jo, men kolla! Tycker du att sammanfattningen överensstämmer med det som står i svaret ovanför angående vilken fastighet som är tjänande vs härskande?

G GustavBtun skrev:
Dokumentet är från 1982. Har inte koll på om det är ett officialservitut eller vad det innebär.

Edit: att det är tillkommet genom fastighetsreglering gör det till ett officialservitut enligt den finfina länken från CalleSpeed.
G GustavBtun skrev:
Dokumentet är från 1982. Har inte koll på om det är ett officialservitut eller vad det innebär.

Edit: att det är tillkommet genom fastighetsreglering gör det till ett officialservitut enligt den finfina länken från CalleSpeed.
G GustavBtun skrev:

Ö Öbo50 skrev:
jo, men kolla! Tycker du att sammanfattningen överensstämmer med det som står i svaret ovanför angående vilken fastighet som är tjänande vs härskande?
Jag har nog inte tillräcklig koll på läget för att svara på den frågan. När jag vaknade i morse hade jag aldrig hört talas om någon härskande fastighet. När jag får tid ska jag kolla dina lästips i jordabalken och hos lantmäteriet.

Föreslå kommunen ta dit någon som filmar röret, det kan mycket väl vara hål i gamla betongledningar, livslängden är begränsad. När man kulverterar en bäck kan man förvänta sig att det rinner vatten i kringfyllningen, i alla fall om man har något slags koll. Om en sakkunnig hade projekterat ledningen idag hade han föreskrivit en strömningsavskärande fyllning (lera) med lagom avstånd, kanske 10-20 m beroende på mark och lutning

G GustavBtun skrev:
huset är från 48. Som jag förstått rann tidigare en bäck över tomten, men kommunen kulverterade den på 80-talet.
Har du kollat om kommunen har servitutsavtal attt ha ledning på din tomt? Om inte, be dem flytta ledningen till tomtgräns. Är det inom detaljplan måste ledning ha sk u- område

K KungAnka skrev:
Föreslå kommunen ta dit någon som filmar röret, det kan mycket väl vara hål i gamla betongledningar, livslängden är begränsad. När man kulverterar en bäck kan man förvänta sig att det rinner vatten i kringfyllningen, i alla fall om man har något slags koll. Om en sakkunnig hade projekterat ledningen idag hade han föreskrivit en strömningsavskärande fyllning (lera) med lagom avstånd, kanske 10-20 m beroende på mark och lutning
Röret är till största del av plast.

Röret har filmats och funnits intakt, förutom en brunn som nu är lagad. Som någon påpekat hjälpte nog den trasiga brunnen till att spola upp en väg utmed röret.

P pmd skrev:
Det kanske finns något i kommunens arkiv?

Om det inte finns dokumentation på att kommunen har rätt att ha en dagvattenledning under din tomt så borde du kunna förhandla om villkor för att kommunen ska få ha kvar ledningen.

Det är kommunens ansvar att rensa röret om det är igensatt. Likaså om det har växt in trädrötter. Pilar av alla slag dvs släktet Salix är besvärligt. Växer in i rörens skarvar. Släktet populus är också besvsväligt eftersom det sprider sig LÅNGväga med rötter.
Björn Dahlroth

P
G GustavBtun skrev:
Så här ser servitutet ut. Ger ju ingen direkt guidning i vilka skyldigheter kommunen har.
[bild]
Jovars, rätt att underhålla är ju inte riktigt samma sak som skyldighet att underhålla.

Jag tror dock inte att ett servitut ger den härskande fastigheten rätt att påverka den tjänande fastigheten alltför negativt i onödan. Slukhål är ju inte något som är nödvändigt för att nyttja servitutet.

G GustavBtun skrev:
Röret är till största del av plast.

Röret har filmats och funnits intakt, förutom en brunn som nu är lagad. Som någon påpekat hjälpte nog den trasiga brunnen till att spola upp en väg utmed röret.
Varför är delar av plast och inte hela? Har man lappat ihop röret lite här och var?

Hur som helst måste det till tät fyllning runt röret. Inte hela vägen, men i sektioner här och där. Det är så standard att det till och mex finns en post i AMA anläggning för det. Fyllningen måste gå runt hela röret, alltså även under, annars rinner vattnet förbi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.