Det blir 11 st fasta fönster i aluminium och ett vikparti i mitten. Det blir en bröstning i mitten också mellan övre och undre fönster, visst inte lika stabilt som en hel vägg, men man ju kunna se ut också ;)
 
F farbror j skrev:
En annan fråga är skjuvstyvheten: nu utan fula diagonalstag eller brädväggar framtill är det väl bara all spiken i de liggande fasadbrädorna i sida o baktill, samt om glaspartierna råkar bli bärande, som står för att "kartongen inte viker ihop sig". Tänk om du öppnar fönstren så vrider sig huset i blåsten så att framsidan blir 3mm rombisk istf rektangulär, och du får inte igen fönstren.
(Slö som jag är har jag inte kollat med andra svar)
Blir dessutom utegips, innergips och träpanel. :)

Edit: vi tar hela utifrån och in:
Panel, gles, utegips,reglar,plast,innegips och panel.
 
Redigerat:
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Blir dessutom utegips, innergips och träpanel. :)

Edit: vi tar hela utifrån och in:
Panel, gles, utegips,reglar,plast,innegips och panel.
Men det kan väl inte vara jätte mycket skivor och panel på framsidan. Ser ju ut som 95% glasrutor. Jag skulle nog ta bort några fönster. Kanske de två nere som sitter längst ut. Sen se till att man gör nått slags kryss i väggen som stagar upp det. Vart pekar rutorna? Blir det mot nått soligt håll kommer det bli ohemult varmt där inne.
 
  • Gilla
negahke
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Men det kan väl inte vara jätte mycket skivor och panel på framsidan. Ser ju ut som 95% glasrutor. Jag skulle nog ta bort några fönster. Kanske de två nere som sitter längst ut. Sen se till att man gör nått slags kryss i väggen som stagar upp det. Vart pekar rutorna? Blir det mot nått soligt håll kommer det bli ohemult varmt där inne.
Om det skulle bli ett problem så får jag hantera det då, har lite lösningar på det. Fönstren blir kvar :)

Återkommer om en vecka eller två :cool:
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Om det skulle bli ett problem så får jag hantera det då, har lite lösningar på det. Fönstren blir kvar :)

Återkommer om en vecka eller två :cool:
Om övriga väggar skruvas ordentligt i gips och vindgips så kommer det inte vara något problem. Tyckte du skrev osb i början av tråden? Jaja, blir bra oavsett.
 
En vägg på plats
 
  • Nybyggd trävägg med stödstänger på en betongplatta, byggavfall i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med en nyligen uppförd trävägg på betonggrund, med ett färdigt hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1977bjorn 1977bjorn skrev:
En vägg på plats
Kanske en snedsträva åt andra hållet också? Sätt dom på insidan du lär sätta ytterpanelen först
 
Veckans insats
 
  • Stomme till ett nytt trähus under uppbyggnad med pelare och reglar synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trästomme till ett pågående byggprojekt av en tillbyggnad i ett trädgårdsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sjöolsa och 2 till
  • Laddar…
Liten uppdatering, går framåt. Stabiliteten blev hur bra som helst för de som var oroliga ;)

Nu väntar jag på fönsterleverans. Slutet på juni ser det ut som...

Nästa steg är vindskivor, och sedan invändig el. Då jag inte visste vilka brädor jag skulle klä in taket med så får de sågas på plats. Inte optimalt, men så får det bli. Kommer bli 22mm klädselbrädor.
 
  • Person ser på en pågående byggnadsstomme i trä med öppningar för framtida fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktion av en byggnad med trästomme och tak under klart himmel, väntar på fönster och vidare byggsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med trästomme för hus, halvt komplett tak och material utspridda på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästomme till en byggnad i uppbyggnadsfas, med synliga reglar och stöd, omgiven av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stomme av ett nybyggt trähus med synliga takstolar och öppna väggsektioner, i väntan på fönster och klädsel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt träskelett till byggnad med takstolar, utan fönster, omgivet av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis färdigbyggt trähus med stående panel och synliga takbjälkar som väntar på fönsterinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pegasusus och 2 till
  • Laddar…
S
Kul bygge. Tänker du inte såga takstolarnas ändar på framsidan så att du kan få vindskivorna som ska sitta där i lod?
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
S fiar4387 skrev:
Kul bygge. Tänker du inte såga takstolarnas ändar på framsidan så att du kan få vindskivorna som ska sitta där i lod?
Tack, jo det är rätt kul :)
Nej, jag har tänkt ha dem ”rektangulära”, dvs vindskivan utanpå takstolen som de ser ut nu. Däremot måste jag ta bort 22mm undertill för att inklädnadsbrädorna skall hamna snyggt. Så räcker det med en vindskiva på 220.

På så vis får jag samma utseende och plåtar som jag har på pumphuset/förrådet som jag håller på att spika ihop.
 
  • Byggprojekt av ett litet hus med takstolar och vindskiva, omgivet av byggmaterial och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Tack, jo det är rätt kul :)
Nej, jag har tänkt ha dem ”rektangulära”, dvs vindskivan utanpå takstolen som de ser ut nu. Däremot måste jag ta bort 22mm undertill för att inklädnadsbrädorna skall hamna snyggt. Så räcker det med en vindskiva på 220.

På så vis får jag samma utseende och plåtar som jag har på pumphuset/förrådet som jag håller på att spika ihop.
Ah, ok. För mig tenderar det se lite ut som keps på sniskan bakåt som du tänkt, kanske är det att lutningen är såpass mkt högre på attefallaren, ser ju inte alls dumt ut på förrådet. Men kör på. Blir roligt att se slutresultatet.

Har jag missat vad gropen framför handlar om, ser spännande ut. Är det walk-in-pool på g eller lyfter du ned attefallaren sedan för att klara höjden..?

Såg din ritning med en tilluft och en frånluft. Kom på att jag saknar på en ny friggebod. Vad har du hittat för bra tilluft/frånluft ventiler som du tänkt sätta in och vad är tanken med att sätta båda vid bak/framnock istället för tilluft längre ned?
 
  • Haha
1977bjorn
  • Laddar…
S fiar4387 skrev:
Ah, ok. För mig tenderar det se lite ut som keps på sniskan bakåt som du tänkt, kanske är det att lutningen är såpass mkt högre på attefallaren, ser ju inte alls dumt ut på förrådet. Men kör på. Blir roligt att se slutresultatet.

Har jag missat vad gropen framför handlar om, ser spännande ut. Är det walk-in-pool på g eller lyfter du ned attefallaren sedan för att klara höjden..?

Såg din ritning med en tilluft och en frånluft. Kom på att jag saknar på en ny friggebod. Vad har du hittat för bra tilluft/frånluft ventiler som du tänkt sätta in och vad är tanken med att sätta båda vid bak/framnock istället för tilluft längre ned?
haha, den är 4m exakt så det är lungt ;)
Men det ser högt ut nu, innan resten är klart. Skall bli pool där när leverantören väl får för sig att leverera... :thinking:
Sen kommer trädäck i nivå ut/in från huset.

Ventilation ja. Jag har tittat lite på kanalfläktar och annat. Just nu lutar det åt en sådan här:
https://www.luftbutiken.se/vaggflak...uUCR1l25w5llpDTzagrxmNz2A6iEB-PhoChhoQAvD_BwE

Med tillhörande:
https://www.luftbutiken.se/varvtalsstyrning/4091-ostberg-vrtec-5-stegs-transformator-1a-230v.html

Kommer försöka bygga in den bakom en lucka då den är rätt ful, eller så får det bli någon fast installation i skåp eller liknande.

för en friggebod känns det lite överdrivet kanske. Jag bygger en friggebod (typ) också, och där blir det vanlig paxfläkt.
 
S
Pool låter mycket trevligt. Ang. ventilationen behövs förstås inte några allvarliga aerodynamiska utsvävningar i en friggebod, jag tänkte självdrag i ventiler. Du ska ha mera avancerade grejer ser jag och då blir det väl inget problem med den placeringen du har. Håller med om att man kan vilja gömma tekniken. Önskar dig en riktigt trevlig bygg-helg.
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Okej, nu har det levererats fönster!

Har redan monterat fönster i förrådet, och det var inte så svårt. Har i tidigare projekt monterat lite större fönsterdörrar och fasta partier, så jag är inte helt novis. Nu när vi burit in samtliga fönster på plats så känner jag att jag borde kunna fixa det själv. Har haft fantastisk hjälp av byggare till stomresning, tak och ytbeklädnad. Tänkte ta hjälp med fönstermontage också, men nu blev jag lite osäker. Med lite hjälp borde det gå fint att smacka in dem på egen hand. Frågan är då vad som är bäst?
Hederlig karmskruv eller karmhylsa plus skruv?

”vanlig” karmskruv känns beprövat och kanske enklare med justering av 65-kilos-fönster?

vad säger forumet, finns det bättre alternativ?

det är 11 fönster som skall upp, 7 st 10x8 och 4 st 10x21...

För montaget tänkte jag mig:
Sätta diagonala spillbrädor utanpå stormskivan (temporärt).
Placera lämpliga distanser nedtill och sedan lyfta in fönstret från insidan.
Väga av, loda och mäta några gånger för att sedan dra fast dem och justera.
Glespanel passas sedan in på utsidan och överlappar springan för drev.
Panel alternativt klädselbräda monteras i linje med gles.
Foder skruvas i gles.

Momenten i detta tror jag mig ha koll på. Det enda jag inte är hundra på är montagedjupet. Det är ju enkelt att göra som jag beskriver. Ett alternativ skulle kunna vara att montera dem 28 mm ut från stormskivan (glesen) och därmed få ett grundare foder. Allt som allt skulle fönsterna inte hamna lika djupt in i byggnaden.
Det handlar ju lite om man vill ha ett foder som sticker ut eller inte.
Mina knutbrädor sitter ”jämns med” och sticker inte ut. Det hade kanske varit snyggt med liknande utseende på fodren. Å andra sidan så kan jag fortsatt montera fönsterna i linje med stormskivan och ha ett grundare foder...

lite rörigt kanske, frågorna är alltså:

1.Karmskruv eller annat?
2.Montagedjup på fönster?
3.Andra tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.