77 603 läst · 114 svar
78k läst
114 svar
Skörda regnvatten i nedgrävd tank?
Är det inte lika bra att använda stenkista för att leda dagvattnet till grundvattnet och en grävd brunn (man borde kunna kombinera detta) med vanlig trädgårdspump för att ta vatten från grundvattnet när man behöver det?
Det går nog bra, förutsatt att man har grundvattnet året runt inom ett möjligt brunnsdjup. Har grannar i området vars 6 meter djupa grävda brunnar har sinat nu i torkan..harry73 skrev:
Sen ska man inte underskatta det psykologiska i att spara sitt "eget" vatten. När man spiller ner dagvattnet i marken för att senare pumpa upp grundvatten så förlorar man kopplingen Uttaget vatten ≤ Insatt vatten.
Denna sommar har det varit svårt att spara regnvatten iom torkan. Fick ihop 800L på vårkanten men sen ingenting sen i helgen (1500L). Vi fick tyvärr pumpa upp 2000 L i sommar från egen brunn, men den har inte torkat ut peppar peppar. (5-6m djup) däremot vore en soldriven pump från IBc tank vara ultimat med timer, då skulle all bevattning ske automatiskt
Jag har också tittat en del på biltemas regnvattentunnor och hade tänkt skaffa en till stugan. Såvitt jag kan se finns det inget bräddavlopp på dom och ska man koppla ihop flera stycken behöver man därför göra ett hål i den och leda vidare vattnet, som det verkar. Jag skulle vilja ha åtminstone två stycken, och sedan ett rör som leder ut vattnet på gräsmattan, när de är fulla.Bjurran skrev:J
Däremot ser jag att de även har en tunna som verkar vara komplett med kopplingar till stuprör och som är gjord för ändamålet. Kanske inte är helt fel att gå över till en sådan. Frågan är då om det är komplett med allt man behöver och om det går att koppla ihop flera av dem om man vill bygga ut i framtiden?
[länk]
Vill man göra en större anläggning så har jag sett att bauhaus har platta tankar på 2500L som man gräver ner, de går att seriekoppla flera stycken också.
Intressant tråd!
Skulle man inte kunna gräva ner en tank, montera i pump som jobbar mot en hydrofor och ha trycksatt regnvatten...
Eller kommer man slösa bort för mycket vatten kontra ett droppsystem? Tänker man slipper jobba med självfall. Tanken kan läggas där det passar bäst.
Jag Har redan ett sommarvatten system med flera vattenposter i trädgården, detta kunde matas med regnvatten ist för vattenstånd djupborran.
Skulle man inte kunna gräva ner en tank, montera i pump som jobbar mot en hydrofor och ha trycksatt regnvatten...
Eller kommer man slösa bort för mycket vatten kontra ett droppsystem? Tänker man slipper jobba med självfall. Tanken kan läggas där det passar bäst.
Jag Har redan ett sommarvatten system med flera vattenposter i trädgården, detta kunde matas med regnvatten ist för vattenstånd djupborran.
Klar du kan, men varför inte skippa hydroforen och bara låta pumpen jobba? Dränkbar eller självsugande.G Gaffe skrev:Intressant tråd!
Betänk att regnvatten är surt, så det kan med fördel användas plast i rör mm. Man har ju inte koppar i vatteninstallationer där man hsr surt brunnsvatten, ex VVB. Eller så får man kalka med kalksten.
Har funderat på gräva gropar i trädgården och fylla med krossat tegelsten som suger upp vatten vid mycket regn och som sedan avger vid torkar men risken är att vatten leds bort under trädgården? Bra för grundvattnet i alla fall!Bjurran skrev:
Klimatet beror på solen osv.U Uppsaladröm skrev:På grund av klimatförändringarna har jag tänkt dra mitt strå till stacken. Jag vill skörda regnvatten. Främst för bevattning i trädgården och utedusch men gärna för att kunna använda som sekundärt vatten vid spolning, handtvätt mm i huset.
Jag har ett stort gammalt missionshus med stort sluttande tak och får därför mycket regnvatten när det regnar. En tunna i vardera hörn vid stuprören känns både fult, arbetssamt och framförallt otillräckligt. Jag vill inte heller ha en tank på marken eller på hustaket (som i en del sydliga länder) utan vill ha den nedgrävd i trädgården.
Kan ni ge tips och råd på var man kan köpa en tillräckligt stor tank (eller allra helst ett färdigt regnskördesystem) att gräva ner? Jag har inget emot att importera ifall det finns färdiga lösningar i utlandet. Finns det något företag som är duktiga på installation av detta som ni kan rekommendera? Och vad är ungefärlig prisbild?
Jag tänker mig ett system eller tank liknande den på bilden.
Tack på förhand!
Inget som du eller annan på påverka mer än eventuellt mycket lite.
B byron v2 skrev:
.... Så du tror inte de miljoner ton av koldioxid som människor årligen frigör genom att bränna fossila bränslen har en "viss" påverkan också?!?B byron v2 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 298 inlägg