197 865 läst · 944 svar
198k läst
944 svar
Grannen byggt 4-5 meter hög altan med besvärande insyn, kommunen godkänner
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Det är helt fel, samma lagar och regler gäller i hela landet. 120 cm höga altaner har bedömts bygflovsfri (marknära) i rättsfall.pacman42 skrev:Sedan 2019 är det förbjudet att bygga altan närmare tomtgräns än 4,5m utan grannens tillåtelse. Beroende på turerna i detta ärende så kanske det är tillämpligt, eller inte.
Tidigare I tråden så pratades det om att altan kräver bygglov om den är högre än 120cm, jag vill bara betona att det beror på kommun. Min kommun har 180cm.
Om utrymmet under altanen inte är tillgängligt och högre än gränsen för bygglov, då räknas altanen som byggnadssrea. Detta gör att de troligen aldrig skall kunna få bygglov igen förrän de rivt altanen. Om nu detta är applicerbart I detta fallet.
Jag har haft mycket bråk ned kommunen om min altan (som byggdes utan att man behövde bygglov innan jag köpte huset, nu hävdar kommunen att den skall räknas in i BYA, men jag har hittat ett prejudicerande fall som säger att detta bara gäller om den är underbyggd - dvs utrymmet under den inte är tillgängligt och öppet).
Sedan finns det flera rättsfall där 170 cm och högre som bedömts bygglovspliktiga.
Så om din kommun säger 180 cm så är dom dum och okunnig.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Tror inte du har något att hämta, stödmuren har ett bygglov som vunnit laga kraft och altanen är helt bygglovsfri.M Michael_w skrev:Här är några bilder.
Det vita till vänster är alltså mitt.
Personligen tycker jag att detta påverkar hela gatans utseende, utöver att skapa insyn hos mig,
Enligt kommunen är högsta punkt där trädäcket tar sin början 3,5 från gatan på dess högsta punkt.
Före:
[bild]
[bild]
Efter
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[video]
[bild]
Mycket liten chans till jokern "betydande olägenhet".
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Har inte du sett att stödmuren har fått bygglov?pacman42 skrev:
Då är altanen bygglovsfri eftersom den är marknära och får vara hur nära tomgränsen grannarna vill.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Här har vi reglerna i Göteborg (inklusive 180cm bygglovsfri höjd):A Autodidak1 skrev:
- https://vartgoteborg.se/bostad/nya-bygglovsregler-for-altanbygge-fran-1-juli/
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Suck, Läs hela PBL.....pacman42 skrev:
För info så är en altan normalt helt bygglovsfri om den är marknära och får täcka hela tomten om man vill.
Lär dig skillnaden mellan bygglovsfri och bygglovsbefriad så är det lättare att tolka reglerna.
Men jag orkar inte förklara att en 1000:e gång, läs på själv.
Notera att det står intilliggande mark. Detta bör gälla marken nedanför muren i så fall. Men det är en tolkningsfråga. Jag hade dock använt mig av den formuleringen och klagat.R roli skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Suck igen, det finns inget lagstöd för 60 cm, det är en riktlinje kommunen valt godtyckligt.R roli skrev: