D Decamber skrev:
Så här skulle det alltså se ut tillsammans med den befintliga byggnaden:

[bild]

Fast jag köper verkligen synpunkten om att det kommer bli blött på framsidan av skjulet. Här är en annan idé som jag skissade upp tidigare:

[bild]
Det är inget kul alls att hantera ved med den takhöjden enligt bilden.
Som någon annan skrev så borde du höja takhöjden till samma som befintliga byggnaden.

Hur långsiktigt lösning ska det vara?
Känns overkill med alla plintar, det räcker med betongplattor under så ruttnar inte lastpallarna.
Med 2 lastpallar plus virke så väger säker vedskjulet 75-100kg utan ved och det blåser inte bort hur som helst.

Nu var tanken att pallarna ska ligga fritt, alltså inte vara skruvade i skjulet. Men det går ju naturligtvis att ändra på. Det är ju inte hela världen om jag börjar lossa några skruvar om jag (eventuellt) behöver byta ut lastpallarna.

Att höja taket jämns med befintliga byggnaden, som är en bastu med ett förrum åt det håll skjulet ska stå, är jag inte så sugen på. Genom fönstret vill jag gärna ha utsikten oförstörd.

Men helt klart har jag övergivit idén om ett tak som lutar mot öppningen. Jag ska göra en ny skiss så återkommer jag. Tack så länge!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Det är knappast nödvändigt att ha ved upp till fönstret, har du ett genomskinligt plasttak får du in nästan lika mycket ljus som i dag.

Är det inte dumt att trava ved mot ett hus, då ved kan innehålla skadedjur av olika sort?

• Gilla
aion
  • Laddar…
OK, här är en konceptbild utan detaljer mest för att få ett hum. Är det typ så här ni menar?

Konceptbild av ett fristående vedskjul med gröna väggar och tak, trädd veden en bit ut från en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@JohanLun: Skadedjur vet jag inte, men däremot fukt, så helst vill jag inte trava veden direkt mot väggen. Min ursprungliga tanke var att göra ett fristående skjul som står nån dec ifrån bastubyggnaden, men det går ju att göra typ som ovan fast lägga veden en bit ut.

• Gilla
Betsy Navesson och 1 till
  • Laddar…
D Decamber skrev:
OK, här är en konceptbild utan detaljer mest för att få ett hum. Är det typ så här ni menar?

[bild]

@JohanLun: Skadedjur vet jag inte, men däremot fukt, så helst vill jag inte trava veden direkt mot väggen. Min ursprungliga tanke var att göra ett fristående skjul som står nån dec ifrån bastubyggnaden, men det går ju att göra typ som ovan fast lägga veden en bit ut.
Tycker det ser bra ut. Trava veden gärna 10cm från väggen så att luft kan cirkulera.
Och dimensionera gärna taket så att det inte kan regna in ens när det blåser ordentligt.
Lycka till och ladda gärna upp bilder under bygget :D

Fairlane
Ser bra ut tycker jag.

D Decamber skrev:

[bild]

Sådär tycker jag det ser jättebra ut, är du orolig för befintlig fasad ställer du pallar mot den och får både fasadskydd och luftspalt.

Du behöver inte skruva pallarna utan bara lägga dem lösa inne i en ram med stöd under för pallen att stå på. Då är det lätt att byta ut ev trasiga pallar men också städa under eller ta bort getingbo etc.

Jag har byggt ett liknande. Sätt gärna några vertikala plankor på insidan att lägga veden mot, så att inte veden trycker ut spjälorna med tiden.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.