130 772 läst · 390 svar
131k läst
390 svar
Häva köp - parkslide som skulle vara borta är inte borta
Som säljare hade jag hävdat utökad undersökningsplikt om parkslide nämts. Det är ju allmänt känt att det räcker inte att avlägsna synliga delar för att utrota den utan det krävs både grävning och täckning under lång tid
Det stämmer bra, finns ett bestånd i byn som stått i just decennier vid en husknut och endast är en halv kvadratmeter i omfattning, har sett likadant ut jämt.Nissens skrev:
Det tyckte min grannfru var vackert så hon tog en rotbit för ett antal år sedan och planterade utanför grunden på sin gäststuga.
Den höll sig i skinnet ett fåtal år för att sedan börja breda ut sig, och även då mot min tomt. Jag påpekade för henne att det inte är optimalt med just den växten i trädgården, och heller inte vid en torpargrund.
Sedan förra året bedriver vi ett utrotningskrig mot den som jag tänker vinna, men seg är den onekligen.
Och angående TS frågeställning, så med vetskap om allt som skrivs om parkslide och dess förmåga att motstå bekämpning så får man nog acceptera att det inte är 100% säkert att något är helt borta för att någon annan tror det.
Finns ju många växter som är sega nåt så in i bomben, knölklocka, kvickrot och kirskål inte minst.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Har i många år hållit fast vid att parkslide är en vacker och bra trädgårdsväxt. Jag låt den imitera bambu bakom trädgårdsdammen, och vilken fin blomning sen, blir ett paradis för bin och andra insekter. På 25 år med öm vårdnad har den spridit sig med glesa skott ca 3 meter runtom
Nåväl, förra våren tog jag intryck av debatten om huspriser och parkslide och injicerade roundup i alla plantor utanför moderplantan. Alla dog inom veckor och moderplantan fick nog genom någon rot en mindre dos och såg lite plågad ut. I höstas injicerade jag även moderplantan. Nu är allt dött förutom tre smala skott i en glömd utlöpare, de ska sprutas i dag. Använder en spruta som ursprungligen användes för att fylla bläckpatroner, på sommaren öppnar jag stjälken en aning med en syl och injicerar in i hålrummet. Har aningen starkare roundup än vanligt, butiksroundup behöver nog injiceras i större mängd och kanske mer än en gång. Ser inte att jag utsätter mig eller miljön för någon större risk, stor skillnad mot att spraya lövverket med roundup. Varför bekymra sig eller gräva bort massor meters djupt...
Nåväl, förra våren tog jag intryck av debatten om huspriser och parkslide och injicerade roundup i alla plantor utanför moderplantan. Alla dog inom veckor och moderplantan fick nog genom någon rot en mindre dos och såg lite plågad ut. I höstas injicerade jag även moderplantan. Nu är allt dött förutom tre smala skott i en glömd utlöpare, de ska sprutas i dag. Använder en spruta som ursprungligen användes för att fylla bläckpatroner, på sommaren öppnar jag stjälken en aning med en syl och injicerar in i hålrummet. Har aningen starkare roundup än vanligt, butiksroundup behöver nog injiceras i större mängd och kanske mer än en gång. Ser inte att jag utsätter mig eller miljön för någon större risk, stor skillnad mot att spraya lövverket med roundup. Varför bekymra sig eller gräva bort massor meters djupt...
Ett tips från en som haft och är fri från Parkslide på tomten efter flera års testande. Det ENDA, och jag säger det igen, det enda sättet att få bort den helt är att gräva bort den i sin helhet. Dra absolut inte i skotten som kommer utan Låt den växa upp så du tydligt ser varifrån den kommer. Det är själva moder-roten du vill komma åt att ta bort. Min låg på 70cm djup och var 7m lång i sidled. Så ta en trädgårsspade och en liten handkratta och räfsa dig ner brevid en av ”pinnarna” tills du kommer ner till roten. Då får du en känsla av hur långt ner den ligger. Men den är lurig och går av otroligt lätt så det är att behandla som en arkeologisk utgrävning. Var väldigt noga att den inte går av. Och ALLA rester från växten måste du ta hand om. Det verkade nästan som att den gjorde små satelliter, ungefär som en navelsträng ner till moder-roten, så följ väldigt noggrant. Min grop slutade 7m lång, 7-80cm djup och 2m bred.J sandyoh skrev:Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
Jag testade ALLT. -”Nypa skott skulle gå bra, trötta ut den med gräsklipparen skulle gå bra, Round-Up funkar, Pensla på Round-Up på bladen, gräva upp skotten”
Inget utom att gräva ner till roten och få upp den och alla saker som hörde till växten. Det fanns små små bitar, som svampiga barkbitar, dom kunde en ”pinne” växa upp ur, barkbiten i sig kunde ha en navelsträng som sen gick ner till roten. Så det du gör när du nyper skott är att du förvärrar allt, då skickar den upp 3 till på andra ställen. Allt annat är skitsnack, okunskap, oerfarenhet och killgissningar. GRÄV upp. Det är väldigt tillfredställande nu såhär typ 7år senare när den är borta
Vilket uppfriskande inlägg!N nilsolofs skrev:Har i många år hållit fast vid att parkslide är en vacker och bra trädgårdsväxt. Jag låt den imitera bambu bakom trädgårdsdammen, och vilken fin blomning sen, blir ett paradis för bin och andra insekter. På 25 år med öm vårdnad har den spridit sig med glesa skott ca 3 meter runtom
Detta låter betydligt mer balanserat än många av andra inlägg i tråden. Låter rimligt ocså.
Hoppas nu att många tyckare kan ta till sig detta från en som har egen erfarenheter och också en lösning.
Om du läser @nilsolofs inlägg ovanför ditt så ser du att det finns en lösning till.S Spirit78 skrev:Ett tips från en som haft och är fri från Parkslide på tomten efter flera års testande. Det ENDA, och jag säger det igen, det enda sättet att få bort den helt är att gräva bort den i sin helhet. Dra absolut inte i skotten som kommer utan Låt den växa upp så du tydligt ser varifrån den kommer. Det är själva moder-roten du vill komma åt att ta bort. Min låg på 70cm djup och var 7m lång i sidled. Så ta en trädgårsspade och en liten handkratta och räfsa dig ner brevid en av ”pinnarna” tills du kommer ner till roten. Då får du en känsla av hur långt ner den ligger. Men den är lurig och går av otroligt lätt så det är att behandla som en arkeologisk utgrävning. Var väldigt noga att den inte går av. Och ALLA rester från växten måste du ta hand om. Det verkade nästan som att den gjorde små satelliter, ungefär som en navelsträng ner till moder-roten, så följ väldigt noggrant. Min grop slutade 7m lång, 7-80cm djup och 2m bred.
Jag testade ALLT. -”Nypa skott skulle gå bra, trötta ut den med gräsklipparen skulle gå bra, Round-Up funkar, Pensla på Round-Up på bladen, gräva upp skotten”
Inget utom att gräva ner till roten och få upp den och alla saker som hörde till växten. Det fanns små små bitar, som svampiga barkbitar, dom kunde en ”pinne” växa upp ur, barkbiten i sig kunde ha en navelsträng som sen gick ner till roten. Så det du gör när du nyper skott är att du förvärrar allt, då skickar den upp 3 till på andra ställen. Allt annat är skitsnack, okunskap, oerfarenhet och killgissningar. GRÄV upp. Det är väldigt tillfredställande nu såhär typ 7år senare när den är borta
Nej, det är inte enda sättet. Det finns flera som vittnar om att både ryckning och glyfosat är metoder som funkar. Men det ska ju göras rätt. Ryckning tar tid, men funkar.S Spirit78 skrev:Ett tips från en som haft och är fri från Parkslide på tomten efter flera års testande. Det ENDA, och jag säger det igen, det enda sättet att få bort den helt är att gräva bort den i sin helhet. Dra absolut inte i skotten som kommer utan Låt den växa upp så du tydligt ser varifrån den kommer. Det är själva moder-roten du vill komma åt att ta bort. Min låg på 70cm djup och var 7m lång i sidled. Så ta en trädgårsspade och en liten handkratta och räfsa dig ner brevid en av ”pinnarna” tills du kommer ner till roten. Då får du en känsla av hur långt ner den ligger. Men den är lurig och går av otroligt lätt så det är att behandla som en arkeologisk utgrävning. Var väldigt noga att den inte går av. Och ALLA rester från växten måste du ta hand om. Det verkade nästan som att den gjorde små satelliter, ungefär som en navelsträng ner till moder-roten, så följ väldigt noggrant. Min grop slutade 7m lång, 7-80cm djup och 2m bred.
Oj!. Jag skulle inte vilja köpa en tomt, eller ett hus, där man haft problem med Parkslide. Krävs mer än att plocka upp skotten som kommer upp för att få bort "skiten" vilka några antyder. Dessutom om nära huset så finns det risk att den skjuter rotskott in under huset och då blir det lätt problem. Det tar år att bli av med parkslide, man behöver rensa bort allt, elda upp växdelarna och täcka marken med tätt marktäckande. Nä, kämpa på och lycka till.J sandyoh skrev:Hej,
Köpte en sommarstuga i mars. Fick då information om att det funnits parkslide på tomten men att förra ägarna ska ha tagit bort den och den finns inte längre. Nu ser jag att flera skott håller på att komma upp. Går det häva köpet, eller att förra ägarna står för saneringskostnaderna? Vad är mina rättigheter i detta?
Mvh
Sandra
Nej, växtdelar behöver i te eldas. Marken behöver inte täckas och den växer inte in i hus. Men visst är den seg att bli av med.
Om du läser tråden så ser du att det inte behöver vara så jobbigt..Lars E Jonsson skrev:Oj!. Jag skulle inte vilja köpa en tomt, eller ett hus, där man haft problem med Parkslide. Krävs mer än att plocka upp skotten som kommer upp för att få bort "skiten" vilka några antyder. Dessutom om nära huset så finns det risk att den skjuter rotskott in under huset och då blir det lätt problem. Det tar år att bli av med parkslide, man behöver rensa bort allt, elda upp växdelarna och täcka marken med tätt marktäckande. Nä, kämpa på och lycka till.
Länsstyrelsen anser att jorden inte bör lämna tomten . Parkslide (lansstyrelsen.se)S Spirit78 skrev:Ett tips från en som haft och är fri från Parkslide på tomten efter flera års testande. Det ENDA, och jag säger det igen, det enda sättet att få bort den helt är att gräva bort den i sin helhet. Dra absolut inte i skotten som kommer utan Låt den växa upp så du tydligt ser varifrån den kommer. Det är själva moder-roten du vill komma åt att ta bort. Min låg på 70cm djup och var 7m lång i sidled. Så ta en trädgårsspade och en liten handkratta och räfsa dig ner brevid en av ”pinnarna” tills du kommer ner till roten. Då får du en känsla av hur långt ner den ligger. Men den är lurig och går av otroligt lätt så det är att behandla som en arkeologisk utgrävning. Var väldigt noga att den inte går av. Och ALLA rester från växten måste du ta hand om. Det verkade nästan som att den gjorde små satelliter, ungefär som en navelsträng ner till moder-roten, så följ väldigt noggrant. Min grop slutade 7m lång, 7-80cm djup och 2m bred.
Vi har köpt ett hus med parkslide på tomten. Den blev planterad på 90 talet som insynsskydd i en slänt och man ser skott på typ 50m2. Vi plockar alle skott och har nu inköpt en plantex duk som skal täckas med 20 cm betong kross och jord. Det blir helt säkert et flerårigt projekt, men man kommer långt om man då och då tar nya skott. Efeu och vildvin har förstörd flere huse än parkslide ;o)