Karlia
Jag såg inte heller att det var "fråga experten" sorry!
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
useless useless skrev:
Borde inte vara jättesvårt att fixa så man t ex kan ladda ner en zip-fil med allt innehåll i en tråd?
Men frågan är varför? Jag har hängt på forum bra många år nu men kan inte minnas att jag någonsin velat ha en sådan funktion. Jag kan inte heller lista ut en bra anledning varför andra skulle vilja ha en sådan funktion, ni får gärna upplysa mig.

Någon nämnde att det är för att spara bilder man lagt upp men kom igen, det är 2021. Idag vet vi väl att man tar säkerhetskopior på bilder man vill ha kvar i framtiden. Att ladda upp bilderna på byggahus.se är en av de sämsta metoderna för att gör en säkerhetskopia.

Lägg upp de i molnet och/eller på en hårddisk. Är det väldigt viktiga foton så gör man både och. Utvecklarna på byggahus.se ska inte behöva spendera en mass timmars arbete bara för att folk är för lata för att ta säkerhetskopior.

ådal ådal skrev:
Nu gissade jag fel på dem 2 första, kändes onödigt att ens försöka på dem 8 sista :sweat:
Om quizen är så tråkiga att du endast gör dem i hopp om att kunna skryta om 10/10 rätt så behöver du inte göra dem. Eller missar jag något?

Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Dåligt felmeddelande. Minns du vad du klickade på? Skulle gissa på att du klickat på ett användarnamn där användaren inte tillåter att du ser användarens profil.
Jag har fått liknande meddelanden när jag tryckt på forumtrådar som exponeras på förstasidan under ”just nu”. Inte ofta men ett par gånger har det hänt.

När jag ändå skriver så vill jag återigen visa min avsky mot vissa av de reklamer som visas på det här forumet. Jag brukar vara ganska generös med att avaktivera annonsblockerare på sidor jag använder men nu är det slut med det på byggahus.

Egentligen borde det räcka med att jag nämner att ni använder er av rörlig reklam, det är inte ok. Att ni sedan har reklam som ser ut som foruminlägg samt forumtrådar visar att ni inte har den minsta respekt för era användare. Jag tycker inte heller om reklamens budskap alla gånger då jag sett reklam om t.ex. prestationshöjande medel och sexiga singlar. Just sexiga singlar var dock ett tag sedan jag såg reklam om så det kanske ni redan åtgärdat.

”Om du skriver ett inlägg försvinner viss reklam i x antal dagar” och ”du kan skaffa premium för att slippa all reklam”. Jag vet. Men att behöva skriva inlägg för att slippa reklam är inte en sund kultur på ett forum och jag tänker inte ens kommentera varför 400 kronor per år är för dyrt för en sida som byggahus.se


Men men, jag är bara en liten användare som tydligen hade alldeles för mycket tid över en dag som denna. Ni får väl in era annonsintäkter oavsett hur mycket jag klagar så delvis förstår jag er. Men som användare tycker jag det är tråkigt. Speciellt när utvecklingen verkar gå åt fel håll.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
@Trunk det är ganska många här som har lagt upp bilder under många år på sina projekt och fått många bra svar och hejarrop...
Jag har bilder i min tråd som ligger på nån hårddisk i nån garderob, några bilder har nog till och med försvunnit under åren.

Jag skulle tycka det vore kul att kunna spara ner hela min tråd med allt den innehåller om jag tex skulle sälja huset eller den dagen jag överlåter det till min son.

Men visst det är väl kanske inte så vanligt att använda en sån funktion
 
nino nino skrev:
@Trunk det är ganska många här som har lagt upp bilder under många år på sina projekt och fått många bra svar och hejarrop...
Jag har bilder i min tråd som ligger på nån hårddisk i nån garderob, några bilder har nog till och med försvunnit under åren.

Jag skulle tycka det vore kul att kunna spara ner hela min tråd med allt den innehåller om jag tex skulle sälja huset eller den dagen jag överlåter det till min son.

Men visst det är väl kanske inte så vanligt att använda en sån funktion
Ok. Vill man spara alla glada tillrop så kan jag köpa att funktionen efterfrågas.

Förr (minst tio år sedan) minns jag hur jag laddade ner ett program som kunde spara delar av en hemsida som bilder så jag kunde surfa under en flygresa :p

Har ingen aning om vad programmet hette men det borde finnas något liknande idag. Om man nu vill spara allt d.v.s.

Ett annat alternativ kan vara att spela in skärmen medans man skrollar genom hela sin tråd. Och så pausar man emellanåt för att läsa kommentarerna m.m. Ska tilläggas att jag *inte* menar att man ska spela in m.h.a. en telefon eller dyl., det finns program som fixar sånt på ett snyggt sätt.

Båda dessa metoder har dock nackdelen att man inte får alla sina bilder separat.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det behövs inga extra inspelningsprogram eller liknande. Det är bara att välja att spara sidan med allt innehåll i webläsarens meny.

Nackdelen är att man inte får med bilderna i originalupplösning och att man måste scrolla från början till slutet i en lång tråd så att alla sidor laddas.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Återanvända bilder

Jag har en bild jag ofta använder, och vet att fler använder samma bilder i flera trådar. Finns det något sätt att återanvända en redan uppladdad bild istället för att hämta om den varje gång?

Utöver Ladda upp bild/video skulle jag alltså vilja ha en knapp Mina uppladdade bilder/videor i editorn. I iphoneappen. Resten skiter jag i. ;)
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Saknar att kunna sortera på antal läst samt antal svar i de olika forumen. Lättare att få fram guldkornen så :)
 
Horgmo Horgmo skrev:
Jag är helt säker på att jag tidigare kunnat sortera i olika forumavdelningar efter exempelvis ”mest läst” eller ”flest svar”.

Jag kan inte se att det går längre?

Inte heller kan jag sortera på liknande sätt i mina söksvar.

Har detta gjorts endast möjligt för betalande medlemmar nu?
F Fredritz skrev:
Saknar att kunna sortera på antal läst samt antal svar i de olika forumen. Lättare att få fram guldkornen så :)
Sortering av forumtrådar i trådlistor på forumstartsidor försvann för ungefär ett halvår sedan men vi ska kolla om vi kan återställa det. Anledningen till att den försvann var att det fungerade olika i mobilen och desktop och att vi upplevde att det varken fick plats eller användes särskilt mycket. Men jag saknar också funktionen ibland.
 
  • Gilla
Fredritz och 1 till
  • Laddar…
Expertfrågor (och efterföljande diskussion)

Läste och kommenterade som omväxling en expertfråga och dess efterföljande diskussion. Systemet kändes oerhört mycket sämre än forumtrådar.

Artikelkommentarer har ju redan fått flytta in i forumet, föreslår att något liknande görs med expertfrågorna, kanske i ”låsta” forumdelar där bara experterna får starta trådar. Helst inte med den halvmesyr där artikeln ligger på ett ställe och diskussionen på ett annat, men även det vore bättre än nu.
 
  • Gilla
  • Älska
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
Horgmo Horgmo skrev:
Jag är helt säker på att jag tidigare kunnat sortera i olika forumavdelningar efter exempelvis ”mest läst” eller ”flest svar”.

Jag kan inte se att det går längre?

Inte heller kan jag sortera på liknande sätt i mina söksvar.

Har detta gjorts endast möjligt för betalande medlemmar nu?
mattetvilling mattetvilling skrev:
Har sorteringen på antal läst i de olika delarna försvunnit?
(Nu hittar jag ju inte min tråd lika enkelt i Socialt & projekt ;))
F Fredritz skrev:
Saknar att kunna sortera på antal läst samt antal svar i de olika forumen. Lättare att få fram guldkornen så :)
@Horgmo, @Boilerplate4U, @mattetvilling och @Fredritz
Nu har vi återinfört möjligheten att sortera trådlistor på forumstartsidor.

Idag kan man sortera på "Senaste, Mest läst och Flest svar" genom att klicka på en liten knapp högst upp i trådlistorna. Så här ser det ut:

Skärmbild av forumets trådlista med sorteringsoptioner "Senaste, Mest läst, Flest svar" i en dropdown-meny.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
mattetvilling och 3 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
@Horgmo, @Boilerplate4U, @mattetvilling och @Fredritz
Nu har vi återinfört möjligheten att sortera trådlistor på forumstartsidor.

Idag kan man sortera på "Senaste, Mest läst och Flest svar" genom att klicka på en liten knapp högst upp i trådlistorna. Så här ser det ut:

[bild]
Hmm innebär det här att jag måste börja uppdatera min tråd som tack? :D
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Iom att Google bestämt sig för att tabbvyn ska se för djävlig ut på android så provar jag just nu Firefox och har upptäckt några saker:

1. Citerar du någon buggar svarsrutan ut och all text jag skriver hamnar före citeringen, även om jag försöker flytta markören.
2. Textstorleken i svarsrutan går från liten till stor efter man skrivit tillräckligt långt.

Edit: nummer 1 händer inte alltid.
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
mattetvilling mattetvilling skrev:
Hmm innebär det här att jag måste börja uppdatera min tråd som tack? :D
Ja, särskilt om du vill synas ”above scroll”. ;)

Nu har vi lagt till ”Populärt” som ett alternativ.

Skärmbild av diskussionsforums gränssnitt med sorteringsalternativ 'Populärt' valt i rullgardinsmenyn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har också flyttat funktionen till höger så att den är enklare att se och så att vi kan skriva ut det valda alternativet även i mobilen (fick inte plats tidigare).
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Iom att Google bestämt sig för att tabbvyn ska se för djävlig ut på android så provar jag just nu Firefox och har upptäckt några saker:

1. Citerar du någon buggar svarsrutan ut och all text jag skriver hamnar före citeringen, även om jag försöker flytta markören.
2. Textstorleken i svarsrutan går från liten till stor efter man skrivit tillräckligt långt.

Edit: nummer 1 händer inte alltid.
Jag använder Firefox på Android och har aldrig upplevt nr 1, jag har nog aldrig skrivit tillräckligt långt för att uppleva problem 2.

Sen att Firefox blivit otroligt mycket sämre senaste året är en annan sak...
 
E
@Per Eskilsson 2 förslag.
Anonyma betalningar.

Funktion för att mjuta användare exempelvis 1, 3 eller 6 månader som endast kan reverseras genom kommunikation med moderator eller högre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.