Alfredo Alfredo skrev:
Kan @Maskintok eller någon annan säga om det finns en "normal" grovlek på startsnören. Tänkte mig skaffa en rejäl rulle för att ha vid behov. Vill att det ska passa till "vanliga" motorsågar, trimmers, röjsågar och gräsklippare.

Jag har aldrig reflekterat över att det skulle finnas så många olika dimensioner som sju bara av fabrikatet Oregon. Jag kan naturligtvis mäta befintliga "så gott det går" men tänkte att man kanske normalt använder en "lämplig" dimension som passar de flesta maskiner.

Tänkte för övrigt köpa typ 10 meter på lösvikt från en lokal HVA handlare. De ville dock ha 50 kronor metern :surprised: så det blev ingen affär. :mad:

Kan 4 mm vara generellt lämpligt? [länk]

[bild]
kolla på maskinklippet,de har till det mesta

Handyman 1 skrev:
går det verkligen av så mycket snören?
Nej, men de går av när man inte har något i reserv och allt är stängt. :mad:

• Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Är man stark i armarna så :D

A
Alfredo Alfredo skrev:
Kan @Maskintok eller någon annan säga om det finns en "normal" grovlek på startsnören. Tänkte mig skaffa en rejäl rulle för att ha vid behov. Vill att det ska passa till "vanliga" motorsågar, trimmers, röjsågar och gräsklippare.

Jag har aldrig reflekterat över att det skulle finnas så många olika dimensioner som sju bara av fabrikatet Oregon. Jag kan naturligtvis mäta befintliga "så gott det går" men tänkte att man kanske normalt använder en "lämplig" dimension som passar de flesta maskiner.

Tänkte för övrigt köpa typ 10 meter på lösvikt från en lokal HVA handlare. De ville dock ha 50 kronor metern :surprised: så det blev ingen affär. :mad:

Kan 4 mm vara generellt lämpligt? [länk]

[bild]
ca 3mm på röjsåg och motorsågar.
4-6mm på gräsklippare.
Jag har provat att använda 3 mm på gräsklippare men det måste då bytas oftare.

Jag har tagit 10 kr per m inkl moms för 3mm
och 25 kr per m för 4-6mm...

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Lämnade in sågen på snörbyte och fick frågan om kåpan också skulle bytas men snål som man e så sa jag Nej...
Andra starten så hände nåt, antar att jag måste ha en ny kåpa? Har inte skruvat isär och kikat, Jonsered 590
Skadad Jonsered 590 motorsåg med trasig kåpa och synliga skador och smuts, placerad på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
nino nino skrev:
Lämnade in sågen på snörbyte och fick frågan om kåpan också skulle bytas men snål som man e så sa jag Nej...
Andra starten så hände nåt, antar att jag måste ha en ny kåpa? Har inte skruvat isär och kikat, Jonsered 590
[bild]
börja med att skruva isär...
Det finns inga kåpor till dessa att beställa.
partner hade en likadan såg 500 och 5000H
där kan man hitta delar..
Men annars blir det svårt..

• Gilla
nino
  • Laddar…
A
denna blir det då.

Och även denna..

lycka till.. hör av dig för mer hjälp..
delar har jag ej.. Men kunskap iövrigt ;)

• Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
denna blir det då.

Och även denna..

lycka till.. hör av dig för mer hjälp..
delar har jag ej.. Men kunskap iövrigt ;)
Verkar som om rullen med snöret har vikit sig, får öppna och kolla tack så länge

• Gilla
1
  • Laddar…
I många manualer till småmotorer står det att man inte ska rengöra luftfiltret med tryckluft. Vad är problemet med det? Något att bry sig om? Jag gör nog oftast det om jag har möjlighet. Är det korkat?

Från en husqvarnagräsklipparmanual:

Varningsikon med text som instruerar att inte använda lösningsmedel eller tryckluft för att rengöra luftfilter.

• Gilla
Matgu
  • Laddar…
Har för mig att jag läst någonstans för många år sedan att tryckluften förstörde filtret så att det inte längre filtrerar de finaste partiklarna, men var jag läste detta och om det stämmer vet jag inte. Brukar själv rengöra centraldammsugarens filter med borste eller tryckluft..

A
Alfredo Alfredo skrev:
I många manualer till småmotorer står det att man inte ska rengöra luftfiltret med tryckluft. Vad är problemet med det? Något att bry sig om? Jag gör nog oftast det om jag har möjlighet. Är det korkat?

Från en husqvarnagräsklipparmanual:

[bild]
vilket filter talar vi om?

Är det papp filtren så blåser man oftast sönder dessa..är det skumgummi så är det yes och he vatten som gäller..

tryckluft använder man på röjsåg filter och motorsågs filter..
ofta i nylon.

Maskintok skrev:
vilket filter talar vi om?
Exempelvis såna här:

Blått luftfilter med metallnät mot vit bakgrund relaterat till byggprojekt.
Skapa konto

Guldfärgad filterpatron för industriellt bruk på vit bakgrund.
Skapa konto

Tycker mig ha läst "tryckluftsförbudet" i diverse manualer.

A
Alfredo Alfredo skrev:
Exempelvis såna här:

[bild]
[bild]

Tycker mig ha läst "tryckluftsförbudet" i diverse manualer.
yes diskmedel och vatten..
Man kan blåsa sönder filtren..
Det övre ska man inte rengöra bara byta..
Det undre skulle jag byta emot nylon..

Maskintok skrev:
Det övre ska man inte rengöra bara byta..
Ska och ska. Om det är relativt nytt men fullt av "höboss" så nog tycker jag man kan "damma av" det. Annars skulle man få byta efter varje klippning om förhållandena är "dammiga".

A
Alfredo Alfredo skrev:
Ska och ska. Om det är relativt nytt men fullt av "höboss" så nog tycker jag man kan "damma av" det. Annars skulle man få byta efter varje klippning om förhållandena är "dammiga".
njo men det är det som är hela tanken med dessa..
Är det fullt i bös så är alla små fibrer fulla också... Man kan blåsa ur det försiktigt men jag byter en gång per år
..

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.