F fsn skrev:
Betydligt rimligare med en extra kedja i lådan skulle jag säga.
Vi får nog helt enkelt konstatera att vi inte är överens. Alltså inte att det är något fel med att ha reservkedjor utan om att:

F fsn skrev:
Då är det betydligt sundare att ha en ny kedja i lådan och byta med jämna mellanrum.
Jag filar hellre några drag per tand än byter kedja, det är ju krångligare att byta än att fila!

Kör man extremt lite bil behöver man ju heller aldrig lära sig att tanka. Det är bara att byta bil när bränslet tar slut. ;)
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
A
Även en ny kedja ska filas innan användning..
Klinga mm..

Tycker ni som är fundersamma på hur det går till ska kolla in skogsforum.se istället..
Visst forumet är åt vänsterhållet men det finns kunskap om att fila där iallafall..
 
F
Maskintok skrev:
Även en ny kedja ska filas innan användning..
Klinga mm..

Tycker ni som är fundersamma på hur det går till ska kolla in skogsforum.se istället..
Visst forumet är åt vänsterhållet men det finns kunskap om att fila där iallafall..
Du behöver knappast fila en ny kedja från Biltema eller Oregon (om man skulle vilja höja kvaliten lite). Den fungerar nog så bra "out of the box" utan att elda upp vare sig träd eller svärd.
 
A
F fsn skrev:
Du behöver knappast fila en ny kedja från Biltema eller Oregon (om man skulle vilja höja kvaliten lite). Den fungerar nog så bra "out of the box" utan att elda upp vare sig träd eller svärd.
Jo jo för att missförstå en idiot fel.
Nä den skär och fungerar, men allt går att förbättra lite till..
Optimera som jag säger..
En ny kedja som blivit filad innan användning skär väldigt mycket bättre och sparar på motorn...
 
F fsn skrev:
Du behöver knappast fila en ny kedja från Biltema eller Oregon
Håller med, det verkar överdrivet, i alla fall om kedjan kommer från Oregon. Jag väntar i alla fall till första tanken är körd! :)
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Håller med, det verkar överdrivet, i alla fall om kedjan kommer från Oregon. Jag väntar i alla fall till första tanken är körd! :)
En ny kedja är maskin slipad, det finns grader som gör att den inte skär optimalt.
Men visst duger de..
 
Maskintok skrev:
En ny kedja är maskin slipad, det finns grader som gör att den inte skär optimalt. Men visst duger de..
Det finns ju grader av perfektion... :) Tveksam om min "filteknik" verkligen skulle förbättra en helt ny kedja men det klart, vill man ha det allra bästa och klarar av det, går ju nästan allt att förbättra. Tror dock det är extremt få som faktiskt börjar med att fila en helt ny kedja.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Så komplicerat är det inte. Tar man för vana att dra ett par drag per tand efter varje användning med en fil i rätt dimension i samma vinkel som tanden är slipad från början så håller kedjan flera gånger längre.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tar man för vana att dra ett par drag per tand efter varje användning med en fil i rätt dimension i samma vinkel som tanden är slipad från början så håller kedjan flera gånger längre.
Absolut, men här pratade vi om behovet att förbättra en splitterny kedja på grund av dess beskaffenhet med "grader som gör att den inte skär optimalt". Jag anser ändå att detta är överkurs.
 
Ja, det har jag aldrig gjort. Mitt inlägg var mest ett svar på de som tycker det är svårt att fila själv och att man måste ha jiggar och mallar... Väntar man för länge så är det svårt att fila.
 
useless useless skrev:
Mitt inlägg var mest ett svar på de som tycker det är svårt att fila själv och att man måste ha jiggar och mallar... Väntar man för länge så är det svårt att fila.
Då är vi helt överens. :) Jag trodde du syftade på det närmast föregående inlägget, dvs mitt, då du inte hade några citat. Har för mig att du själv beskrivit att det är så det ska fungera. ;)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut, men här pratade vi om behovet att förbättra en splitterny kedja på grund av dess beskaffenhet med "grader som gör att den inte skär optimalt". Jag anser ändå att detta är överkurs.
Provat? Gör det så får vi se...
 
Maskintok skrev:
Provat? Gör det så får vi se...
Tror inte vi ska krångla till det, merparten av de som frågar i forumet är sällananvändare och inte vana att fila.
I de fallen är risken att man inte förbättrar en ny kedja kanske 99% utan försämrar och märker troligtvis ingen skillnad. Däremot kan man hålla en kedja hyfsat skärpt genom att lära sig fila den och märka skillnaden.
Men du har rätt men marginellt få som märker skillnaden även om man lyckas försämra den nya kedjan lite.;)
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Tror inte vi ska krångla till det, merparten av de som frågar i forumet är sällananvändare och inte vana att fila.
I de fallen är risken att man inte förbättrar en ny kedja kanske 99% utan försämrar och märker troligtvis ingen skillnad. Däremot kan man hålla en kedja hyfsat skärpt genom att lära sig fila den och märka skillnaden.
Men du har rätt men marginellt få som märker skillnaden även om man lyckas försämra den nya kedjan lite.;)
Jo men jag fick ju höra som barn när veden skulle kapas.. Har du inte vasst så kan du frysa. Det var bara att lära sig fila och använda motorsåg..
Jag var 3.5 år när far lät mig gasa hans såg..
Han höll i.. Jag stod framför hans ben.
Lite andra tider då...
Men det har då suttit genom åren att jag går inte till skogs med slö kedja..
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Jag köpte en Oregon CS1500 elkedjesåg (med sladd) förra året då jag behövde kapa upp ett par fällda björkar till ved. Den fungerade utmärkt, åtminstone för mig som är nybörjare med motorsåg.

Den har även en inbyggd kedjeslip så när den kändes slö var det bara att dra i en spak så blev kedjan bra igen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.