Hej

Skulle deklarera igår och till fick då överraskningen att fylla i NE-blanketten.

Frugan och jag köpte ett garage på 180 kvm får ett år sedan. Det räknas ju som näringsfastighet.
Vi gav drygt 400000+lagfart och taxeringsvärdet är 660000. Inga lån knutna till denna fastighet utan det ligger i bottenlånet på vårt hus.

Hur ska jag nu gå tillväga. Kan ju antingen vara ett passiv eller aktiv i näringsverksamheten. Är jag aktiv får jag göra avdrag i "inkomst av tjänst".
Kostnader för avskrivning 4% av anskaffningsvärdet. Antar att man inte får ta taxeringsvärdet.
Har ju även el och försäkringskostnader. Säg att detta blir totalt 25000 kr som kostnader.
Intäkter är i stort sett 0 kr. Har tagit lite betalt av ett par personer som har hyrt plats för sina husvagnar.

Säg att underskottet hamnar på - 20000kr

Vad är rekommendationen? Ska jag ta upp detta som en aktiv verksamhet och då få ett underskott på några tusen och därigenom minska "inkomst av tjänst" eller ska jag bara ta detta som passiv verksamhet och strunta i intäkter och kostnader?

Som sagt så kom detta som en överraskning vilket resulterade i att jag googlade om detta halva natten.

C
För att du skall kunna räkna det som aktiv näringsverksamhet och därmed dra av kostnader från inkomst av tjänst första åren måste du "i stor omfattning" jobba i verksamheten (riktlinje minst 1/3 heltidstjänst), och det låter inte som att detta är fallet här.

Tyvärr har du nog en stor uppförsbacke i helgen att ägna dig åt.
Har du ingen erfarenhet av redovisning i enskild näringsverksamhet kan det vara läge att ta hjälp, sen kan det vara värt att komma ihåg att det finns möjlighet att rätta i efterhand om det blir fel.

• Gilla
Blazermannen
  • Laddar…
Är inte tanken med köpet att bedriva näringsverksamhet skulle jag råda dig att deklara den som passiv (0:a)

Jag valde att driva mitt aktivt och när det blir överskott är det en sak men pga olika omständigheter går det minus nu och bara en massa onödigt extrajobb att göra årsredovisning mm.

B
Som cpalm skriver, räkna inte med att du kan ta det som aktiv näringsverksamhet.

Den som äger näringsfastighet är bokföringsskyldig, då du har haft intäkter i verksamheten är det bra om du tar tag i den saken snarast.

När skedde förvärvet? Var det under andra halvåret 2020 kan du ha ett första förlängt räkenskapsår som exempelvis är 2020-08-01 - 2021-12-31, om du vill, där första datumet är förvärvsdatumet. Har du första förlängt räkenskapsår ska du inte lämna NE-bilaga nu, första gången blir isf vid deklarationen nästa år. Skriv under övriga upplysningar på deklarationen att du har första förlängt RÅ. Skedde förvärvet före 2020-07-01 går det inte att ha första förlängt räkenskapsår.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C
T Taxture skrev:
Är inte tanken med köpet att bedriva näringsverksamhet skulle jag råda dig att deklara den som passiv (0:a)
Obs att passiv näringsverksamhet inte innebär att man "nollar" näringsverksamheten. Den redovisas fortfarande på samma sätt. Skillnaden är framför allt hur uttag beskattas.

Jag syftade på ”ingen drift, inga inkomster, inga utgifter och en enkel deklaration”

Jag till min ”pappersvändares” stora glädje driver ju viss verksamhet / försäljning, har hyresgäster och dessutom bor själv på gården
Så det är mycket att ha koll på inför deklarationen

T Taxture skrev:

Jag valde att driva mitt aktivt och när det blir överskott är det en sak men pga olika omständigheter går det minus nu och bara en massa onödigt extrajobb att göra årsredovisning mm.
Hur deklarerar man näringsverksamhet som passiv(0:a) ? Finns ej någon näringsverksamhet skrev jag under övriga upplysningar.

Tack för svaren.

Pratade även med skatteverket innan jag postade mitt inlägg. Gällande "arbetstid" för att få ha det som aktivt så fick jag ett diffust svar. Vet att det sägs 600 timmar/år, men fick till svar att jag kunde "avgöra det själv" om jag ville ha det aktivt eller ej i början.

Är man bokföringsskyldig även om man har det passivt?

Det lät inte heller på skatteverket att bokföringen var så avancerad i början. Har inte F-skatt så ingen momsredovisning. Fick bara till svar att fylla i intäkter och kostnader, men självklart ska det ju finnas bokföring för att styrka siffrorna.

Vi köpte garaget i maj-20 så kan tyvärr inte ta förlängt räkenskapsår.

C
T Taxture skrev:
Jag syftade på ”ingen drift, inga inkomster, inga utgifter och en enkel deklaration”
Nä, precis jag misstänkte det. Det är som upplagt för begreppsförvirring här eftersom man lekmannamässigt ofta pratar om aktiv näringsverksamhet när det är en verksamhet som "lever" och har kostnader och intäkter.

Medan aktiv och passiv näringsverksamhet ur Skatteverkets perspektiv, och som TS är inne på här, handlar om hur man själv är engagerad i näringsverksamheten. I den betydelsen kan en passiv näringsverksamhet vara väldigt omfattande, bara att man själv inte jobbar i verksamheten i någon större utsträckning.

Bokföringen är kanske inte så komplicerad om det knappt finns några affärshändelser, men bokslutet/deklarationen är lite värre. Åtminstone tillgångarna skall redovisas, och kommer det någon gång i framtiden att komma intäkter så är det ju dumt att missa avdragsgilla kostnader nu.

C cpalm skrev:
Nä, precis jag misstänkte det. Det är som upplagt för begreppsförvirring här eftersom man lekmannamässigt ofta pratar om aktiv näringsverksamhet när det är en verksamhet som "lever" och har kostnader och intäkter.

Medan aktiv och passiv näringsverksamhet ur Skatteverkets perspektiv, och som TS är inne på här, handlar om hur man själv är engagerad i näringsverksamheten. I den betydelsen kan en passiv näringsverksamhet vara väldigt omfattande, bara att man själv inte jobbar i verksamheten i någon större utsträckning.

Bokföringen är kanske inte så komplicerad om det knappt finns några affärshändelser, men bokslutet/deklarationen är lite värre. Åtminstone tillgångarna skall redovisas, och kommer det någon gång i framtiden att komma intäkter så är det ju dumt att missa avdragsgilla kostnader nu.
Varför klassas en liten stuga på 47kvm med 26000kvm(ingen skog)som näringsverksamhet, är det beroende av kvm överstiger ett visst tal för fritidshus eller?

Det har nog mest med historik att göra. Gissar att fastigheten är från före 2:a världskriget snarare än före, och ett avstyckat torp snarare än etablerad för fritidsändamål.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det har nog mest med historik att göra. Gissar att fastigheten är från före 2:a världskriget snarare än före, och ett avstyckat torp snarare än etablerad för fritidsändamål.
Ja det stämmer men varför ska man fylla i blanketten näringsverksamhet om det inte finns nån orsak?

Tja, historia är väl en orsak. Har det alltid varit på ett visst vis är det ju naturligt att det fortsätter vara så tills någon vill ändra på det.

Idag ser nog Lantmäteriet 2,5 ha som för litet för att skapa en jordbruksfastighet av, men för stort för en bostadsfastighet. Å andra sidan finns ju fastigheten, så vad Lantmäteriet skulle göra idag är ju inte så viktigt.

Det är Skatteverket som bestämmer vad en fastighet ska ha för typkod (och därmed hur den ska beskattas och deklareras, så hör av dig till dem. Tror inte att det kostar något att typa om en fastighet, däremot är det de som bestämmer vilken typ det ska vara. Men det går som sagt att ansöka om ändring om man tycker att det är fel.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tja, historia är väl en orsak. Har det alltid varit på ett visst vis är det ju naturligt att det fortsätter vara så tills någon vill ändra på det.

Idag ser nog Lantmäteriet 2,5 ha som för litet för att skapa en jordbruksfastighet av, men för stort för en bostadsfastighet. Å andra sidan finns ju fastigheten, så vad Lantmäteriet skulle göra idag är ju inte så viktigt.

Det är Skatteverket som bestämmer vad en fastighet ska ha för typkod (och därmed hur den ska beskattas och deklareras, så hör av dig till dem. Tror inte att det kostar något att typa om en fastighet, däremot är det de som bestämmer vilken typ det ska vara. Men det går som sagt att ansöka om ändring om man tycker att det är fel.
Bryr mej inte om hur den är typad bara det inte innebär högre kostnader , skrev på blanketten näringsverksamhet "övriga upplysningar" (finns ej näringsverksamhethet).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.