70 562 läst · 118 svar
71k läst
118 svar
Hur har vi byggt våra fristående bastuar?
Jag gjorde det inte. Bygger helt enligt regler men orkar inte med myndigheter som ska ut och tycka och tänka. Sotar själv när det behövs.Stringfellow Hawke skrev:
Nu tar jag på mig hjälmen och tar skydd från alla tomater som paragrafryttarna kommer kasta
Jag GISSAR att man ligger betydligt bättre till när det gäller ansvarsfrågan, för den händelse det skulle bli brand i bastun, som då i värsta fall skulle kunna sprida sig till hus, ängar och skog.
I mitt fall visade det sig också att det inte räckte med att kalla bastun för Friggebod, utan det erfordrades dessutom en strandskyddsdispens och bygganmälan, så nu är jag glad över att jag har alla papper godkända.
I mitt fall visade det sig också att det inte räckte med att kalla bastun för Friggebod, utan det erfordrades dessutom en strandskyddsdispens och bygganmälan, så nu är jag glad över att jag har alla papper godkända.
Jag anmälde enligt konstens alla regler. Inte så mycket för värdet på bastun, men för säkerhetens skull, om nått annat skulle brinna eller om någon skadar sig.Stringfellow Hawke skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 619 inlägg
Jag bygganmälde min eldstad och hade sotarn att inspektera den. När jag bad honom titta på den sa han att det kunde han väl göra, men det var ju inget som behövdes så länge den inte bygganmälts. När jag sa att den var anmäld lyfte han på ögonbrynet och verkade undra vad det var för jävla regelslav han hade med att göra.
Men det är då på landsbygden proper, med avstånd till grannar räknat i km. I detaljplanerade områden är väl många lite noggrannare.
Men det är då på landsbygden proper, med avstånd till grannar räknat i km. I detaljplanerade områden är väl många lite noggrannare.
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Hobbysnickare
· Jämtlands län
· 158 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Fan, riktigt snyggt,! Håller också på och bygger en fristående vedeldad bastu.
Bra isperation dina bilder
Bra isperation dina bilder
Hobbysnickare
· Jämtlands län
· 158 inlägg
RIktigt snyggt bastubygge. Under vintern har jag byggt en stomme till en liten bastustuga. Den kommer kläs med falurödfärgad egensågad kilsågad träpanel och yttertak i galvad klassisk pannplåt och ha stora spröjsade fönster. Har sågat egen asp till bänkar och invändig tak- och väggpanel. Min bastu bygger jag av 95*45 och 120*45 mm regler som jag har tagit reda på efter en riven kontorsmodul . Regel stommen blir princip gratis. Kan komma en egen byggtråd om några veckor på mitt bastuprojekt. Ska bara bygga klart den först.
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg