Har det nu äntligen bestämts att blå SKA vara nolla i rör, har väl tidigare varit lite luddigt.

Prototypen

S
prototypen skrev:
Har det nu äntligen bestämts att blå SKA vara nolla i rör, har väl tidigare varit lite luddigt.

Prototypen
Japp, det står i Svensk Standard någonstans.

Gp skrev:
I rörinstallationer är det förbjudet att använda blå till annat än nolla. Det är tillåtet i en kabelinstallation. Jag såg inte att det var svarat på denna fråga.
Men om man vill utöka/förändra en befintlig installation där blå använts som tändtråd, t ex flytta ett belysningsuttag, är det då förbjudet att fortsätta med det?

Även om det skulle vara ok att forsätta med blå tändtråd, är det bättre att byta till någon annan färg även om det blir lite konstigt i kopplingsdosan?

Ex gammal installation (som hos mig) har svart använts som nolla och ofta blå som tändtråd. Idag skulle man kanske göra tvärt om, vilket blir blandningar vid varje kopplingspunkt i dosan. Vad göra?

S
När det gäller utökning av befintlig installation med t.ex ett vägguttag så får man följa den standard som gällde när installationen ursprungligen utfördes (med vissa undantag). Alltså skulle du kunna använda samma färger som gällde då
Det är dock något jag tror inte förekommer så ofta idag utan de flesta skarvar nog ihop det med de färger som gäller nu.

När det gäller ombyggnad så är det nu gällande föreskrift ELSÄK-FS 2004:1 som gäller.

Fast det gäller väl inte skyddsjord? Inte får man dra röd skyddsjord idag även om den är röd på andra ställen i huset?

S
hempularen skrev:
Fast det gäller väl inte skyddsjord? Inte får man dra röd skyddsjord idag även om den är röd på andra ställen i huset?
"När det gäller utökning av befintlig installation med t.ex ett vägguttag så får man följa den standard som gällde när installationen ursprungligen utfördes (med vissa undantag). Alltså skulle du kunna använda samma färger som gällde då
Det är dock något jag tror inte förekommer så ofta idag utan de flesta skarvar nog ihop det med de färger som gäller nu."

Men vad är "vissa undantag" då? Är det jorden t ex?

S
dalle skrev:
Men vad är "vissa undantag" då? Är det jorden t ex?
Uttag utomhus utan JFB t.ex

Sen är jag forfarande lite nyfiken på vad ni proffs skulle göra i t ex lamp-fallet? Rätt färger kontra enhetligt i dosan?

S
Som jag skrivit högre upp så är nog det vanligaste att man idag använder nuvarande färgstandard före enhetlighet i dosan.

Tackar för info!

Här är man borta en liten stund och vips hamnar det 11 poster i tråden. Känner inte att jag fått riktigt klarhet i min frågeställnnig så jag förenklar den lite.
Vilka färger får jag inte använda på sekundärsidan av en transformator vid installation av lågvoltshalogen?

Personligen skulle jag använda färger som inte finns på någon annan stans och definitivt inte på primärsidan (förväxlingsrisk). Hos mig skulle det nog bli orange, vilket är en fin och avvikande färg.

Sen finns det ju flera som rekommenderar att man använder annan tråd än FK för primärsidan och där vet jag inte vilka färger som finns. Men jag är ju inte behörig heller...

Mikael_L
gravedigger skrev:
Här är man borta en liten stund och vips hamnar det 11 poster i tråden. Känner inte att jag fått riktigt klarhet i min frågeställnnig så jag förenklar den lite.
Vilka färger får jag inte använda på sekundärsidan av en transformator vid installation av lågvoltshalogen?
Det känns som att det var jag som "stal" uppmärksamheten med min fråga, men den har jag fått svar på iaf... :)

Jag skulle vara sugen att använda röd och svart, som är klassiska färger för DC-utrustning, men då är det ju inte förberett för övergång till 230V.

Jag vet inte om det kan anses som olämpligt att använda blå/brun till dina 12V dosor (du ska nog lägga med en gul/grön samtidigt då, som du inte kopplar in), men jag kan inte riktigt se vari faran skulle vara om någon tar miste och kopplar in en 230V lampa på dina 12 V, det är ju knappast nån som dör iaf.

Vi får se om de behöriga har lite mer uttömmande svar...

Du får gärna ta min plats i rampljuset ; ) Det är väl inte en fråga om likström (DC) när vi pratar lågvoltshalogen? Om brun numera ska användas för att markera obruten fas så borde väl färgerna snarare vara vit/blå eller svart/blå? R

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.