A
H Harald Blåtumme skrev:
Jodå jag vet detta mycket väl. Kontexten av en mycket klen hobbysåg är varför jag reagerar.
Nu riktade jag mig inte just till dig.
Även om det är roligt att höra av dig.
utan till den som aldrig hållit i såg och läser.
filar 10 grader och slipar ner ryttarna...
Det är livsfarligt..
Att man gör det på en klyv kedja är en sak..
Men att göra det på en kapkedja kan ge fruktansvärd utgång...
 
Det var litet detta jag var ute efter att belysa, ursäkta om jag var otydlig. Bra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ny klyvsågade jag inte med den klena 41 sågen. Jag provade ett snitt men då det var "seg sågat" med vanlig slipning. så sågade jag tvärs fibrerna och tog sedan en yxa för att hugga loss bitarna i stället för att klyvsåga.

41sågen är inget jag köpt, den fick jag av en bekant för den inte startade. Tyckte det var synd om den skulle hamnat på tippen... 41 sågen kommer inte att få någon klyvkedja....

Jag kommer inte att klyvsåga mycket. minns endast ett tillfälle jag gjort det tidigare det var när jag tog ner en övergrov tall och för att enklare kunna lyfta kubbarns så klyvdes de första tio. Då hade jag 550sågen. Dock med vanlig slipning. (Tog en och en med paus mellan för att sågen skulle få vila.)

Förstår mycket väl att man inte använder en klyvkedja till kapning. För skulle det vara användbart med klyvkedja vid kapning så skulle kapkedjan vara överflödig. Och jag förstår utan ryttare vid kapning så blir det farligt....

Mycket bra info får man från er med mycket erfarenhet av sågar och sågande. Det är mycket intressant läsning.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Är det något du skulle rekommendera med aktuell såg och sågutrustning med kedja där typ varannan tand är en skärlänk? Till de som skaffar dylika klena sågar, sannolikt helt utan någon som helst utbildning på motorsåg?
Nej absolut inte, det vara bara ett konkret svar på denna lösa fundering ett par inlägg upp.

"Upptäckte att såga längsmed ett träd går sämre, antar att man ska ha annan slipning vid "klyvning""

Jag hoppas att de som eventuellt ska ge sig på stockklyvning med handhållen motorsåg verkligen läser på eller tar erfaren hjälp innan dom försöker.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Nej absolut inte, det vara bara ett konkret svar på denna lösa fundering ett par inlägg upp.

"Upptäckte att såga längsmed ett träd går sämre, antar att man ska ha annan slipning vid "klyvning""

Jag hoppas att de som eventuellt ska ge sig på stockklyvning med handhållen motorsåg verkligen läser på eller tar erfaren hjälp innan dom försöker.
Då jag gjorde stockbänkar då lämnade jag stockarna till ett lokalt sågverk. Det gick fort enkelt och blev rakt. De klyvdes med klinga. Minns inte exakt vad han sa men tror det var max 55cm diameter på stockarna som han klarade av. Mina var ca 30cm

Jag skulle inte ge mig på att klyva en stock med motorsåg. Dels för att jag inte vet hur eller vad man ska använda för utrustning, samt jag tror inte jag skulle få en "rakt" klyvning en längre sträcka....

Blev mest nyfiken då jag började fundera vid stubbsågningen varför det går sämre att klyvsåga...
 
A
H HSP skrev:
Då jag gjorde stockbänkar då lämnade jag stockarna till ett lokalt sågverk. Det gick fort enkelt och blev rakt. De klyvdes med klinga. Minns inte exakt vad han sa men tror det var max 55cm diameter på stockarna som han klarade av. Mina var ca 30cm

Jag skulle inte ge mig på att klyva en stock med motorsåg. Dels för att jag inte vet hur eller vad man ska använda för utrustning, samt jag tror inte jag skulle få en "rakt" klyvning en längre sträcka....

Blev mest nyfiken då jag började fundera vid stubbsågningen varför det går sämre att klyvsåga...
Det är ett förhållande till att väga in stocken och att ha bra grejer..
väga in stocken med vattenpass och sedan behövs en rejäl såg och en mall av olika typer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.