Skapligt tempo får man säga
 
T TheSwoopis skrev:
Skapligt tempo får man säga
Tack!
Idag är det dock sämre tempo. Att sätta glespanel själv med brädor som är 4,8m tar tid.
Installation av glespanel längs en vägg med en stege i en korridor under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Innan jag började med glespanelen så öppnade jag upp lite mer till vinden.
Det va el i vägen på andra sidan så jag orkade inte göra det större nu.
Vy in till isolerat vindutrymme med synliga takbjälkar och OSB-skiva som stopp för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut på vinden. Lösull utan luftspalt till takfoten.
Ser ju dock väldigt fint ut så det funkar väl med bara luftning i gavelspetsarna antar jag.
Vind med lösullsisolering och en OSB-panel som skapar luftspalt mot takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindutrymme med öppen takstol, ny OSB-remsa för isoleringsstopp och lösullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde dock att sätta en remsa OSB som stopp för isoleringen och skapa en luftspalt till takfoten på så sätt.
OSB-remsa installerad som stopp för isolering med synliga takbjälkar och glespanel på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med nyinstallerad OSB-remsa som skapar luftspalt till takfoten, med synlig glespanel och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rockin_john och 2 till
  • Laddar…
Jag gjorde nåt liknande och då skruvade jag en regel rakt över rummet som jag kunde lägga upp glasen på i enda ändan, sen var det bara att lyfta upp en och en och skruva fast, gå till andra ändan och fästa där sen justera avståndet på mitten.
 
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag gjorde nåt liknande och då skruvade jag en regel rakt över rummet som jag kunde lägga upp glasen på i enda ändan, sen var det bara att lyfta upp en och en och skruva fast, gå till andra ändan och fästa där sen justera avståndet på mitten.
Så gör jag med. Sätter en kort regel som jag flyttar med.

Men idag ska faktiskt frun komma ut och hjälpa till en stund. Svärmor är äntligen vaccinerad så hon kan komma hit och vara barnvakt en stund.
 
  • Gilla
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag beställde ändspontat, så kör jag med spikpistolen och en distansklots :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag beställde ändspontat, så kör jag med spikpistolen och en distansklots :)
Vilket fusk. Visste inte ens att det fanns.
Spikpistolen är för tung för att spika uppåt med tycker jag.
 
richardtenggren
Tycker min är mest otympligt stor, jag har dock gasdriven, batteridriven kanske är tyngre. Fördelen är att jag kan hålla upp glesen med en hand och pressa mot passbiten för att sedan skjuta fast den med den andra handen :)
 
  • Gilla
robut och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Innan jag började med glespanelen så öppnade jag upp lite mer till vinden.
Det va el i vägen på andra sidan så jag orkade inte göra det större nu.
[bild]

Såhär ser det ut på vinden. Lösull utan luftspalt till takfoten.
Ser ju dock väldigt fint ut så det funkar väl med bara luftning i gavelspetsarna antar jag.
[bild] [bild]

Jag valde dock att sätta en remsa OSB som stopp för isoleringen och skapa en luftspalt till takfoten på så sätt.
[bild] [bild]
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tycker min är mest otympligt stor, jag har dock gasdriven, batteridriven kanske är tyngre. Fördelen är att jag kan hålla upp glesen med en hand och pressa mot passbiten för att sedan skjuta fast den med den andra handen :)
nino nino skrev:
I badrummet så ska gipsskruven gå genom osb och in i regel, det tycker jag man bör satsa på, så långt det går iaf, överallt
Smart! Är det så det ser ut på det befintliga huset?
Hos oss är det en kartong med vikta kanter som är fastspikat. Såg att det fanns att köpa likadana fast med cellplast, men de kostar skjortan. Tror jag satsar på din lösning istället. Det är lite tufft attt krypa in i det där utrymmet, var tvungen att göra det för att ta bort den kartongen och isoleringen eftersom jag bygger en till takstol. tur att chokladdammsugar-dieten håller mig nätt och smal. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
R robut skrev:
Smart! Är det så det ser ut på det befintliga huset?
Hos oss är det en kartong med vikta kanter som är fastspikat. Såg att det fanns att köpa likadana fast med cellplast, men de kostar skjortan. Tror jag satsar på din lösning istället. Det är lite tufft attt krypa in i det där utrymmet, var tvungen att göra det för att ta bort den kartongen och isoleringen eftersom jag bygger en till takstol. tur att chokladdammsugar-dieten håller mig nätt och smal. ;)
Yes det är på befintliga huset. Låter som en bra plan för din del (y)
 
Arbetet ca 6 timmar idag, varav 2 med hjälp från frun.

Fått upp 60% av glespanelen och isoleringen. Kör allt på en gång en bit i taget vilket går väldigt smidigt.
Har lagt totalt 45 min på att isolera, varav 15 min att krypa upp efteråt och justera samt lägga i remsor ovan hanbjälken.

Visst det är obekvämt och dammigt, men eftersom som jag kör stenhårt på chokladbollsdieten är jag smidig som en katt :cool:
Delvis isolerad och med glespanel tak i ett renoveringsprojekt med stege och fönsterutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av glespanel och isolering i ett bygge, med synliga träbjälkar och OSB-skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad glespanel och isolering mellan träbjälkar på ett pågående byggprojekt på ett vindutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 8 till
  • Laddar…
Fått ihop ca 6 timmar idag med.
Har fått klart glespanel och isolering.

Total tid på isoleringen ca 2 timmar.
Väldigt omständligt sista biten ut mot ytterväggen men det går.

Interiör av ett pågående byggprojekt med glespanel, isolering och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även kapat till och grundat ändarna på foder. Lyxar och kör med mellanstruket, då behöver jag bara grunda ändarna en gång innan montering och sen stryker jag en gång på plats.
Grundade foderelement vid en ytterdörr med liggande grå panelvägg och röda fönsterkarmar, längs med ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rob2146 och 5 till
  • Laddar…
Har börjat kolla på innerdörrar. Ska ha en 9x20 och en 10x20.
Är det nån som har tips på prisvärd helt slät innerdörr med bra kvalitet?
 
AXS
Det går snabbt framåt!

Mina föräldrar bytte precis från släta med papp i till massiva med spegel. Efter det kommer det kommer det alltid bli massiva för mig, vilken skillnad i känsla och ljuddämpning.

Typ denna tror jag skulle passa dig: https://www.bauhaus.se/trend-kvadrat-1-dorr-s-m9x21
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Massiva dörrar blir det helt klart (y)
Vi har släta dörrar i resten av huset så jag fortsätter med det.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.