Jag bor i ett hus från 2009 på 200kvm med vattenburen golvvärme och värmer idag med bergvärme och frånluft genom ivt 495 twin. Jag har bara antagit att det går att ersätta denna med en ny när den går sönder men så verkar inte vara fallet då det inte tillverkas några liknande längre, stämmer detta och varför är det så isf? Och vilka alternativ har jag då, är det att borra djupare och endast köra bergvärme eller en luftvärmepump som kommer att dra mer el? Någon som har erfarenhet kanske? Tacksam för svar :)

Det kom en ny generation mer effektiva frånluftsvärmepumpar istället för bl.a. IVT 495. Du behöver t.ex. IVT 860 som är en IVT-modell gjord med Comfortzone frånluftsvärmepumpar som förebild. NIBE har F730 respektive F750.

Går även med en liten bergvärmepump med frånluftsmodul typ NIBE F1255-6 med FLM. Jag tror IVT har något motsvarande. Med stor sannolikhet behövs dock ändå ett nytt borrhål.

J Josth skrev:
Det kom en ny generation mer effektiva frånluftsvärmepumpar istället för bl.a. IVT 495. Du behöver t.ex. IVT 860 som är en IVT-modell gjord med Comfortzone frånluftsvärmepumpar som förebild. NIBE har F730 respektive F750.

Går även med en liten bergvärmepump med frånluftsmodul typ NIBE F1255-6 med FLM. Jag tror IVT har något motsvarande. Med stor sannolikhet behövs dock ändå ett nytt borrhål.
Tack! Nu har jag lite att kika på. Med NIBE F1255-6 och FLM blir det ju typ som jag har idag vilket ju är bra. Behövs det verkligen djupare borrhål då, och varför i så fall?

Krokben
M Marlin11 skrev:
Tack! Nu har jag lite att kika på. Med NIBE F1255-6 och FLM blir det ju typ som jag har idag vilket ju är bra. Behövs det verkligen djupare borrhål då, och varför i så fall?
Modernare värmepumpar har högre verkningsgrad och effekt än de äldre. Dvs effektuttaget kanske blir för stort för ditt gamla borrhål, som dimensionerades för din äldre och mycket klenare värmepump.

Det behöver ju inte vara så, borrhålet kan ju ha varit överdimensionerat men det är värt att kolla upp innan installation. Nu är ju ditt hus välisolerat och relativt nytt och NIBE F1255-6 är inte direkt någon urkraftig maskin.

• Gilla
Marlin11
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hur djupt är nuvarande borrhål och var i landet står i huset? Om borrhålet finns med i registret kan man söka i SGU databas över brunnar via kartan och zooma in: [länk]
Är i blekinge och det är inte med på kartan. Har fått papper från kommunen på ansökan och var borrhålet är men står inget om djup. Dock bytte grannen nyss och han sa att det var borrat typ 60, 70m bara så är säkert det här med.

Om man räknar uppskattningsvis så bör borrhålet vara åtminstone 100 m. Frånluftsmodulen motsvarar sedan 20 - 30 extra meter. Det blir då precis tillräckligt för huset och en "6 kW"-modell. IVT har en modell Premium HQ "C4,5" som kanske passar bra med frånluftsmodul om man vill undvika att borra?

Jag är i princip samma sits, med ett 190kvm hus byggt 2007 med ett 70m-hål i norra Stockholm.

Får man fråga vilken lösning du tiłl slut valde och om du blev nöjd?

Mvh
Philip

Min har inte gått sönder ännu så har inte behövt ta något beslut :) Dock gick en av pumparna sönder i den strax efter så den har de varit här och bytt och på han som bytte lät det som att så länge kompressorn går behöver man inte vara så orolig. Men tror att när väl den dagen kommer så blir det nog ändå att borra för att behålla bergvärme samt återvinning då det är det bästa i längden.

Hej!

Jag sitter i precis samma sits, 65 meter borrhål, 495 Twin. Välisolerat nybyggt hus från 2010. Inte för att man kanske måste byta de närmsta 3-5 åren så vill man ju försäkra sig om att det finns vettiga alternativ när väl dagen kommer.

Någon som läser som har gjort detta byte till Nibe S1255 med tillhörande frånluftsmodul(detta dyker ju upp som ett konkret förslag när man googlar "ersättare 495 Twin")

Dem skriver även uttryckligen ju att installatören ställer ner kompressorn för att det ska passa det befintliga borrhålet man har.

Antar att man får ungefär samma förbrukning som tidigare i och med detta? Eller är det så rackarns jävligt att man måste komplettera borrhålet....det kan ju inte vara Guds mening :p

Redigerat:
  • Gilla
Marlin11
  • Laddar…
Är i exakt samma sits och såg också att Nibe S1255 + en FLM dyker upp som ersättare för 495 Twin. Jag blir galen av att sitta och kolla runt vad man ska ha och vad som är bästa lösningen, och man är inte någon professor i ämnet.
Helst vill man slippa borta nya hål.

Sen skulle man helst vilja få ner förbrukningen mot existerande, borde ju ha hänt lite på 16år med bättre och nyare pumpar kan jag tycka.

• Gilla
Picea
  • Laddar…
Verkningsgraden har ökat en del så för samma uteffekt går det åt mindre el. Det betyder att energiuttaget från berget ökar och att borrhålet ofta behöver bli djupare än tidigare men det är riskabelt att försöka fördjupa ett befintligt hål. Alternativet är ett borrhål till eller en bit jordvärmeslinga kan fungera istället.

J Josth skrev:
Verkningsgraden har ökat en del så för samma uteffekt går det åt mindre el. Det betyder att energiuttaget från berget ökar och att borrhålet ofta behöver bli djupare än tidigare men det är riskabelt att försöka fördjupa ett befintligt hål. Alternativet är ett borrhål till eller en bit jordvärmeslinga kan fungera istället.
Ok, man är lurad .. ångrar att jag ens borrade 65m en gång i tiden för att anpassa det till en IVT 495 Twin. Nu sitter man men skägget i brevlådan. Antingen köra på en ren Frånluftpump och kanske få något högre förbrukning mot idag, eller borra nya hål. Vilken jäkla merkostnad det blir för att man köpte en 495.

D
M M@ZE skrev:
Ok, man är lurad .. ångrar att jag ens borrade 65m en gång i tiden för att anpassa det till en IVT 495 Twin. Nu sitter man men skägget i brevlådan. Antingen köra på en ren Frånluftpump och kanske få något högre förbrukning mot idag, eller borra nya hål. Vilken jäkla merkostnad det blir för att man köpte en 495.
Jag sitter ungefär i samma läge och precis som du ville jag vara redo om min 495a skulle lägga av, mitt beslut är fnv att jag kommer att reparera istället för att byta. När jag tittar på min elförbrukning till värme, man kan ju titta på skillnaden vinter/sommar, så är där inte mycket att spara. Mao så funkar den jag har rätt bra och att byta drar med sig andra kostnader

Även om tex kompressorn går så blir det avsevärt billigare än en ny pump och då tror jag att det är det "värsta" som kan hända.

Tar gärna synpunkter på den strategin.

hål i kondensorslingan är säkert kul på den pumpen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.