9 504 läst · 59 svar
10k läst
59 svar
Prisvärda spånsugar 3-5 hk / 2,2-3,8 kW
Problemet med effekten är att många av oss inte har råd med särskilt stora säkringar.
På landsbygden i Finland blir det kännbart i plånboken när man behöver mer än 25 ampere per fas på 400 volt trefas. Behöver man mer än 35 ampere per fas måste man tänka efter om verksamheten är så stor att det bär sig. Fast det går att få mycket större anslutningar om man bara har råd med anslutningsavgiften och överföringsavgiften.
På landsbygden i Finland blir det kännbart i plånboken när man behöver mer än 25 ampere per fas på 400 volt trefas. Behöver man mer än 35 ampere per fas måste man tänka efter om verksamheten är så stor att det bär sig. Fast det går att få mycket större anslutningar om man bara har råd med anslutningsavgiften och överföringsavgiften.
Här är inte nätavgifterna så brutalt dyra, kostar bara typ 1600/mån för mina 63a proppar
Sydkraft tar ca 700kr för 25a så den skillnaden är inte särskilt stor
Sen så är inte fläkten inne i snickeriet, den å tillhörande cyklon samt tömningsfläkt står utanför. Då tar den ingen plats i snickeriet samt att man får ner ljudnivån inne
Aha då verkar det va andra nätavgifter i Finland än vad Sverige har. Där ser det ut att va betydligt dyrare med 63a som du sa
Ja det har jag funderat på faktiskt, då kunde man skippa cyklonen. Men man tappar varmluften då. Såklar man kunde ha cyklon och allting på utsidan och föra in luften igen, men så bor jag liksom många andra i ett bostadsområde så man kan inte riktigt göra vad som helst tyvärr. Om man får det att se snyggt ut kanske.
Ja man måste få tillbaka luften, det där monstret jag har suger ut enorma mängder luft. Har ett rör och finfilter kopplat till cyklonen där luften åker tillbaka. Filtret i fråga är ett "ullfilter' som jag kör i tvättmaskinen när det börjar bli allt för skitigt
Sen så är det lätt att få det fint, har mitt snickeri i ett stall målat med rödfärg så jag tänkte måla cyklonen med samma färg
Sen så är det lätt att få det fint, har mitt snickeri i ett stall målat med rödfärg så jag tänkte måla cyklonen med samma färg
Jag har ganska fina filter på min, meningen är att jag på sommaren ska föra luften utomhus genom ett rör och sen då det blir kallt stänger jag det och återanvänder luften. Så utökar jag livslängden på filtren.
Börjar få trångt i verkstan dock, så kanske jag borde fundera på att flytta ut den i framtiden.
Börjar få trångt i verkstan dock, så kanske jag borde fundera på att flytta ut den i framtiden.
Jag skulle nog haft det där ute, spar plats å det låter mindre
Om du byter filter nån gång så satsa på "ullfilter" de kan man som sagt köra I tvättmaskinen. Skaffa då 2 filter så du kan växla, så när du kör med ett filter så tvättar du det andra osv...
Om du byter filter nån gång så satsa på "ullfilter" de kan man som sagt köra I tvättmaskinen. Skaffa då 2 filter så du kan växla, så när du kör med ett filter så tvättar du det andra osv...
Jag kör på dessa för sådana filter är väl inte goda för ner till en halv mikron, för det är mycket skadliga och osynliga partiklar som man andas in annars, fast luften verkar ren.
Får nog vara inne tillsvidare, kanske nästa år har jag tid att lägga ut den, eller året efter det.
Får nog vara inne tillsvidare, kanske nästa år har jag tid att lägga ut den, eller året efter det.
Sätter man ett tvättbart ullfilter innan de som du har så förlängs livslängden på dom väldigt mycket
Vart fick du tag på dina filter?
Sen så har jag en "trycklucka" på cyklonen så om filterna är igensatta så åker delar av luften ut därigenom så att inte sugeffekt försvinner. Och den luckan blåser luften rakt ut
Vart fick du tag på dina filter?
Sen så har jag en "trycklucka" på cyklonen så om filterna är igensatta så åker delar av luften ut därigenom så att inte sugeffekt försvinner. Och den luckan blåser luften rakt ut