mr.Ola mr.Ola skrev:
[bild]
Det var riktigt lätt om man borrade med ca 7 cm mellanrum. Sen slog jag lös bitarna med stämjärn. Behövde inte borra allt på så vis!
I början av denna borrade jag allt, sen gick jag över till å lämna mellanrum. Det var bättre. Sen avsluta med å ta bort skivorna med sticksåg.
Verkar vara något gammalt dörrmått innan dagens mudulmått kom. Då dörrarna var runt 3 cm kortare. Jag körde med fein då jag gjorde samma sak. Gick snabbt
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
M mugatu skrev:
Verkar vara något gammalt dörrmått innan dagens mudulmått kom. Då dörrarna var runt 3 cm kortare. Jag körde med fein då jag gjorde samma sak. Gick snabbt
Ja m20 är ju dörrhålet 2m, m21 2.1m sen finns ju gammelstandard som är mittemellan. GS bladet är 2013/2015 ist för 1940 eller 2040 för dagens standard.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Ja m20 är ju dörrhålet 2m, m21 2.1m sen finns ju gammelstandard som är mittemellan. GS bladet är 2013/2015 ist för 1940 eller 2040 för dagens standard.
ja, och om man har betongvägg och inte är sugen på att bila så får man ta 2m-dörren och lappa i överkant.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
M mugatu skrev:
ja, och om man har betongvägg och inte är sugen på att bila så får man ta 2m-dörren och lappa i överkant.
Har lättbetong i källaren med armeringsjärn ovanför dörrposten. Blir att göra nån form av avväxling där för att det inte ska rasa ner, kommer att kapa armeringsjärnet och ta ur de 2 centimeter som behövs innan jag sätter dörren.
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Har lättbetong i källaren med armeringsjärn ovanför dörrposten. Blir att göra nån form av avväxling där för att det inte ska rasa ner, kommer att kapa armeringsjärnet och ta ur de 2 centimeter som behövs innan jag sätter dörren.
Eller kan man kapa dörren och karmen 2 cm i nederkant. Det har jag gjort i ett fall.
 
  • Gilla
mr.Ola och 1 till
  • Laddar…
A AndersY skrev:
Eller kan man kapa dörren och karmen 2 cm i nederkant. Det har jag gjort i ett fall.
Eller kanske 1 cm upptill och 1 cm nedtill...?
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Vgt Vgt skrev:
Eller kanske 1 cm upptill och 1 cm nedtill...?
Orsaken till att jag valde 2cm nedtill, var att hopsätningen av dörrkarmen gjordes upptill. Om man skulle kapa dörrblade likadant upptill, som nedtill, skulle man behöva fräsa om sammansättningen av karmen. Jag valde det "enkla alternativet".

I mitt fall (massiv ram-spegeldörr) gick detta utmärkt, och det ser inte heller konstigt ut.
 
  • Gilla
Vgt och 1 till
  • Laddar…
Det får bli att kapa armeringen ovanför. Då går det lätt att byta dörr nästa gång också när jag har varit tvungen att bryta mig ut från toaletten när dörrfan äntligen gått i baklås! :crysmile:
 
AXS
Annars kan du höra med tommib, han har säkert något bra förslag på hur du kan sänka golvet 2 cm(eller 200cm). ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
Ej färdigställt badrum med nya kakelväggar, synlig rördragning och öppet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har haft mattläggare på besök i dagarna, han har gjort del av badrummet färdigt och kommer tillbaka för färdigställandet på fredag.
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Renoverat rum med nyligen installerat fönster, skyddspapper på golvet och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt fönster installerat i rum med mönstrad tapet, utsikt över snötäckt landskap och rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med nya fönster, byggmaterial och verktyg utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i vardagsrum med osatta lister vid nyinstallerade fönster och en demonterad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har även haft en snickare som medhjälpare när fönstren skulle in. Han var så duktig att jag har låtit honom fortsätta med fönstersmygarna och listerna. Själv har jag städat, kört skräp och elektrifierar.
Alla fönster utom garaget är nu bytt å näst alla Innerdörrar rivna och på väg tillbaka igen!
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Fönstersmygarna ser bra ut. Hur gjorde snickaren? Är det mdf?
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
M mugatu skrev:
ja, och om man har betongvägg och inte är sugen på att bila så får man ta 2m-dörren och lappa i överkant.
Fast är dörrhålet för gammelstandard, så kan man ju beställa blad med karm i gammelstandard, finns ju tom i lager i vissa varuhus.
Så slipper man lappa i överkant eller kapa bladet.
Mig veterligen kostar de lika mycket som nystandard.
 
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
H hejhopp skrev:
Fönstersmygarna ser bra ut. Hur gjorde snickaren? Är det mdf?
Han måttande och klyvsågade i mdf.
Först gjorde han klossar som sattes i fönsterhålet sen sköt han fast smygarna i dessa med dyckertpistol. Lite byggskum bahom för extra hållfasthet och isolering.
 
  • Gilla
hejhopp
  • Laddar…
Nästan färdigställt badrum med väggar och installationsplatser för sanitetsartiklar men utan porslin och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är det bara taklisterna och dörrlisten kvar i badrummet byggmässigt.
Ja naturligtvis även porslin, blandare å handdukstork också men det känns som att badrummet är klart iallafall! :D
 
  • Gilla
Willewonka och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.