpa trall.. Första gången för mig, brukar olja.

Ska det löddra? Hur pass måste jag gno in den[bild] ?
Först tvätta av med såpvatten. Sen lägga på såpan och gnida ut det och låta torka in.
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Ungefär så jag gjort. Kändes lite konstigt, med oljan är det lättare att se var det är oljat och inte.. Jag skrubbade med kvast och funderade på om jag behövde skrubba med liten handborste. Luktar gott i alla fall :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.