Martin_B
Jaja, då kör jag väl på dagens standard :)
 
Martin_B skrev:
Vet ej när elen drogs om sist här, men färgerna är idag följande:

Skyddsjord: Röd på vissa ställen, Gul/Grön på andra
Nolla: Vit
Fas: Svart samt Brun på något enstaka ställe
Tändtrådar: Blå samt Gul för det mesta, men även Grön här och där, inte minst vid trappkopplingar.
OBS, VARNING FÖR RÖD TÄNDTRÅD!
Det finns en tråd (som kanske borde vara klistrad?) om ett dödsfall som inträffade när någon först trott att röd var skyddsjord och kopplat vidare en gulgrön ledare mot den röda, och när ytterligare en person sedan anslutit en handdukstork i ett badrum till den gulgröna ledaren. Den röda var en tändfas. Så länge den lampan var släckt så var handdukstorken inte farlig, men när lampan ett par rum bort tändes så blev handdukstorken strömförande.
En person dog av detta. :(

Martin_B skrev:
Ja det är både nytt och utökning av det gamla som är vit nolla och svart fas. Det mesta behöver bara dras nytt från första kopplingsdosan, men då är det alltså vit nolla och svart fas fram till kopplingsdosan. Skall jag byta där då och gå vidare med blå nolla och brun fas istället?
Kan det inte bli förväxlingsrisk mellan den nya blå nollan och befintliga blå tändtrådar? Naturligtvis går det alltid att mäta sig fram,... men ändå.

Vet inte vilket som är bäst själv, köra på samma som innan eller köra på det som är standard idag.
Om du ska dra nytt från första kopplingsdosan och vidare på de olika grupperna så byt hela vägen till centralen.

Genom att bara byta en sträcka till så får du rätt färger och ifall du inte redan har skyddsjord så får du skyddsjord på köpet.

Om du har blå tändtråd till någon lampa så kan du ju växla så att den blåa blir nolla och den andra ledaren (så länge den inte är röd) blir tändtråd. Funkar bra om den andra är svart eller vit och kanske med andra färger.

Mikael_L skrev:
Att byta allt, ifall ledningarna i övrigt är i gott skick kan kanske en som jobbar som elektriker på dagarna och kan ta hem några rullar från jobbet en kväll och fixa efter middagen tycka vara "a piece of cake".
Men för den som måste anlita en yrkesman till det hela och betala någon tusenlapp extra för att byta fina ledningar med bara fel färg så kan det kännas onödigt.
Om man är snål återanvänder man förstås de urdragna FK som är fräscha. Många meter fin tändtråd blir det...
 
Martin_B
yxis skrev:
Om du har blå tändtråd till någon lampa så kan du ju växla så att den blåa blir nolla och den andra ledaren (så länge den inte är röd) blir tändtråd. Funkar bra om den andra är svart eller vit och kanske med andra färger.
Ja det var ju smart :) Då slipper man dra om de iaf.



Om man är snål återanvänder man förstås de urdragna FK som är fräscha. Många meter fin tändtråd blir det...
Fast blir inte FK nött med tiden, om de böjs fram och tillbaka för mycket? Allt dragande hit och dit gör väl kopparn uttjänt? Och om någon av trådarna blir brott i så märker man ju inte det då strömmen flyter på fint ändå, däremot blir det ju varmare där det p.g.a brottet blir färre ledare (kontentan blir ju att ledararean minskar).
Nu ser man iofs kopplingar där en tråd hänger utanför och det "fungerar" ändå, så jag vet ju inte hur stort problemet är.

Och sedan, håller gammal FK samma kvalité som dagens? Är det sämre eller kanske bättre rent av?
 
Under kriget och efterkrigskabeln är riktigt risig, det tog en bra bit in på 50-talet innan det blev ordning på torpet igen...
 
Finns det alltså sämre "strax efter kriget"-kabel som FK?


Vad gäller nötandet så är det väl inte precis många böjningar av en idragning, en urdragning och en idragning igen?
 
Ja, kvallitén på kopparen och även isoleringen för den delen var ju sämre då ett tag.
 
yxis skrev:
Om man är snål återanvänder man förstås de urdragna FK som är fräscha. Många meter fin tändtråd blir det...
Jag har massor med sådan urdragen FK. Den är grön..
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Jag har massor med sådan urdragen FK. Den är grön..
Olivgrön antar jag :)
Arméns färg, väldigt passande sådär i krigets slutskede. :D
 
mycke_nu skrev:
Jag har massor med sådan urdragen FK. Den är grön..
Otur...

I nån tråd nånstans (troligen här på forumet?) läste jag att man kan skala av plasten och sätta upp den så att regn på taket passerar kopparn uppe vid nocken. Det ska visst vara bra för att slippa mossa på takpannorna. Tyvärr blir det också en rätt bra åskfångare, obra för den som inte har åskledare till taket.
 
yxis skrev:
Otur...

I nån tråd nånstans (troligen här på forumet?) läste jag att man kan skala av plasten och sätta upp den så att regn på taket passerar kopparn uppe vid nocken. Det ska visst vara bra för att slippa mossa på takpannorna. Tyvärr blir det också en rätt bra åskfångare, obra för den som inte har åskledare till taket.
Eller säljer skiten på skroten nu när koppar har högt pris......
 
Får man så mycket att det är värt besväret att sälja av några meter 1,5mm2 FK?
 
Martin_B
yxis skrev:
Får man så mycket att det är värt besväret att sälja av några meter 1,5mm2 FK?
Det får nog bli en hel del kilo innan det blir lönsamt inte minst med tanke på bensinen till återvinningen.
Allt FK från ett par, kanske tre rivna hus kanske det blir några hundra kan jag tänka mig. Hade det varit så jättelönsamt med att panta koppar så hade man kunnat köpa svinbillig FK någonstans och panta det :D ...tyvärr är det ju inte så bra.

Men river man ett helt hyreshus med kanske 20-30 lägenheter så blir det säkert ett par, tre tusen kr av det.
 
Det är i alla fall bättre affär än att åka till återvinningen och betala för att lämna den
 
Martin_B skrev:
Det får nog bli en hel del kilo innan det blir lönsamt inte minst med tanke på bensinen till återvinningen.
Allt FK från ett par, kanske tre rivna hus kanske det blir några hundra kan jag tänka mig. Hade det varit så jättelönsamt med att panta koppar så hade man kunnat köpa svinbillig FK någonstans och panta det :D ...tyvärr är det ju inte så bra.

Men river man ett helt hyreshus med kanske 20-30 lägenheter så blir det säkert ett par, tre tusen kr av det.
Nu är det ju så att skrotnissar åker runt och just gör så...iaf i den här stan och det har dom pysslat med ganska länge nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.