45 979 läst · 93 svar
46k läst
93 svar
Hantverkare skadat badrummet de ej arbetat i.
Nja. Det är absolut inte säkert. Du får inte en ny bil ifall du blir påkörd.P pmd skrev:
Ts riskerar att drabbas av åldersavdrag i sedvanlig ordning. Om vi leker med tanken att hela badrummet måste göras om kan Ts också tvingas stå för kostnader för sk. Förbättringsåtgärder som evt. Krävs för att anpassa ett badrum till dagens gällande branschregler.
Har helt glömt att uppdatera er.
Badrummet blir helrenoverat nu (ex möbler), allt är klart med energileverantören(EL) och försäkringsbolagen (deras & vårt).
EL står får självrisken som blev men vägrade i sten att betala för en liten struntsumma som åldersavdraget hamnade på. Orkade inte bråka mer än en gång isf om det så vi accepterade ersättningen för självrisken.
Resten står försäkringsbolaget för ex.åldersavdraget.
Hur och vem som mitt bolag i sin tur fakturerar slutsumman och vem som får betala det är jag inte intresserad av att veta.
Större firma med gott ryckte i staden vi bor gör renovering i vårat badrum med ev. nån extra gubbe utifrån. Går inte få bokat hantverkare förens i höst/vinter om man försöker få nån hjälp nu själv så att dom lyckats planera in jobbet till under maj/juni är jag imponerad över.
Badrummet blir helrenoverat nu (ex möbler), allt är klart med energileverantören(EL) och försäkringsbolagen (deras & vårt).
EL står får självrisken som blev men vägrade i sten att betala för en liten struntsumma som åldersavdraget hamnade på. Orkade inte bråka mer än en gång isf om det så vi accepterade ersättningen för självrisken.
Hur och vem som mitt bolag i sin tur fakturerar slutsumman och vem som får betala det är jag inte intresserad av att veta.
Större firma med gott ryckte i staden vi bor gör renovering i vårat badrum med ev. nån extra gubbe utifrån. Går inte få bokat hantverkare förens i höst/vinter om man försöker få nån hjälp nu själv så att dom lyckats planera in jobbet till under maj/juni är jag imponerad över.
Skönt att det löste sig till slut. Att elfirman står för din självrisk kan du se som goodwill. Att du själv får betala för åldersavdrag och eventuella branschförbättringar som krävs för att kunna bygga enligt gällande branschregler förstår jag att du reagerar på. Men det är så den fungerar. För mig som länge arbetat med försäkringsskador är det faktiskt en självklarhet.W Wortex skrev:Har helt glömt att uppdatera er.
Det försäkringsbolaget drar av eller inte ersätter får boende betala.
Det är precis samma sak ifall grannens diskmaskin går sönder i en Brf och det läcker vatten ner till dig. Då får du snällt kontakta ditt försäkringsbolag. Betala självrisk och åldersavdrag samt stå för det dom evt. Inte ersätter.
Orättvist tycker många men det är så det fungerar.
Stämmer ganska bra med den gamla klyschan att du inte får en ny bil ifall någon kör in i dig. Måste bilen skrotas så får du ersättning för bilens värde. Varken mer eller mindre.
Är det så även när föreningen tecknar bostadsrättstillägsförsäkring för hyresgästernaKrille-72 skrev:Skönt att det löste sig till slut. Att elfirman står för din självrisk kan du se som goodwill. Att du själv får betala för åldersavdrag och eventuella branschförbättringar som krävs för att kunna bygga enligt gällande branschregler förstår jag att du reagerar på. Men det är så den fungerar. För mig som länge arbetat med försäkringsskador är det faktiskt en självklarhet.
Det försäkringsbolaget drar av eller inte ersätter får boende betala.
Det är precis samma sak ifall grannens diskmaskin går sönder i en Brf och det läcker vatten ner till dig. Då får du snällt kontakta ditt försäkringsbolag. Betala självrisk och åldersavdrag samt stå för det dom evt. Inte ersätter.
Orättvist tycker många men det är så det fungerar.
Stämmer ganska bra med den gamla klyschan att du inte får en ny bil ifall någon kör in i dig. Måste bilen skrotas så får du ersättning för bilens värde. Varken mer eller mindre.
Vad säger man om detta? Nya mattan på plats nu, men vafan kommer hem och ser detta. Är det bara att göra om allt? Badkarets kant kommer stå max 60cm från, mittemot s Är till handdukstorken.
Och sen har dom skurit mattan runt rören och klistrat dit mellan biten efteråt. Gör man så?
Och sen har dom skurit mattan runt rören och klistrat dit mellan biten efteråt. Gör man så?
Har rören suttit så där hela tiden så måste man ju skära upp, inte ens mattläggare kan trolla även om man tror det ibland...
Vette tusan vad dom gjort vid eldosan såg verkligen inte bra ut och är nog inte godkänt heller
Vette tusan vad dom gjort vid eldosan såg verkligen inte bra ut och är nog inte godkänt heller