124 238 läst · 629 svar
124k läst
629 svar
Grannens träd skuggar för all eftermiddag och kvälls sol.
Men är det någon som tjatar så det ju verkligen du. Varför ska du upprepa allt hela tiden för, har du minnesproblem och inte kommer ihåg vad du skrivit eller är du extremt enkelspårig i tanken?Maskintok skrev:Må så vara att jag är som en upprepande skiva. men faktum kvarstår.
äganderätten.
TS har frågat en gång det ska räcka.
fråga igen ses som annat än fråga.
tjat oftast,, tjat ses som annat kanske av grannen och en dålig stämning är igång...
Lägg ner diskussionen med grannen, antingen kommer de själva med besked eller så låter de bli..
ledsen för va då?E ettan47 skrev:
att vederbörande inte har rätten på sin sida?
Finns inget att vara ledsen för.
fråga om att köpa marken annars var tyst om grannens egendom.
En jättefin tomt med både uteplats och träd.Vispen74 skrev:Genrellt så verkar det väldigt viktigt för markägare att inte tillgodose någons önskemål. Att gå med på något för att någon annan ska få det bättre verkar för det mesta helt uteslutet. Desto mer mark man äger, desto mindre tillmötesgående.
Jag generalliserar visst, men efter att de drog fiber här i området stärktes denna bild tydligt.
Vi lever med 20 meter höga trän åt alla håll utom norr. November till mars ser vi inte solen över huvudtaget. Har frågat om man kan ta ner ett fåtal träd alla närmast i skogen, men nej. Ägarna är här typ någon gång vartannat år, då de har nåt ställe någon mil härifrån, och hur skulle det se ut om det då fattas typ 20 av deras 1000-tals träd? Framförallt för att gynna någon annans livskvalité?
Jag hoppas jag aldrig blir ett sånt avskyvärt ego som dessa människor, det måste ju röra sig om någon maktdemonstration eller något som inte är riktigt friskt.
Ja precis, träden var här först, men de stör inte mindre för det. Detta är dock en lärdom för framtida bostäder, solen, framförallt sedan pamdemin och man arbetar hemma mera. Tidigare så var det ju ändå mörkt när man åkte hemiftån och kom hem igen på vintern, medan man nu inte ser solen på hela dygnet när man arbetar hemma.
Trist med människor utan hjärta och empati.
Enligt mig, det skulle inte vara lika fint utan träden som ramar in trädgården.
Det blir en harmoni
näpp inget av detta.T TreeView skrev:
ni förstår inte helt enkelt.
grundlagen äganderätten gör så att ni kan äga något överhuvudtaget.
er egendom är skyddad så att utomstående inte kan bara ta eller förstöra eran egendom.
har ni problem med grundlagar i en demokrati så skriv till författningsskyddet, den del inom säkerhets polisen som ska de till att grundlagar och rättigheter efterföljs.
Ni kommer ingenstans med att bjuda på varken det ena eller andra.
Det handlar enbart om när eller om grannen ändrar åsikt.
Ok, i och med att det gick så snabbt mellan inläggen så kan ju inte ens du ha glömt vad du och andra skrivit, ergo: extremt enkelspårig!Maskintok skrev:näpp inget av detta.
ni förstår inte helt enkelt.
grundlagen äganderätten gör så att ni kan äga något överhuvudtaget.
er egendom är skyddad så att utomstående inte kan bara ta eller förstöra eran egendom.
har ni problem med grundlagar i en demokrati så skriv till författningsskyddet, den del inom säkerhets polisen som ska de till att grundlagar och rättigheter efterföljs.
Ni kommer ingenstans med att bjuda på varken det ena eller andra.
Det handlar enbart om när eller om grannen ändrar åsikt.
Jag har samma erfarenhet. Vi gick till slut med att fälla ett träd på vår tomt förutsatt att grannen skulle hjälpa till. Han lovade att han själv skulle hjälpa till, hans dotters man och hans son. När vi sedan stod där på morgonen och jag skulle fälla så hade dotterns man fått förhinder. 3 minuter efter att jag fällt trädet så fick sonen allergibesvär och åkte hem. Och grannen undrade om inte jag ville behålla veden själv istället. Onödigt att släpa iväg all ved när jag kan stycka upp den och elda själv menade han.. lärdomen är att man inte ska ställa upp för andra!C cpalm skrev:Grundregel nummer ett i god grannsämja är att hålla isär och respektera "mitt" och "ditt".
Alla försök till att tvinga grannen till att ta ner sina träd lär leda till osämja, så om det inte fungerar att be snällt får man respektera det.
En f.d. granne (mycket trevlig) var på oss om några träd som skymde hans utsikt. Efter en tid så föreslog vi att vi kunde hjälpas åt att fälla dem. Sagt och gjort, men när träden var fällda och kvistade hette det att han hade hjälpt oss att fälla träden och sen försvann han som en avlöning och vi fick jobba en hel helg med att dra ris och fick sedan hela vår äng sönderkörd när stammarna skulle hämtas. Då var jag j-ligt förbannad för att vi gick med på att ta ned dem kan jag säga.
Bara för att ge lite perspektiv...
inte utan avtal nej.C chokonanana skrev:Jag har samma erfarenhet. Vi gick till slut med att fälla ett träd på vår tomt förutsatt att grannen skulle hjälpa till. Han lovade att han själv skulle hjälpa till, hans dotters man och hans son. När vi sedan stod där på morgonen och jag skulle fälla så hade dotterns man fått förhinder. 3 minuter efter att jag fällt trädet så fick sonen allergibesvär och åkte hem. Och grannen undrade om inte jag ville behålla veden själv istället. Onödigt att släpa iväg all ved när jag kan stycka upp den och elda själv menade han.. lärdomen är att man inte ska ställa upp för andra!
tråkigt för er del att detta skett men det blev en lärdom.. Vilket de flesta här som anser att de har rätt till grannens egendom säkert också skulle välja att göra..
Det är möjligt att resonemanget är ensidigt men det är även rättsläget.T TreeView skrev:
Någon frågade i alla fall vad bötesbeloppet var och då ligger det nära till hands att anta att någon faktiskt tycker att man ska överväga att fälla träden. Diverse förslag om kopparspik, "trädhalvering" med mera har väl även förekommit i tråden så jag håller inte riktigt med dig.T TreeView skrev:
enkelspårig...T TreeView skrev:
Jo det kan man ju tycka om att försöka muta eller påverka markägaren också..
Att ständigt hävda olika tillvägagångssätt för att nå sin vilja fram..
Du jag hoppas att du köper kåk här, så ska du få se på enkelspårig vad det gäller äganderätten... Och tjat...
Det är ständigt mörker hos de flesta sommar grannar..
Dock så fattar ju alla att det inte är tillåtet i och med att böterna efterfrågas, eller?!Alfredo skrev:Det är möjligt att resonemanget är ensidigt men det är även rättsläget.
Någon frågade i alla fall vad bötesbeloppet var och då ligger det nära till hands att anta att någon faktiskt tycker att man ska överväga att fälla träden. Diverse förslag om kopparspik, "trädhalvering" med mera har väl även förekommit i tråden så jag håller inte riktigt med dig.
Vad vederbörande anser skiter jag och lagen i.T TreeView skrev:Nu börjar du bli väldigt långtråkig med ditt ensidiga resonemang. Det är ju ABSOLUT ingen som hävdar att TS har rätt att fälla träden på grannens mark då de just står på grannens mark.
Däremot så har ju karln självfallet rätt att såväl fråga om han får fälla träden samt vid ett negativt svar känna sig lite sur över att han inte får fälla träden, då han inte ser att det skulle skada grannen nämnvärt att träden försvann.
Hur har vederbörande kommit fram till att det inte skulle påverka grannen?
antagande?
utredning?
frågat?
Hur?
vidkommande, nä inte direkt..
inte heller om en idiot frågar får nej och blir sur över detta..
Inte heller att kalla detta för välbefinnande..
Det är inget välbefinnande...
önskan möjligtvis, men det finns det inget lag krav för..