A Avemo skrev:
Skodan är snyggare
Det här är förstås subjektivt, men Skodans utseende gjorde att jag aldrig ens övervägde den. Dess designers har en mer patologisk inställning till hur vräkig grill en riktig bil ska ha än man ens kan hitta hos BMW. Och så får de rita en elbil. Bisarrt.

Sen har även jag läst recensioner där den slår ID.4, främst i hur man gör vissa infotainment-funktioner mer lättillgängliga med fysiska knappar. Vill man se en riktigt magsur recension av ID.4 rekommenderar jag Munro live på Youtube.

För egen del gillade jag ID.4:an. Bra landsvägsnötare och tillräckliga fartresurser för vettiga omkörningar. Tyst och välbyggd. Får min i juli.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Min smak säger att VW med sin ID-serie har nått ett riktigt bottennapp i designen, men allt ligger ju i betraktarens ögon. Min designfavorit hos elbilar är nog Polestar, men den har man ju inte råd med. Den uppfyller iofs inte heller min kravspec...
 
Håller med om att Polestar är snygg, men är det verkligen en elbil de har designat? Jag vet att den bara säljs som elbil, men i allt väsentligt är det ju en Volvo XC40.

Ska bli kul att se om de någonsin lyckas bygga en elbil från botten upp på Hisingen.
 
Om jag fick välja fritt så blev det en i-pace. Fyrhjulsdrift, SUV, dragkrok och rapp. Men tyvärr för dyr än så länge.
 
Redigerat:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här är förstås subjektivt, men Skodans utseende gjorde att jag aldrig ens övervägde den. Dess designers har en mer patologisk inställning till hur vräkig grill en riktig bil ska ha än man ens kan hitta hos BMW. Och så får de rita en elbil. Bisarrt.
Såväl Skoda Enyaq som Vw ID4 och Audi Q4 har ju proportionerna gemensamma. Och de är ovanliga. Tittar man på den från sidan så ser det ut som att man lagt på en dm undertill. Och det är ju i princip vad man gjort också för att få plats med batteriet. Sedan är "motorhuven" ovanligt kort. Och givetvis är den det. Det finns ju ingen motor där. Med dessa båda ovanliga drag i proportionerna är det kanske en svår start vid designen. Eller så är det bara något man måste vänja sig vid. Ingen av dem är kanske någon skönhet i mina ögon. Men jag gillar fronten på ID4 minst av dem.

Men jag har desto större förhoppningar när det gäller funktionen. Jag fick nyss beskedet att jag skall få min ID4 på fredag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Såväl Skoda Enyaq som Vw ID4 och Audi Q4 har ju proportionerna gemensamma. Och de är ovanliga. Tittar man på den från sidan så ser det ut som att man lagt på en dm undertill. Och det är ju i princip vad man gjort också för att få plats med batteriet. Sedan är "motorhuven" ovanligt kort. Och givetvis är den det. Det finns ju ingen motor där. Med dessa båda ovanliga drag i proportionerna är det kanske en svår start vid designen. Eller så är det bara något man måste vänja sig vid. Ingen av dem är kanske någon skönhet i mina ögon. Men jag gillar fronten på ID4 minst av dem.

Men jag har desto större förhoppningar när det gäller funktionen. Jag fick nyss beskedet att jag skall få min ID4 på fredag.
Jag antar att många elbilar som är designade som el från början kommer se ut så här, låg tyngdpunkt och centralt batteri. Inget behov av nån "motorhuv". Måste då få ett högt golv i kupen. Då blir det nåt slags SUV stuk.

Fanns en dokumentär på Amazon Prime om utvecklingen av iPace jag såg igår.

Mustang MachE ser ju även den kort och tjock ut. Inte låg och bred som en Mustang ska se ut.

Luftmotstånd lär ju inte vara så beroende av höjden utan av många andra faktorer. Att sitta högt är väl ingen nackdel, sålänge tyngdpunkten är låg. Kanske vänjer man sig och tycker "vanliga" bilar är fula.

Sen har det alltid funnits snygga och fula bilar och så kommer det nog förbli...

Jag får vänta ett tag innan jag kan köpa en snygg elbil.

iPace och Tesla kvalar in. Men jag är inte i målgruppen ens för en fossiljagga så...

Bara att acceptera att det får bli nåt ekonomiskt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med om att Polestar är snygg, men är det verkligen en elbil de har designat? Jag vet att den bara säljs som elbil, men i allt väsentligt är det ju en Volvo XC40.

Ska bli kul att se om de någonsin lyckas bygga en elbil från botten upp på Hisingen.
Ja gick förbi en XC40 i dag och tänkte vad kul en Polestar. Den är snygg men tråkigt att de missat på räckvidd och energieffektivitet. Det kanske ligger i ådrorna, sen gammalt har ju volvo aldrigt varit kända för soppasnålhet.

Du fick ett like på ditt förra inlägg även om jag inte håller med dig om skodans utseende. Jag tycker den är snygg!
 
W witten skrev:
Ja gick förbi en XC40 i dag och tänkte vad kul en Polestar. Den är snygg men tråkigt att de missat på räckvidd och energieffektivitet. Det kanske ligger i ådrorna, sen gammalt har ju volvo aldrigt varit kända för soppasnålhet.

Du fick ett like på ditt förra inlägg även om jag inte håller med dig om skodans utseende. Jag tycker den är snygg![/QUOTE
W witten skrev:
Ja gick förbi en XC40 i dag och tänkte vad kul en Polestar. Den är snygg men tråkigt att de missat på räckvidd och energieffektivitet. Det kanske ligger i ådrorna, sen gammalt har ju volvo aldrigt varit kända för soppasnålhet.

Du fick ett like på ditt förra inlägg även om jag inte håller med dig om skodans utseende. Jag tycker den är snygg!
Men XC40 och Polestar kan du ju inte blanda ihop? Var ser du likheten där?
 
P para skrev:
Men XC40 och Polestar kan du ju inte blanda ihop? Var ser du likheten där?
Näääää du har nog rätt, vad var det då för Volvo som var så lik?
 
W witten skrev:
Näääää du har nog rätt, vad var det då för Volvo som var så lik?
Gick du förbi en XC40 så var det ju en XC40....
 
Polestar är rätt lik V90 i vissa delar av designen i fronten i alla fall.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Polestar är rätt lik V90 i vissa delar av designen i fronten i alla fall.
Jag ser mixen av en Saab 9000 och Ford Mustang när jag tittar på Polestar 2.
 
  • Gilla
  • Haha
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Jag ser mixen av en Saab 9000 och Ford Mustang när jag tittar på Polestar 2.
Ford Mustang förstår jag, men SAAB 9000? Jag har en granne som fortfarande kör en SAAB 9000 och en annan som kör en Polestar2, men jag kan inte se likheterna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ford Mustang förstår jag, men SAAB 9000? Jag har en granne som fortfarande kör en SAAB 9000 och en annan som kör en Polestar2, men jag kan inte se likheterna.
Kan till viss del förstå, reflexrampen (som saab tog med in i nya 9-5 som en linje som förband bakljusen) och karrossens "hatchback" form. Men det skiljer 35 år mellan bilarna och det syns ju.

Jag noterar förvånat att grundpriset på en Polestar 2 är ungefär som den Passat GTE jag kör nu och med den höga återbäringen blir den nog näst initill billigare toalt sett. Polestar 2 är enligt mig betydligt snyggare än ID3/4 och Skodan, men når inte upp till iPace och Tesla i design. Tyvärr kan jag bara välja bilar inom VW-gruppen som personalbil och jag tror Polestar är dyr att äga privat? Tesla och iPace har jag helt räknat bort. Men, det är lovande att det kommer snygga elbilar med vettig prestanda som trots allt inte drar iväg till rena lyxbilsnivåer (även om Polestar 2 nog klassar in nästan som det?).
 
J JohanLun skrev:
Kan till viss del förstå, reflexrampen (som saab tog med in i nya 9-5 som en linje som förband bakljusen) och karrossens "hatchback" form. Men det skiljer 35 år mellan bilarna och det syns ju.

Jag noterar förvånat att grundpriset på en Polestar 2 är ungefär som den Passat GTE jag kör nu och med den höga återbäringen blir den nog näst initill billigare toalt sett. Polestar 2 är enligt mig betydligt snyggare än ID3/4 och Skodan, men når inte upp till iPace och Tesla i design. Tyvärr kan jag bara välja bilar inom VW-gruppen som personalbil och jag tror Polestar är dyr att äga privat? Tesla och iPace har jag helt räknat bort. Men, det är lovande att det kommer snygga elbilar med vettig prestanda som trots allt inte drar iväg till rena lyxbilsnivåer (även om Polestar 2 nog klassar in nästan som det?).
Jag har läst ett par tester av Polestar2 vs Tesla3 och Polestar2 vinner eller kommer lika i alla kategorier utom den elektrikska drivlinan. Lägg då till Teslas laddnät och valet blir antagligen Tesla om man kör mycket och långt och Polestar om man mest har bilen hemmavid.

Men om man nu skall ha bilen mest i närområdet så kanske man skall köpa en liten elbil istället, där finns det många intressanta alternativ. En Fiat 500e för 200kkr efter miljöbidraget är ju sjukt bra pris om man pendlar ett par-tre mil till jobbet i en större stad.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.