M mikaeloden skrev:
Har införskaffat en Sileno smart 750 till vår tomt där gräsytan är drygt 400 kvadrat.
Har ett år trånga passager längs ytterkant, dels mellan odlingsring och staket, samt mellan pallkragar och häck. Funderar nu på hur jag ska dra guidekabeln på bästa sätt:

Alt 1 - Dra en kortare väg mitt på gräsmattan och hoppas att klipparen hittar in i dessa ytor med jämna mellanrum ändå.
Läste även att det är att föredra en kortare guidekabel för att skapa en kortare loop och på så sätt starkare signal från guide.

Alt 2 - Dra guidekabeln genom dessa trånga passager och ev försöka sig på att ställa in ”corridor cut”. Dock är de angivna måtten på bilden mått mellan hinder, alltså inte mått där avstånd till avgränsningskabel är borträknat. Så det kanske är för tight för att få till det ändå?

Vore tacksam för input från er med lite kött på benen!
Jag hade kört guide enligt din första bild och undvikt guida den genom de trånga passagerna. Kort smidig och enkel väg hem.

Pallkragarna hade jag kanske fyllt ut/gjort större så de når ut mot busken. Kanske lägga lite större markplattor runtom? Då blir det inte så mycket att trimma mellan busken och plattan. Begränsar du busken och pallkragarna så har du inte mycket plats kvar att göra fram på.

Den i hörnet blir klurigare. Bäst hade varit att flytta rabatten inåt i trädgården och på så vis skapat mer yta mellan den och staketet. Om det inte är möjligt så bör det gå ändå. (säger jag nu utan att ha läst manualen)
 
  • Gilla
mikaeloden
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Jag hade kört guide enligt din första bild och undvikt guida den genom de trånga passagerna. Kort smidig och enkel väg hem.

Pallkragarna hade jag kanske fyllt ut/gjort större så de når ut mot busken. Kanske lägga lite större markplattor runtom? Då blir det inte så mycket att trimma mellan busken och plattan. Begränsar du busken och pallkragarna så har du inte mycket plats kvar att göra fram på.

Den i hörnet blir klurigare. Bäst hade varit att flytta rabatten inåt i trädgården och på så vis skapat mer yta mellan den och staketet. Om det inte är möjligt så bör det gå ändå. (säger jag nu utan att ha läst manualen)
Tack för bra input! Som du säger så är det antagligen bättre att dra guiden den kortare vägen, kommer underlätta för övriga gräsmattan.

Hade du dragit ut begränsningskabeln runt pallkragar och odlingsring som det ser ut nu?
Funderar på om jag ska göra det, eller om jag helt enkelt ska låta den krocka med dessa, vilket också gör det enklare att flytta/ändra på pallkragar, buskar etc om man märker att klipparen inte alls kommer åt.
 
M mikaeloden skrev:
Tack för bra input! Som du säger så är det antagligen bättre att dra guiden den kortare vägen, kommer underlätta för övriga gräsmattan.

Hade du dragit ut begränsningskabeln runt pallkragar och odlingsring som det ser ut nu?
Funderar på om jag ska göra det, eller om jag helt enkelt ska låta den krocka med dessa, vilket också gör det enklare att flytta/ändra på pallkragar, buskar etc om man märker att klipparen inte alls kommer åt.
Det beror lite på. Jag hade begränsat allt men visst ställer det till det lite också om man vill justera.

Hade det varit min tomt hade jag, förutsatt att ni vill ha pallkragarna där de är, siktat på rektangulärt trädgårdsland längs med busken med plattor runt. Begränsat som en enhet, dvs, följt längs med busken, ut runt landet och sen in vidare längs med busken.
Trädgårdstomt med pallkragar för plantering, gräsmatta, buskar och studsmatta, markerade förslag för landskapsdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag skulle låta allt vara som det är så hade jag begränsat pallkragarna på samma sätt, som en enhet och klippt bakom manuellt. När/om man vill förändra så har det inte krockats samt finns extra begränsningskabel.

Jag klarar inte av krockljudet en vacker sommardag när jag sitter på altanen :cool:
 
  • Gilla
mikaeloden
  • Laddar…
M mikaeloden skrev:
Har införskaffat en Sileno smart 750 till vår tomt där gräsytan är drygt 400 kvadrat.
Har ett par trånga passager längs ytterkant, dels mellan odlingsring och staket, samt mellan pallkragar och häck. Funderar nu på hur jag ska dra guidekabeln på bästa sätt:

Alt 1 - Dra en kortare väg mitt på gräsmattan och hoppas att klipparen hittar in i dessa ytor med jämna mellanrum ändå.
Läste även att det är att föredra en kortare guidekabel för att skapa en kortare loop och på så sätt starkare signal från guide.

Alt 2 - Dra guidekabeln genom dessa trånga passager och ev försöka sig på att ställa in ”corridor cut”. Dock är de angivna måtten på bilden mått mellan hinder, alltså inte mått där avstånd till avgränsningskabel är borträknat. Så det kanske är för tight för att få till det ändå?

Eller ska man dra guidekabel ännu kortare?

Vore tacksam för input från er med lite kött på benen!
Jag hade dragit guiden som bild 1, men låtit guiden gå lite längre ner vid studsmattan och kanske in lite närmare pallkragar, om du förstår vad jag menar. Så blir det lättare för den att hitta om den skulle "virra runt" vid studsmattan eller pallkragar att, har ett liknande problem på min trädgård, ändrade slingan förra våren och nu hittar den hem även där den brukade irra omkring.
 
  • Gilla
mikaeloden
  • Laddar…
M mikaeloden skrev:
Har införskaffat en Sileno smart 750 till vår tomt där gräsytan är drygt 400 kvadrat.
Har ett par trånga passager längs ytterkant, dels mellan odlingsring och staket, samt mellan pallkragar och häck. Funderar nu på hur jag ska dra guidekabeln på bästa sätt:

Alt 1 - Dra en kortare väg mitt på gräsmattan och hoppas att klipparen hittar in i dessa ytor med jämna mellanrum ändå.
Läste även att det är att föredra en kortare guidekabel för att skapa en kortare loop och på så sätt starkare signal från guide.

Alt 2 - Dra guidekabeln genom dessa trånga passager och ev försöka sig på att ställa in ”corridor cut”. Dock är de angivna måtten på bilden mått mellan hinder, alltså inte mått där avstånd till avgränsningskabel är borträknat. Så det kanske är för tight för att få till det ändå?

Eller ska man dra guidekabel ännu kortare?

Vore tacksam för input från er med lite kött på benen!
Jag skulle dra enligt alternativ 1. Roboten klipper ändå inte när den följer guiden, så det finns ingen sådan poäng med att tvinga dit den heller. Slumpen löser ändå det problemet.

Jag tror att du har plats nog för att det ska klippas mellan odlingsytorna och ytterkant, så jag skulle varken flytta em eller dra tråd runt dem. Bara låta roboten studsa och ta det sista med trimmern.
 
  • Gilla
mikaeloden
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle dra enligt alternativ 1. Roboten klipper ändå inte när den följer guiden, så det finns ingen sådan poäng med att tvinga dit den heller. Slumpen löser ändå det problemet.

Jag tror att du har plats nog för att det ska klippas mellan odlingsytorna och ytterkant, så jag skulle varken flytta em eller dra tråd runt dem. Bara låta roboten studsa och ta det sista med trimmern.
Ja, tror att jag börjar testa på det sättet och utvärderar efter nån vecka.
Minskar man risken att klipparen hittar in i dessa utrymmen om man drar ut avgränsningskabeln runt pallkragar/odlingsring jämfört med att den får krocka med de?
Avståndet mellan yttre och inre avgränsningskabel blir ju mindre än avståndet mellan yttre avgränsningskabel och hinder (utan kabel).
Men gör det någon skillnad i slutändan? Klipparen stannar väl mer eller mindre på samma ställe oavsett om kabeln stoppar den eller om den krockar?
 
M mikaeloden skrev:
Klipparen stannar väl mer eller mindre på samma ställe oavsett om kabeln stoppar den eller om den krockar?
Det beror förstås på hur exakt du lyckas lägga kabeln. Blir marginalen mot blomlådan fem cm större minskar du ju passagens storlek med 5 % vid en meters bredd. Så ju trängre passage desto större skillnad mot att inte sätta kabel.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror förstås på hur exakt du lyckas lägga kabeln. Blir marginalen mot blomlådan fem cm större minskar du ju passagens storlek med 5 % vid en meters bredd. Så ju trängre passage desto större skillnad mot att inte sätta kabel.
Ja så är det ju givetvis! Men att jag inte skulle lyckas lägga kabeln exakt räknar jag bort, brukar ha en tendens att snarare vara för noggrann

Sen vad jag förstått det som så kan man justera i appen hur långt den ska köra över tråden, så förutsatt att jag sätter tråden enligt rekommenderade avstånd beroende på hinder så borde jag sedan kunna justera in så att den kör så nära jag önskar och det borde, åtminstone i teorin, funka på övriga ställen också.

Tror att det endast återstår att testa och justera om det behövs!

Tänker att jag börjar med att sätta tråden endast med märlor och låter kantskäraren vila tills jag vet att allt funkar.

Tack för all bra input!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Någon som vet hur lång tid den senaste uppdateringen tar att installera?

Min har stått och tuggat i över en timme. Är på steg 7 sedan 30 min tillbaka.

Installationsprogrammet (kör PC) är uruselt då det inte alls står hur många procent som är utförda eller totalt hur många steg installationen är på. Någon som vet hur många steg den är på?

Den enda informationen som står är att ”Det här kan ta en liten stund” och ”Koppla inte från klipparen eller stäng av programmet när programmering pågår”.

Måste uppdatering av Gardenas grejor innebära sådan här nervös väntan?

UPPDATERING: Den färdigställdes minuten efter mitt inlägg. Totalt 7 steg var det för den som kanske undrar i framtiden och det tog 1,5 timme...
 
Redigerat:
N Nifa skrev:
Någon som vet hur lång tid den senaste uppdateringen tar att installera?

Min har stått och tuggat i över en timme. Är på steg 7 sedan 30 min tillbaka.

Installationsprogrammet (kör PC) är uruselt då det inte alls står hur många procent som är utförda eller totalt hur många steg installationen är på. Någon som vet hur många steg den är på?

Den enda informationen som står är att ”Det här kan ta en liten stund” och ”Koppla inte från klipparen eller stäng av programmet när programmering pågår”.

Måste uppdatering av Gardenas grejor innebära sådan här nervös väntan?

UPPDATERING: Den färdigställdes minuten efter mitt inlägg. Totalt 7 steg var det för den som kanske undrar i framtiden och det tog 1,5 timme...
Hej,

Nu gick det tillslut för dig men för min 1600 smart tog det bara ett par minuter 5-8-ish i fyra steg & för
city 500 osmart tog det ungefär 20 minuter i sju steg,

/John
 
Nu har jag ett annat problem.

När jag uppdaterade min Sileno så vår jag tvungen att ställa den upp och ner för att skruva upp luckan och komma åt USB-porten under gräsklipparen och därefter koppla ihop den med datorn för att installera uppdateringen.

Min Gardena-app varnade då att gräsklipparen låg upp och ner, vilket den ju också gjorde. När uppdateringen var klar och jag körde igång den igen så fortsatte detta felmeddelande att finnas kvar i appen. Dock kör gräsklipparen på som vanligt.

Jag har provat att installera om appen samt starta om gräsklipparen, men felmeddelandet finns kvar. Finns det något annat man kan göra? Som det är nu kan jag inte kontrollera gräsklipparen från appen, utan när jag klickar på felmeddelandet i appen så säger den att jag ska följa instruktionerna i displayen, men det finns inget jag kan göra där?
 
Ja, det här ställer ju frågan :'Hur uppdaterar man FW i klipparen utan att ha tillgång till en APP ?'
 
Handritad skiss av en trädgård med guidekabel för gräsklippare markerad i orange och begränsningskabel i svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har en liten fråga om guidekabeln. Har kört gräsklipparen en vecka nu men märker att den gärna hittar till området ner till höger i bilden. Problemet är att det är lite smalt där så den har problem att hitta därifrån. Vilket gör att när den ska in och ladda har den svårt att hitta hem. Rädd att den ska fastna där för batteriet tar slut. Går att att dra en guidekabel så här, eller blir den för lång? Tänkte jag isf kan guida hem den.

Behöver ha guide även upp till höger för det är en smal passage under ett staket dit.

Sen går inte guiden över begränsningskabel vid trädet. Den kabeln kommer rakt ovanifrån ist. Samma vid växten i nederkant.
 
D dthompa skrev:
Går att att dra en guidekabel så här, eller blir den för lång? Tänkte jag isf kan guida hem den.
Guidekabeln ska ju enligt bruksanvisningen dras till mitten av slingan, så jag tror inte att det blir bra.
 
Jag tror inte det funkar. Roboten kör till vänster om guiden mot laddaren sett, så utöver att det är tight i sig hamnar den mellan kablarna där det är smalt. Har iofs inte testat vad som händer när roboten tar emot två motstridiga signaler, men jag tror inte på det.

Det går inte att göra en öppning till i staketet så att du får det att gå enligt grön linje nedan istället?
Handritad skiss av trädgård med planerad rutt för robotgräsklippare i rött och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.