J Jockose skrev:
Aha.
En bekant som rekommenderade Dicotex sa nämligen att jag kunde blanda 1 dl Dicotex till 10 liter vatten och då räcker flaskan till 3000m2.

Då får jag helt enkelt göra om sprutningen och köra enligt instruktion
5 L spruta med färdig dosering, (0,5 dl + 5 L vatten) täcker 50 m2. Många rekommenderar mindre än 0,5 och gå flera ggr.
 
  • Gilla
Jockose
  • Laddar…
I inxs74 skrev:
5 L spruta med färdig dosering, (0,5 dl + 5 L vatten) täcker 50 m2. Många rekommenderar mindre än 0,5 och gå flera ggr.
Och jag som sprutade ut 5 litaren på hela gräsmattan, 200 kvm.
inte konstigt att det inte händer så mkt då med den mixen och volymen :rofl:
 
BigR
Se till att behandla en varm dag, helst med lägsta dygnstemperatur över 12 grader. Då räcker det med en behandling.

Loredo, Banvel och Dicotex finns också till bättre priser på både amazon.se och amazon.de. Glöm inte tryckspruta med flatmunstycke finns också där.
 
I inxs74 skrev:
5 L spruta med färdig dosering, (0,5 dl + 5 L vatten) täcker 50 m2. Många rekommenderar mindre än 0,5 och gå flera ggr.
10ml per liter vatten med tryckspruta står det på Loredo Quattro och det gör jag och får ett gott resultat om ngn vill ändra till egna blandningar är upp till dom, varför inte bara följa leverantörens anvisningar.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
J Jockose skrev:
Och jag som sprutade ut 5 litaren på hela gräsmattan, 200 kvm.
inte konstigt att det inte händer så mkt då med den mixen och volymen :rofl:
Hur mycket medel har du i den 5 liraren då? Svårt att täckta 200 m2 med 5 liter vätska
 
Serpent 750 Serpent 750 skrev:
10ml per liter vatten med tryckspruta står det på Loredo Quattro och det gör jag och får ett gott resultat om ngn vill ändra till egna blandningar är upp till dom, varför inte bara följa leverantörens anvisningar.
Tror doseringen skiljer sig från disco.
 
I inxs74 skrev:
Hur mycket medel har du i den 5 liraren då? Svårt att täckta 200 m2 med 5 liter vätska
Jag punktsprutar bara och då räckte en 400ml Loredo flaska hela sommaren, har lite kvar fortfarande.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Se till att behandla en varm dag, helst med lägsta dygnstemperatur över 12 grader. Då räcker det med en behandling.

Loredo, Banvel och Dicotex finns också till bättre priser på både amazon.se och amazon.de. Glöm inte tryckspruta med flatmunstycke finns också där.
"Bättre priser"
Billigaste för 1 liter Dicotex jag hittar på Amazon.se är 699:- plus 129:- i frakt.

Ebay, 520:- inkl frakt
https://www.ebay.de/itm/333407943615?epid=28032167346&hash=item4da0a97bbf:g:uTYAAOSwJ5BdjJbJ
 
I inxs74 skrev:
Hur mycket medel har du i den 5 liraren då? Svårt att täckta 200 m2 med 5 liter vätska
Jag är urkass på ml vs dl.

Men körde i 1/2 DL Dicotex i 5 liter vatten och sprutade med flatsprutan på hela tomten.
 
J Jockose skrev:
Jag är urkass på ml vs dl.

Men körde i 1/2 DL Dicotex i 5 liter vatten och sprutade med flatsprutan på hela tomten.
Då blev det för lite tyvärr.
 
J Jockose skrev:
"Bättre priser"
Billigaste för 1 liter Dicotex jag hittar på Amazon.se är 699:- plus 129:- i frakt.

Ebay, 520:- inkl frakt
[länk]
J Jockose skrev:
Jag är urkass på ml vs dl.

Men körde i 1/2 DL Dicotex i 5 liter vatten och sprutade med flatsprutan på hela tomten.
Då är det helt rätt, en halv dl är nämligen 50ml och då ska det vara 5 liter vatten med tryckspruta.
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
T
I inxs74 skrev:
Hur mycket medel har du i den 5 liraren då? Svårt att täckta 200 m2 med 5 liter vätska
Detta är ju doseringen för att punktmarkera ogräs, ska man bespruta över större yta så är ju doseringen en tiondel, dvs 5 ml till 50 liter vatten.
För mig funkar DIcotex mot nästan allt, det jag har problem med är;
- Riktigt stora maskrosor, där dör plantan först men sen dyker det upp en blomma likförbannat...antar att roten är så sjuk lång i dessa fall. Vanliga maskrosor dör efter 3 veckor
- Nåt ogräs med "mormor" i namnet, kommer aldrig ihåg vad det heter men det är väldigt ihärdigt mot MCPA
- Vitgröe & timotej, men det är ju ett gräs och ska ju inte må dåligt av MCPA tror jag
 
I inxs74 skrev:
Då blev det för lite tyvärr.
Förstod nästan det. :(

Men då får man spruta igen helt enkelt :rofl:

har alltid haft bekymmer med maskrosor, massor av dom också. Och även någon annan växt som lägger sig som en matta i långa strängar på gräsmattan.
För ett par veckor sen så drog jag ut järnsulfat, gödsel och toppdress.
Nu har jag mer ogräs än innan och av fler olika sorter. :thinking:
 
BigR
J Jockose skrev:
"Bättre priser"
Billigaste för 1 liter Dicotex jag hittar på Amazon.se är 699:- plus 129:- i frakt.

Ebay, 520:- inkl frakt
[länk]
Ja man får leta lite. Köp något annat märke än Dicotex då, eller kolla på .de Brukar vara fördelaktigt att köpa mer än en flaska.
 
J Jockose skrev:
"Bättre priser"
Billigaste för 1 liter Dicotex jag hittar på Amazon.se är 699:- plus 129:- i frakt.

Ebay, 520:- inkl frakt
[länk]
Sök på Agrarking. Då finner du mycket billigare.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.