A
A Anders_Nilsson skrev:
Kolven ser ju rejält skuren ut. Men en annan sak, hur har du ställt förgasaren? På min 242XPG som tjurade kom jag på att skruvarna hade vibrerat ut sig när den inte vill gå så jag grundinställde och den gick igån, sedan fininställning.

Kan vara ide att skruva in dom i botten och räkns varven, 1.5-2 varv från stängt brukar vara en bra startpunkt. Sedan skall du alltid felsöka med färsk bensin, har Aspen stått ett par år blir den kass, vanlig 95 mycket fortare än så.
alltid 1 varv inte mer inte mindre på dessa.
behövs mer är det tjuvluft.
 

Bästa svaret

A
K Kurtivan skrev:
Som du mycket riktig trodde då var filtret tätt. Får ändå inte igång den efter renblåsning. Bilder på kolven, i olika lägen, med början uppifrån:[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
klart lagningsbart.
hona cylindern och i med ny kolv.
total kostnad hos en riktig verkstad.
ca 750 kr.
värde på sågen ca 1500 kr när den går.
Har fixat lite bilder från Sprängskiss som jag lägger hit. (y)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
A
Exploded view diagram of machine parts with labeled components on a computer screen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Explosionsritning av motorsågsdelar med delnummer på en datorskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Explosionsritning av motorsågsdelar på en datorskärm med delnummer och benämningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Explosionsritning av motor med tändstift och komponentlistor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kurtivan och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
alltid 1 varv inte mer inte mindre på dessa.
behövs mer är det tjuvluft.
Så, är det det här jag börjar med, skruva in de två skruvarna i botten och sedan ut ett varv och försöka starta igen. Går det inte så är nästa steg kolvbyte, är din bedömning att den är kass?.
Beställa kolv och kolvring från skogsverktyg.se, ta loss cylinder och hona byta kolv återmontera.
Klarar jag att fixa bytet själv? Honat cylinder till en folkvagn har jag gjort en gång, borde inte vara någon skillnad, men är det mycket skruvning för att lossa cylindern?
 
A
K Kurtivan skrev:
Så, är det det här jag börjar med, skruva in de två skruvarna i botten och sedan ut ett varv och försöka starta igen. Går det inte så är nästa steg kolvbyte, är din bedömning att den är kass?.
Beställa kolv och kolvring från skogsverktyg.se, ta loss cylinder och hona byta kolv återmontera.
Klarar jag att fixa bytet själv? Honat cylinder till en folkvagn har jag gjort en gång, borde inte vara någon skillnad, men är det mycket skruvning för att lossa cylindern?
Det är bara att byta kolven först.
bort med dämparen, bort med förgasaren.
Och alla packningar.
Sedan så är det 4 skruvar till cylindern.
behöver inte bort med bågen.

sandpapper går lika bra att slipa cylindern med.

Jag köper alltid Tändstift, bränslefilter, slang, när jag beställer..

Och sedan kan du köpa en cylinderfotspackning eller knacka själv..
Jag knackar...
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är bara att byta kolven först.
bort med dämparen, bort med förgasaren.
Och alla packningar.
Sedan så är det 4 skruvar till cylindern.
behöver inte bort med bågen.

sandpapper går lika bra att slipa cylindern med.

Jag köper alltid Tändstift, bränslefilter, slang, när jag beställer..

Och sedan kan du köpa en cylinderfotspackning eller knacka själv..
Jag knackar...
Hur är det med tvåtakt, bör man grada av portarna efter honing av loppet?
 
A
A Anders_Nilsson skrev:
Hur är det med tvåtakt, bör man grada av portarna efter honing av loppet?
Nä inte om man honar.. Men skulle man borra upp så.

cylindern innehåller nikasil som beläggning.
brister detta så är det kört med cylindern.
 
Maskintok skrev:
Det är bara att byta kolven först.
bort med dämparen, bort med förgasaren.
Och alla packningar.
Sedan så är det 4 skruvar till cylindern.
behöver inte bort med bågen.

sandpapper går lika bra att slipa cylindern med.

Jag köper alltid Tändstift, bränslefilter, slang, när jag beställer..

Och sedan kan du köpa en cylinderfotspackning eller knacka själv..
Jag knackar...
Dags att ta tag i detta...sågen är ju en 42 men kolven beställer jag till till 242, bränsleslang finns till 42, men bränslefilter vad köper jag där, fanns till 40 eller 242?
 
A
K Kurtivan skrev:
Dags att ta tag i detta...sågen är ju en 42 men kolven beställer jag till till 242, bränsleslang finns till 42, men bränslefilter vad köper jag där, fanns till 40 eller 242?
Samma grejer som till Hva 242.rakt igenom
 
  • Älska
Kurtivan
  • Laddar…
A
var noga att få tätt runt Insuget..
byt hellre båda packningar.
Finns det packningssats så köp en sådan..

När sedan sågen går..
prova spreja den med rostolja eller wd40.
Om den ändrar karaktär så läcker den..
Då går det att punkt spreja så då kan man finna vart det läcker..
 
Gamla knep man använde efter man trimmade moppen :crysmile:
Men tvåtakt som tvåtakt, det är lättskruvat, och otroligt knepigt att få bra fart i, rena svartmagi och regndansande för att hitta effekt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
K Kurtivan skrev:
finns en sådan: [länk]

också till 242, är det den
japp(y)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är bara att byta kolven först.
bort med dämparen, bort med förgasaren.
Och alla packningar.
Sedan så är det 4 skruvar till cylindern.
behöver inte bort med bågen.

sandpapper går lika bra att slipa cylindern med.

Jag köper alltid Tändstift, bränslefilter, slang, när jag beställer..

Och sedan kan du köpa en cylinderfotspackning eller knacka själv..
Jag knackar...
Det lät ju enkelt... men ja fastnar redan vid förgasaren... lossat skruvarna, men sen då? Det går några kablar genom den där plasten på vä sida, tänkte det var öppningar i plasten så dom kunde läggas loss men det verkar det inte vara. Drar jag loss plasten från förgasaren? Ja, du ser, det är svårt för en som inte kan... Närbild av en smutsig förgasare med lossade skruvar och synliga kablar på en motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En smutsig förgasare med lossade skruvar och kablar på en motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Äsch jag tänkte ha skrivit men jag gör en film istället.
Återkommer om en stund (y)
 
  • Haha
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.