Efter att varit borta från huset en vecka så upptäcker vi att VVB ger inget varmvatten och att fläkt/ugn och en del lampor i köket beter sig konstigt. Ingen säkring har gått och när jag mäter i uttagen så har jag endast 193v där det strular samt 40v mellan L1 & L2 på VVB. Är det en fas som gått och kan man se/göra något i elskåpet där huvudsäkringarna sitter? Eller är det bara och invänta måndag och ringa elektrikern?

E
C Castis skrev:
Efter att varit borta från huset en vecka så upptäcker vi att VVB ger inget varmvatten och att fläkt/ugn och en del lampor i köket beter sig konstigt. Ingen säkring har gått och när jag mäter i uttagen så har jag endast 193v där det strular samt 40v mellan L1 & L2 på VVB. Är det en fas som gått och kan man se/göra något i elskåpet där huvudsäkringarna sitter? Eller är det bara och invänta måndag och ringa elektrikern?
Jo. Kolla mätaren. L1, L2, L3.

• Gilla
Castis och 1 till
  • Laddar…
Byt alla huvudsäkringar 3 st , brukar bli halvlyse i husen när en går .slå ifrån brytaren först så får du inga brännmärken på säkring och passkontakt i botten

T
Kör på vad Löken skrev till att börja med.
Kan satsa en tunna skit på att det är det som har hänt.

J jonaserik skrev:
Byt alla huvudsäkringar 3 st , brukar bli halvlyse i husen när en går .slå ifrån brytaren först så får du inga brännmärken på säkring och passkontakt i botten
Säkringarna är hela, och har även bytt bara för att...

E El-Löken66 skrev:
Jo. Kolla mätaren. L1, L2, L3.
Ok, ska den indikera L1, L2, L3?

• Gilla
TechChad
  • Laddar…
C Castis skrev:
T TechChad skrev:
Kör på vad Löken skrev till att börja med.
Kan satsa en tunna skit på att det är det som har hänt.
Men är det inte läge tänka till varför skulle en huvudsäkring gå när belastningen är så låg ingen hemma ok sätt i ny men händer det igen då bör nog ta sig en funderare var är närmaste elinstallatör

E El-Löken66 skrev:
Titta på den en stund och se om du kan uttyda något. Beroende på modell. Har du en vit mätare, Echelon bör det stå så i normalläget, landis roterar aktuell spänning per fas förbi och så vidare.

Det kan ju även synas ifall någon plupp från huvudsäkring trillat ur.

Behövs inte funderas, detta är det naturliga stället att starta på för att se om felet är innan eller efter mätaren. Så får vi ta det därifrån.

Denna kontroll tar 10 sekunder, troligen kortare än ditt inläggs skapande.
Säkringarna är ju hela, men ska kolla lite mer på mätaren imorgon efter lite

E El-Löken66 skrev:
Titta på den en stund och se om du kan uttyda något. Beroende på modell. Har du en vit mätare, Echelon bör det stå så i normalläget, landis roterar aktuell spänning per fas förbi och så vidare.

Det kan ju även synas ifall någon plupp från huvudsäkring trillat ur.

Behövs inte funderas, detta är det naturliga stället att starta på för att se om felet är innan eller efter mätaren. Så får vi ta det därifrån. Att en fas före mätaren skulle gått tror jag är lika stor som att vi du o jag har 7 rätt på lotto lika bra kolla vad ligger på varje fas utiftån detta tänka till

Denna kontroll tar 10 sekunder, troligen kortare än ditt inläggs skapande.

T
B BJER skrev:
Men är det inte läge tänka till varför skulle en huvudsäkring gå när belastningen är så låg ingen hemma ok sätt i ny men händer det igen då bör nog ta sig en funderare var är närmaste elinstallatör
Om en säkring nu har gått så beror det ju det på att säkringen belastats med mer än vad den är gjord för.
Det kan ju faktislt vara så att "pga" ingen är hemma så har säkringen gått.
Vi vet ju tex inte vilken vilken uppvärmning som ts har i sitt hus. Kan ju vara så att dom i normalfallet eldar ved/pellets i kamin/panna och det har dom inte gjort på en vecka så att elpatronen hoppat igång och gjort så säkringen gått.
Kan finnas fler orsaker men jag hade nog varit så crazzy att jag slängt i en ny säkring (om det är någon som är paj).

Kan du ta ett kort på mätaren? Har du spänningsprovare?
Om det är propphuvar som man kan mäta på (se bild) så går det ju att se om du har alla tre faser (om du har en spänningsprovare).
Du stoppar ena mätproben av spänningsprovaren i hålet på propphuven och den andra på jord.
Alternativt om du inte vet var du har jord så kan du mäta mellan säkringarna. då ska du ha 400V när du mätar och du ska mäta på alla tänkbara sätt (L1 mot L2, L1 mot L3, L2 mot L3).

E
Kanske bäst att bara ringa en elektriker ändå, verkar svårt detta.

Var samma sak häromdagen i Roma, Gotland.
Många privatpersoner vet inte vad en elmätare är och än mindre var den sitter.

T TechChad skrev:
Om en säkring nu har gått så beror det ju det på att säkringen belastats med mer än vad den är gjord för.
Det kan ju faktislt vara så att "pga" ingen är hemma så har säkringen gått.
Vi vet ju tex inte vilken vilken uppvärmning som ts har i sitt hus. Kan ju vara så att dom i normalfallet eldar ved/pellets i kamin/panna och det har dom inte gjort på en vecka så att elpatronen hoppat igång och gjort så säkringen gått.
Kan finnas fler orsaker men jag hade nog varit så crazzy att jag slängt i en ny säkring (om det är någon som är paj).

Kan du ta ett kort på mätaren? Har du spänningsprovare?
Om det är propphuvar som man kan mäta på (se bild) så går det ju att se om du har alla tre faser (om du har en spänningsprovare).
Du stoppar ena mätproben av spänningsprovaren i hålet på propphuven och den andra på jord.
Alternativt om du inte vet var du har jord så kan du mäta mellan säkringarna. då ska du ha 400V när du mätar och du ska mäta på alla tänkbara sätt (L1 mot L2, L1 mot L3, L2 mot L3).
400v mellan huvudsäkringarna och mätaren indikerar L1, L2, L3 se bild. Och alla tre säkringar funkar...!? Då måste ju spänningstappet ske efter elskåpet när elen kommit in i huset! Det enda som strulat en del tidigare är vår spis som ibland gjort att JFB gått. Men när jag testar och dra ut den så händer inget. Har fortfarande bara 190v i uttagen i köket och på VVB? Märkligt detta..
Närbild på ett elskåp med tre huvudsäkringar märkta L1, L2, L3 och en testpenna som pekar på L1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elmätare med display som visar L1, L2, L3 samt energiförbrukning på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Kanske bäst att bara ringa en elektriker ändå, verkar svårt detta.

Var samma sak häromdagen i Roma, Gotland.
Många privatpersoner vet inte vad en elmätare är och än mindre var den sitter.
Ja får bli och jaga elektriker

Bästa svaret

E
C Castis skrev:
Ja får bli och jaga elektriker
Då har du ringat in felet, du har inte fibblat med HB?
Och alla säkringar i övrigt hela?
Så är det troligen en avbränd RK.

• Gilla
Castis
  • Laddar…
T
C Castis skrev:
400v mellan huvudsäkringarna och mätaren indikerar L1, L2, L3 se bild. Och alla tre säkringar funkar...!? Då måste ju spänningstappet ske efter elskåpet när elen kommit in i huset! Det enda som strulat en del tidigare är vår spis som ibland gjort att JFB gått. Men när jag testar och dra ut den så händer inget. Har fortfarande bara 190v i uttagen i köket och på VVB? Märkligt detta..
[bild] [bild]
Ta pennan och gör samma sak på alla säkringar i huset. Är dom hela?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.