14 055 läst · 103 svar
14k läst
103 svar
Huskvarna motorsåg startar ej
alltid 1 varv inte mer inte mindre på dessa.A Anders_Nilsson skrev:Kolven ser ju rejält skuren ut. Men en annan sak, hur har du ställt förgasaren? På min 242XPG som tjurade kom jag på att skruvarna hade vibrerat ut sig när den inte vill gå så jag grundinställde och den gick igån, sedan fininställning.
Kan vara ide att skruva in dom i botten och räkns varven, 1.5-2 varv från stängt brukar vara en bra startpunkt. Sedan skall du alltid felsöka med färsk bensin, har Aspen stått ett par år blir den kass, vanlig 95 mycket fortare än så.
behövs mer är det tjuvluft.
Bästa svaret
klart lagningsbart.K Kurtivan skrev:
hona cylindern och i med ny kolv.
total kostnad hos en riktig verkstad.
ca 750 kr.
värde på sågen ca 1500 kr när den går.
Har fixat lite bilder från Sprängskiss som jag lägger hit.
Så, är det det här jag börjar med, skruva in de två skruvarna i botten och sedan ut ett varv och försöka starta igen. Går det inte så är nästa steg kolvbyte, är din bedömning att den är kass?.Maskintok skrev:
Beställa kolv och kolvring från skogsverktyg.se, ta loss cylinder och hona byta kolv återmontera.
Klarar jag att fixa bytet själv? Honat cylinder till en folkvagn har jag gjort en gång, borde inte vara någon skillnad, men är det mycket skruvning för att lossa cylindern?
Det är bara att byta kolven först.K Kurtivan skrev:Så, är det det här jag börjar med, skruva in de två skruvarna i botten och sedan ut ett varv och försöka starta igen. Går det inte så är nästa steg kolvbyte, är din bedömning att den är kass?.
Beställa kolv och kolvring från skogsverktyg.se, ta loss cylinder och hona byta kolv återmontera.
Klarar jag att fixa bytet själv? Honat cylinder till en folkvagn har jag gjort en gång, borde inte vara någon skillnad, men är det mycket skruvning för att lossa cylindern?
bort med dämparen, bort med förgasaren.
Och alla packningar.
Sedan så är det 4 skruvar till cylindern.
behöver inte bort med bågen.
sandpapper går lika bra att slipa cylindern med.
Jag köper alltid Tändstift, bränslefilter, slang, när jag beställer..
Och sedan kan du köpa en cylinderfotspackning eller knacka själv..
Jag knackar...
Medlem
· Halland
· 4 100 inlägg
Hur är det med tvåtakt, bör man grada av portarna efter honing av loppet?Maskintok skrev:Det är bara att byta kolven först.
bort med dämparen, bort med förgasaren.
Och alla packningar.
Sedan så är det 4 skruvar till cylindern.
behöver inte bort med bågen.
sandpapper går lika bra att slipa cylindern med.
Jag köper alltid Tändstift, bränslefilter, slang, när jag beställer..
Och sedan kan du köpa en cylinderfotspackning eller knacka själv..
Jag knackar...
Dags att ta tag i detta...sågen är ju en 42 men kolven beställer jag till till 242, bränsleslang finns till 42, men bränslefilter vad köper jag där, fanns till 40 eller 242?Maskintok skrev:Det är bara att byta kolven först.
bort med dämparen, bort med förgasaren.
Och alla packningar.
Sedan så är det 4 skruvar till cylindern.
behöver inte bort med bågen.
sandpapper går lika bra att slipa cylindern med.
Jag köper alltid Tändstift, bränslefilter, slang, när jag beställer..
Och sedan kan du köpa en cylinderfotspackning eller knacka själv..
Jag knackar...
var noga att få tätt runt Insuget..
byt hellre båda packningar.
Finns det packningssats så köp en sådan..
När sedan sågen går..
prova spreja den med rostolja eller wd40.
Om den ändrar karaktär så läcker den..
Då går det att punkt spreja så då kan man finna vart det läcker..
byt hellre båda packningar.
Finns det packningssats så köp en sådan..
När sedan sågen går..
prova spreja den med rostolja eller wd40.
Om den ändrar karaktär så läcker den..
Då går det att punkt spreja så då kan man finna vart det läcker..
finns en sådan: https://www.skogsverktyg.se/index.php?stoken=4F401D8C&lang=2&cl=search&searchparam=packningssats+242Maskintok skrev:
också till 242, är det den
Det lät ju enkelt... men ja fastnar redan vid förgasaren... lossat skruvarna, men sen då? Det går några kablar genom den där plasten på vä sida, tänkte det var öppningar i plasten så dom kunde läggas loss men det verkar det inte vara. Drar jag loss plasten från förgasaren? Ja, du ser, det är svårt för en som inte kan...Maskintok skrev:Det är bara att byta kolven först.
bort med dämparen, bort med förgasaren.
Och alla packningar.
Sedan så är det 4 skruvar till cylindern.
behöver inte bort med bågen.
sandpapper går lika bra att slipa cylindern med.
Jag köper alltid Tändstift, bränslefilter, slang, när jag beställer..
Och sedan kan du köpa en cylinderfotspackning eller knacka själv..
Jag knackar...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder