T Ejmelie skrev:
Behöver inte vara den bästa på marknaden men den måste självklart vara hyfsat bra. Någon skillnad i prestanda mellan DRF550 och DRF750?

Några andra i samma prisklass som är att föredra?
750 är för längre skruv. Det är 550 du skall ha om det inte är för trall eller trippel-gips du främst skall ha den.

Nej, de går inte att köpa nya utan nos.

Hilti har också bra automater.
 
T
Tänkte makita främst för att jag vill ha batteridriven och har allt i Makita. Samtidigt känns det inget bra att köpa en som fått dålig kritik.
 
T Ejmelie skrev:
Någon som har erfarenhet av Makita DFR550Z?

Ska sätta osb och gips invändigt i ett Attefallshus. Först tänkte jag hyra, men eftersom jag kommer jobba i huset lite sporadiskt så blir det nog bättre att köpa. Och runt 2000kr tänker jag att jag ändå kan lägga.
Ska du bara köra en attefallare så rekommenderar jag kör enpetare.
Jag skulle inte köpa en skruvautomat för ett litet jobb.
Vet ej om det exakt var den maskinen vi fick till bygget för ett par år sedan men säljaren fick komma ut och hämta skiten efter en dag i alla fall och vi köpte festool.
Fick denna model makita DFS452ZJX3
och den är hyfsat bra men inte lika bra som festool, men lättare att jobba länge med.
 
T twoody skrev:
Ska du bara köra en attefallare så rekommenderar jag kör enpetare.
Jag skulle inte köpa en skruvautomat för ett litet jobb.
Vet ej om det exakt var den maskinen vi fick till bygget för ett par år sedan men säljaren fick komma ut och hämta skiten efter en dag i alla fall och vi köpte festool.
Fick denna model makita DFS452ZJX3
och den är hyfsat bra men inte lika bra som festool, men lättare att jobba länge med.
Har en DFR550 som jag nu kört ca 3000 skruv med och den har fungerat bra. Inte en enda skruv som krånglat.
När jag kört snett med maskinen har den ej dragit hela vägen, men det räknar jag som handhavandefel. Kör Makita skruvar.
 
  • Gilla
pianist
  • Laddar…
Chockad att jag fick dessa till detta priset. De jag brukar va intresserad utav slutar oftast på 70-90% av nypriset
 
  • Makita borrskruvdragare och batteri på ett tygunderlag, bilden visar god affär jämfört med nypris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Chockad att jag fick dessa till detta priset. De jag brukar va intresserad utav slutar oftast på 70-90% av nypriset
Vilket pris?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Tänkte makita främst för att jag vill ha batteridriven och har allt i Makita. Samtidigt känns det inget bra att köpa en som fått dålig kritik.
Har en sprillans ny DFR550 till salu, skicka pm vid intresse!
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
C Chentin skrev:
Vilket pris?
1300 för båda.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Q
richardtenggren richardtenggren skrev:
Har inte Makita ett ganska dåligt rykte gällande skruvautomater?

[länk]
Har för mig att läst någonstans att det beror på felaktig användning, att folk tycker mot materialet och sedan trycker på triggern. Man ska tydligen trycka på triggern i luften, komma upp i varv och sedan sänka i materialet.
Vet dock ej om det stämmer, äger själv varken 550 eller 750.
 
Har sett nya slagskruvdragaren dt172d 18v på nätet. Nån som vet när den kommer till Sverige?
 
Q
Är själv lite sugen på Makita dts52.


- Lättare
- Bättre/smalare grepp
- Led lampa
- Verkar vara tystare
 
richardtenggren
Q Adde byggahus skrev:
Har för mig att läst någonstans att det beror på felaktig användning, att folk tycker mot materialet och sedan trycker på triggern. Man ska tydligen trycka på triggern i luften, komma upp i varv och sedan sänka i materialet.
Vet dock ej om det stämmer, äger själv varken 550 eller 750.
Jag behöver dock inte bekymra mig, jag har en välfungerande automat från Festool ;)
Sen tigersågen gav upp så finns det inte någon Makita kvar här hemma :)
 
Q Adde byggahus skrev:
Har för mig att läst någonstans att det beror på felaktig användning, att folk tycker mot materialet och sedan trycker på triggern. Man ska tydligen trycka på triggern i luften, komma upp i varv och sedan sänka i materialet.
Vet dock ej om det stämmer, äger själv varken 550 eller 750.
Vet inte hur folk gör, men jag gör som du skriver. Vid flera skruv håller man inne avtryckaren mellan.
 
Q Adde byggahus skrev:
Har för mig att läst någonstans att det beror på felaktig användning, att folk tycker mot materialet och sedan trycker på triggern. Man ska tydligen trycka på triggern i luften, komma upp i varv och sedan sänka i materialet.
Vet dock ej om det stämmer, äger själv varken 550 eller 750.
Efter 1 hus och 1 garage med dfr450 kan jag säga att handhavandet är största felet, typ att man ställer nosen fel i relation till skruvlängd eller inte har maskinen helt rakt mot skivan. Däremot är osb hemskt att skruva med den då det är så glatt så den slirar iväg... Funderar på att limma en bit mjuktmjukt gummi på nosen så det skulle bita bättre
 
hej,
en fundering kring skruvdragare. står och väljer mellan ddf 483 ddf 484 och ddf 485. kommer inte borra stora hål eller hålsåga utan endast borra mindre hål och köra mindre skruv. har 484 bättre balans än 483/485. det är ju en tyngre maskin men är balansen bättre så föredrar jag det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.