P pmd skrev:
Skruven kan ha delvis penetrerat våtrumstapeten.

(Visst heter det våtrumstapet när det handlar om en vägg, och inte våtrumsmatta? Jag är inte så hemma på våtrumsterminologi).

Om en skada har uppstått efter ett arbete i ens hus så är det oftast dumt att försöka åtgärda skadan själv. Om man inte lyckas till 100% så kan den som gjorde jobbet skylla på att man har ställt till det värre själv, och det blir svårt att motbevisa. Småfel kan man förstås fixa själv om man vet vad man gör.

Man bör inte heller kontakta en underleverantör för att påtala skadan. Man bör kontakta den man har avtal med. Det är dennes ansvar att åtgärda skadan. (Om det har jag en skräckhistoria att berätta, men kanske hellre i en lämpligare tråd).


Du bör snarast kontakta energileverantören och påtala att du inte tänker betala fakturan (åtminstone inte hela) innan skadan är åtgärdad. Dokumentera kontakten och meddelandet.

Det här är en spännande följetång. Håll oss uppdaterade!
Våtrumsmatta (tjock vinylmatta), inte våtrumstapet.

Energileverantören är med (än så länge) på notorna att fakturan förblir obetald tills lösning är på plats

All kontakt från mig går till energileverantören som är den jag beställt produkten/tjänsten av som i sin tur får kontakta hantverkararen.

Jag har och kommer inte pilla de minsta själv på detta. Det här får dom lösa.
 
  • Gilla
MiaFiaLotta och 4 till
  • Laddar…
Ja, nu har hantverkaren varit här och försökt men det blev ju inte bättre enligt mig. Syns ju ännu och bara vetskapen att det är skadat bakom mattan (känns håligt/trasigt bakom nu) är ju inte alls kul.

Hur tar man detta vidare? Tips?
Några risker i framtiden med mattan?

Less:confused:
 
Byttes till kortare skruv, eller...
 
Förmodligen är det inga framtida risker för mattan. Men har den blivit deformerad så kommer den inte att släta ut sig själv på något magiskt vis... Det man kan göra är väl att sätta något i press mot bulan ett tag och hoppas att den går tillbaks. Helst skulle man kanske ha försökt pressa in lite lim bakom innan, men det kanske är svårt när det sitter prylar fastskruvade bakom som man inte vill/kan plocka ner.
 
lärjungen lärjungen skrev:
På 70-talet var det dessvärre vanligt med ofattbart klena billiga väggar. Gjorde ett badrumsjobb på en lägenhet från 70-talet för ettpar år sedan, och där var väggarna reglade med 45x45 och enkelgips. Helt sjukt klent. Hade jag snubblat och ramlat mot väggen hade jag utan tvekan hamnat i sovrummet. Fick använda dubbla 15 mm plywood som jag limmade ihop med superstark fix för att få upp tillräcklig stabilitet i väggarna (eftersom de skulle kaklas). Så min gissning är att dina väggar också består av 45x45-reglar med enkla skivor på vardera sida. Har svårt att tro att killen som satte upp pumpen använde skruvar som var längre än 60-80 mm. Han var säkert övertygad om att det var 95-reglar i väggen som ju är det brukliga nuförtiden. Även en 70-vägg med skivor på var sida hade klarat sig.
Är du medveten om att det finns 100000-tals våtrum som är byggda så ? Jag vet inte när man började med plywood i väggarna, men det var långt efter 70-talet, säkert in på 90-talet. Man byggde alla innerväggar med 45 x 45 och enkel gips.
 
Ska man ha matta på väggarna behövs inget stabilare än så.
 
P
Förmodligen är det inga framtida risker för mattan, nej, men det beror på hur långt in i mattan skruven har penetrerat. En bula kan röra på sig vilket påverkar mattan. Riskerna med det beror på om bulan sitter så till att den blir petad på ofta.

Jag skulle tänka noga och länge på om jag skulle acceptera resultatet av reparationsförsöket.
 
Mitt försäkringsbolag ska skicka hit byggtekniker för koll nu iaf. Men han jag prata med tror att alla matta måste plockas ner och bytas :sick::dizzy:
Men bara på väggen? Kan man göra så ens?

Fy fan vad jobbigt känner jag bara!

Kan man kräva ersättning för åldersavdraget som blir från energibolaget? Känns som sura pengar jag tvingas betala för att DOM klantade sig!

Inte så sugen renovera just nu heller, brukar det vara möjligt ta ut det som ekonomisk ersättning för framtida renovering istället eller måste man anlita nu nu?

Aldrig nyttjat försäkring för liknande grejer så osäker på hur det funkar.
 
W Wortex skrev:
Mitt försäkringsbolag ska skicka hit byggtekniker för koll nu iaf. Men han jag prata med tror att alla matta måste plockas ner och bytas :sick::dizzy:
Men bara på väggen? Kan man göra så ens?

Fy fan vad jobbigt känner jag bara!

Kan man kräva ersättning för åldersavdraget som blir från energibolaget? Känns som sura pengar jag tvingas betala för att DOM klantade sig!

Inte så sugen renovera just nu heller, brukar det vara möjligt ta ut det som ekonomisk ersättning för framtida renovering istället eller måste man anlita nu nu?

Aldrig nyttjat försäkring för liknande grejer så osäker på hur det funkar.
Om man ska använda försäkringsbolaget förnatt fixa det så får företaget du anlitat stå för mellanskillnaden för åldersavdrag.
 
P
W Wortex skrev:
Mitt försäkringsbolag ska skicka hit byggtekniker för koll nu iaf. Men han jag prata med tror att alla matta måste plockas ner och bytas :sick::dizzy:
Men bara på väggen? Kan man göra så ens?

Fy fan vad jobbigt känner jag bara!

Kan man kräva ersättning för åldersavdraget som blir från energibolaget? Känns som sura pengar jag tvingas betala för att DOM klantade sig!

Inte så sugen renovera just nu heller, brukar det vara möjligt ta ut det som ekonomisk ersättning för framtida renovering istället eller måste man anlita nu nu?

Aldrig nyttjat försäkring för liknande grejer så osäker på hur det funkar.
Åtgärdandet av skadan borde entreprenörens försäkringsbolag stå för, inte ditt. De har väl en ansvarsförsäkring?
 
P pmd skrev:
Åtgärdandet av skadan borde entreprenörens försäkringsbolag stå för, inte ditt. De har väl en ansvarsförsäkring?
Det är de jag inte förstår heller riktigt...? Varför mitt bolag ska blandas in överhuvudtaget. Bör jag bestrida det?

Är ju dom, inte jag som orsakat skadan. Vill de slippa dyra företags självrisker kanske?
 
P
Om entreprenören inte har en ansvarsförsäkring så vill de förstås att ditt försäkringsbolag ska ta hand om ärendet. Annars blir ju entreprenören ersättningsskyldig.

Fråga ditt försäkringsbolag varför det ska vara inblandat, och fråga samtidigt entreprenören varför de tycker att skadan inte ska hanteras av deras försäkringsbolag.

Vem kallade in ditt försäkringsbolag?
 
P pmd skrev:
Om entreprenören inte har en ansvarsförsäkring så vill de förstås att ditt försäkringsbolag ska ta hand om ärendet. Annars blir ju entreprenören ersättningsskyldig.

Fråga ditt försäkringsbolag varför det ska vara inblandat, och fråga samtidigt entreprenören varför de tycker att skadan inte ska hanteras av deras försäkringsbolag.

Vem kallade in ditt försäkringsbolag?
Entreprenörens bolag bad mig kontakta mitt bolag för att föra diskussioner mellan dem
 
P
Det borde väl ha räckt med att du talade om för entreprenörens försäkringsbolag vilket som är ditt försäkringsbolag om nu entreprenörens försäkringsbolag ville prata med ditt av någon anledning?

Jag förstår fortfarande inte varför ditt försäkringsbolag ska vara inblandat. Det är ju entreprenören som har orsakat skadan.
 
W Wortex skrev:
Entreprenörens bolag bad mig kontakta mitt bolag för att föra diskussioner mellan dem
Det är så det fungerar. Sen regresser ditt och entreprenörens försäkringsbolag sinsemellan. Det är inte alltid såhär. Prata med ditt försäkringsbolag så kommer dom upplysa dig om vad som gäller i just detta fall.
Det beror på vad som hänt. Om entreprenören tex. Orsakat en brand så allt brunnit ner hade det blivit ännu mer konstigt. Då hade föreningens fastighetsförsäljning blivit inkopplat och reglerat skadorna. Sedan hade som regressat mot entreprenörens försäkringsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.