R Rkarlsson skrev:
Nu har jag inte koll. Men vill de att man handikappanpassar när man renoverar?

Isåfall är det rätt orimligt. Renoverar gästtoan som är på första plan, den är drygt 1.5 kvm i golvyta, finns knappt vändrum där inne.
Skulle jag handikappanpassa den så hade jag fått riva halva våningen, det hade blivit orimligt dyrt kontra de max 20 jag räknat med.
Billigare att smacka dit en hiss till andra våningen där badrummet är, men det går inte med en bred rullstol där heller, då får man bygga ut hela huset.

Så här hade det varit riktigt orimligt och kostat hundratusentals kronor, man ändrar inte ett hus från 1945 så mycket.

Mina föräldrar har en stolhiss till andra våningen, funkar super. Morsan åker motorcykel med men har svårt att gå.
Det beror på hur man renoverar. Krävs det bygglov, så ja.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nu har jag inte koll. Men vill de att man handikappanpassar när man renoverar?

Isåfall är det rätt orimligt. Renoverar gästtoan som är på första plan, den är drygt 1.5 kvm i golvyta, finns knappt vändrum där inne.
Skulle jag handikappanpassa den så hade jag fått riva halva våningen, det hade blivit orimligt dyrt kontra de max 20 jag räknat med.
Billigare att smacka dit en hiss till andra våningen där badrummet är, men det går inte med en bred rullstol där heller, då får man bygga ut hela huset.

Så här hade det varit riktigt orimligt och kostat hundratusentals kronor, man ändrar inte ett hus från 1945 så mycket.

Mina föräldrar har en stolhiss till andra våningen, funkar super. Morsan åker motorcykel med men har svårt att gå.
Här kan du läsa lite vad som gäller vid ombyggnad/renovering.

https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/andring-av-byggnader/ombyggnad/
 
  • Gilla
Rkarlsson och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Ett problem med att bygga om när det behövs är tiden. Åtminstone kunna gå på toaletten och sova direkt är minimum. På landet hann pappa bygga stort trädäck så mamma kunde vara med där sista sommaren, mycket värt. Hemma beställde och betalade han trapphiss - den tog så långt tid på sig att bli klar så när den väl installerades fanns inte mamma längre.
 
  • Ledsen
AnnIng och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De får betala sin anpassning själva. Har de inte råd får de väl ansöka om socialbidrag
edit: socialbidrag borde också tas bort för de alla flesta fall. Mest av alt ska bostadsbidrag för irakiska minsitrar bort

Vilken tur att socialbidrag inte existerar längre då, då slipper du vara upprörd över det.
 
J jonko skrev:
Vilken tur att socialbidrag inte existerar längre då, då slipper du vara upprörd över det.
Jo de har bara nytt namn på det
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Patrik440
R Rkarlsson skrev:
, den är drygt 1.5 kvm i golvyta, finns knappt vändrum där inne.
.
Oj, tänk om man haft såpass stort ändå..

Hos oss sticker handfatet ut i dörröppningen och på andra sidan sitter toalettstolen, dessutom med ett element på väggen.

Fast entrén behöver nog också anpassas först innan någon med rullstol skulle kunna ta sig in i huset ens..

/ P
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo de har bara nytt namn på det
Och trots att du tydligen är medveten om det använder du det äldre begreppet som generellt är kopplat till ett större stigma? Kanske just för att du vill stigmatisera de som inte har annat val och ge utryck för hur du ser ner på dem?
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Och trots att du tydligen är medveten om det använder du det äldre begreppet som generellt är kopplat till ett större stigma? Kanske just för att du vill stigmatisera de som inte har annat val och ge utryck för hur du ser ner på dem?
Tycker det är lite fjantigt ändra på namn. Det är samma sak. Det är som att en lokalvårdare fortfarande är en städare
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker det är lite fjantigt ändra på namn. Det är samma sak. Det är som att en lokalvårdare fortfarande är en städare
Men den lilla ansträngningen kan du inte kosta på dig, trots att det ger något av stort värde för någon annan. Ödmjukt. :rolleyes:
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men den lilla ansträngningen kan du inte kosta på dig, trots att det ger något av stort värde för någon annan. Ödmjukt. :rolleyes:
Jag sade ju iallafall inte parasit på samhällskroppen
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag sade ju iallafall inte parasit på samhällskroppen
Vilken trevlig människosyn du ger uttryck för.,
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Här kan du läsa lite vad som gäller vid ombyggnad/renovering.

[länk]
Reglerna är rätt vettiga men vissa kommuners tolkning av dem kan vara tokiga.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det beror på hur man renoverar. Krävs det bygglov, så ja.
Spelar ingen roll om det är bygglov eller inte, lagen ska följas ändå.
 
A AnnIng skrev:
Spelar ingen roll om det är bygglov eller inte, lagen ska följas ändå.
Jo omfattningen av renoveringen spelar stor roll. Du behöver inte handikappanpassa om du exempelvis målar om en dörrpost.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Oj, tänk om man haft såpass stort ändå..

Hos oss sticker handfatet ut i dörröppningen och på andra sidan sitter toalettstolen, dessutom med ett element på väggen.

Fast entrén behöver nog också anpassas först innan någon med rullstol skulle kunna ta sig in i huset ens..

/ P
Haha, mindre gästtoa än min så hade jag gjort garderob av skiten istället och satt en toa i källaren.
Entren kan de ju glömma att ha en ramp på, då får de bygga om hela tomten för att gången blir blockerad.
Den dagen jag inte själv kan gå upp för trappan för att komma in då ger jag bort huset till pågen så får han göra vad han vill =)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.