7 254 läst · 44 svar
7k läst
44 svar
Attefallshus måste placeras 6 meter från tomtgräns
Sida 1 av 3
Jag har sökt bygganmälan för ett attefallshus.
Min tomt angränsar till kommunens mark på två sidor. Gata (ej trafikerad utan återvändsgata) vid en tomtgräns och gångväg vid en tomtgräns.
Vi placerade huset 4,5 meter från de båda tomtgränserna och har nu fått besked från kommunen att de kräver 6 meter från tomtgräns.
Är inte lagen 4,5 meter?
Är det någon i detta forum som vet vad som gäller?
Min tomt angränsar till kommunens mark på två sidor. Gata (ej trafikerad utan återvändsgata) vid en tomtgräns och gångväg vid en tomtgräns.
Vi placerade huset 4,5 meter från de båda tomtgränserna och har nu fått besked från kommunen att de kräver 6 meter från tomtgräns.
Är inte lagen 4,5 meter?
Är det någon i detta forum som vet vad som gäller?
Vi ska bygga en komplementsbostadshus (Attefallshus). Inget garage
OK! Komplementbostadshus alltså. Det kan ju eventuellt vara så att handläggaren har gjort ett misstag. Vad sa handläggaren om 6 m-regeln när du pratade med honom/henne? Fick du förklarat var den regeln kommer ifrån?
(Reglerna kring "attefallshus" är generella och kan användas för att bygga förråd, orangeri, garage m.m., det måste inte vara ett komplementbostadshus. Därav min fråga)
(Reglerna kring "attefallshus" är generella och kan användas för att bygga förråd, orangeri, garage m.m., det måste inte vara ett komplementbostadshus. Därav min fråga)
Moderator
· Stockholm
· 52 352 inlägg
Som sagt så länge inte detaljplanen har explicita begränsningar för bygglovsfria byggnader. Så gäller reglerna i PBL (4,5m). Oavsett att det kan finnas en 6m regel i detaljplanen, en sådan gräns gäller i så fall för bygglov, inte för bygglovsfria byggnader.
H hempularen skrev:
Kommunen motiverar med att attefallshus ska ligga 6 meter ifrån tomtgräns för att passa in i landskapsbilden.
Där jag bor finns ingen speciell landskapsbild.
Det är 200 meter till lägenhetsområde med 7-våningshus. Granne med ett mexitegel 80-talshus. Ett funkis från 40-talet. och ett äldre trähus med en tillbyggnad på 60 kvadratmeter mindre vackert uterum. Det är väldigt blandat.....
Det håller inte vid överklagan, det är bara att tipsa dem om det...Lena Elisabet skrev:Kommunen motiverar med att attefallshus ska ligga 6 meter ifrån tomtgräns för att passa in i landskapsbilden.
Där jag bor finns ingen speciell landskapsbild.
Det är 200 meter till lägenhetsområde med 7-våningshus. Granne med ett mexitegel 80-talshus. Ett funkis från 40-talet. och ett äldre trähus med en tillbyggnad på 60 kvadratmeter mindre vackert uterum. Det är väldigt blandat.....
Hur lång tid tar en överklagan?
Jag måste nog ändå överklaga.
Mitt kök är 1,80 cm vilket klart och tydligt står i reglerna räcker.
Min kommun kräver 2 meter men tyvärr får jag inte in två meter då det i så fall inte blir 120 cm vid ytterdörren.
Mitt kök är 1,80 cm vilket klart och tydligt står i reglerna räcker.
Min kommun kräver 2 meter men tyvärr får jag inte in två meter då det i så fall inte blir 120 cm vid ytterdörren.
Lena Elisabet skrev:
Hej,Lena Elisabet skrev:
Bygg komplementbyggnad istället de kan då inte kräva KA, då kan du bygga hur du vill utan kommuns inblandning angående höjder utrymmen, tillgänglighet osv..
Angående 6m har kommunen fel och kan inte neka dina 4.5 meter oavsett vad din detaljplan eller tyckande om landskapsbild. Du får även bygga den på prickmark. Du får till och med bygga attefallshus fast hela din bebyggda andel på tomt är uppnåt som står i detaljplanen.