Gräsmatta med nya mullvadshögar markerade i gult och tillplattad yta från mullvad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MULLVADEN INREDER:
Tänkte bara förtydliga .. de gulorangea markeringarna är nya mullvadshögar som ploppat upp under vårvintern i år... och måste åtgärdas innan gräsklippning osv börjar . .

Den röda markeringen är en tillplattad ordningsgjord yta från mullvadens framfart innan jul (hinner ofta korrigera en del innan jul, då vi sällan får så mycket snö då i skåne).

Detta är den lilla delen, den enkla.. vid träden/trekammarbrunnen 5 m bort börjar mullvadens paradis för maskätning! Tre gånger så mycket högar att åtgärda!

Varje år mellan 150-250 högar i varierande strlk att åtgärda. Innan man kommer till nått ”vettigt trädgårdsarbete”.

..visst det är fin jord att bara skyffla bort - men ha i åtanke attjorden kommer någonstans ifrån oxå! Dvs någonstans där man står.. har man hål/gångar under fötterna och vet aldrig hur djup/grunt de befinner sig.. ibland när man går försvinner marken ner och man står antingen på näsan eller/gör illa sig.

Irriterande som f-n. Ändå är den min kompis i jämförelse med sorkar som äter upp alla rötter o saker jag odlar.

(jodå, har hund, jagande katt, vildkatter som strosar förbi.. glador.. som jagar)

Redigerat:
  • Wow
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
..inte snö där iaf!
Piece of cake :)(y)

(Vad var det för klematis?)
Snöade från och till under dagen men det blev inte vitt.
Vet inte vilken sort det är. Stått vid ett torp hörande till en nära släkting. Torpet har arrenderats i 50-60 år men nu är arrendet uppsagt.

Snigla Snigla skrev:
[bild]

MULLVADEN INREDER:
Tänkte bara förtydliga .. de gulorangea markeringarna är nya mullvadshögar som ploppat upp under vårvintern i år... och måste åtgärdas innan gräsklippning osv börjar . .

Den röda markeringen är en tillplattad ordningsgjord yta från mullvadens framfart innan jul (hinner ofta korrigera en del innan jul, då vi sällan får så mycket snö då i skåne).

Detta är den lilla delen, den enkla.. vid träden/trekammarbrunnen 5 m bort börjar mullvadens paradis för maskätning! Tre gånger så mycket högar att åtgärda!

Varje år mellan 150-250 högar i varierande strlk att åtgärda. Innan man kommer till nått ”vettigt trädgårdsarbete”.

..visst det är fin jord att bara skyffla bort - men ha i åtanke attjorden kommer någonstans ifrån oxå! Dvs någonstans där man står.. har man hål/gångar under fötterna och vet aldrig hur djup/grunt de befinner sig.. ibland när man går försvinner marken ner och man står antingen på näsan eller/gör illa sig.

Irriterande som f-n. Ändå är den min kompis i jämförelse med sorkar som äter upp alla rötter o saker jag odlar.

(jodå, har hund, jagande katt, vildkatter som strosar förbi.. glador.. som jagar)
Härligt! Då blir det luftig och fin jord i alla fall. Som en supermask på steroider.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
halper halper skrev:
Härligt! Då blir det luftig och fin jord i alla fall. Som en supermask på steroider.
Har du sett den där kultrysaren.. med underjordiska maskar/ormar som äter människor? Hahaha.. ;)

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har du sett den där kultrysaren.. med underjordiska maskar/ormar som äter människor? Hahaha.. ;)
Hotet från underjorden. Den önskar man att man hade missat. Hahaha.

• Haha
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Tremors?

Finns tydligen hur många filmer som helst i den serien.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vet inte om det räknas som trädgården (än) men idag rotade jag fram mina övervintrade pelargoner från förrådet. De har stått i ett norrfönster i ett svalt förråd och fått vatten 2-3 ggr sedan i höstas. Verkar ha klarat sig fint. Får dock bo kvar inne ett tag till tills frostnätterna är förbi. Övervintrade pelargoner i krukor står i ett soligt köksfönster med delvis vissna blad.
Skapa konto
Tre pelargoner i krukor på ett köksbänk med en blommande och två återhämtande efter vinterförvaring.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
MULLVADEN INREDER:
Mullvadar är rätt enkla att ta död på. Kör med den tyska krutfällan som går på slaktpatroner. Man bara sätter den på en aktiv jordhög. Ni kan få låna min.

karra karra skrev:
Kört med "mossrivaren" idag. I år är året jag ska ta tag i gräsmattan. Har 12kg Weibulls extra green som väntar, och ska hämta ett 30-tal säckar dressjord i veckan.
Den där mattan ser ju nästan bättre ut nu än vad våran gör när den som bäst i Augusti. Vi är dock nöjda ändå, bara snön försvinner så får man se hur den blir i år, varierar kraftigt från år till år.

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vet inte om det räknas som trädgården (än) men idag rotade jag fram mina övervintrade pelargoner från förrådet. De har stått i ett norrfönster i ett svalt förråd och fått vatten 2-3 ggr sedan i höstas. Verkar ha klarat sig fint. Får dock bo kvar inne ett tag till tills frostnätterna är förbi. [bild] [bild]
Vi fick inte in våra i höstas, så de har stått i -20. Nu har vi krukor att plantera nytt i!

V Ville_Vessla skrev:
Den där mattan ser ju nästan bättre ut nu än vad våran gör när den som bäst i Augusti. Vi är dock nöjda ändå, bara snön försvinner så får man se hur den blir i år, varierar kraftigt från år till år.
Hehe, jag har snöat in mig på att få till en bättre gräsmatta, så ska ut med ca 2kbm jord i helgen tillsammans med en rejäl dos gräsfrön, hoppas toppdressen räcker till mina 450kvm gräsmatta:crysmile:

S segv skrev:
Mullvadar är rätt enkla att ta död på. Kör med den tyska krutfällan som går på slaktpatroner. Man bara sätter den på en aktiv jordhög. Ni kan få låna min.
Har faktiskt kollat på den! Den verkar effektiv.
Har sett flera i närheten använda en sån (tror iaf, de verkar ha en uppochnervänd hink över?!)

Men den är ju lite läskig haha (inte bara för mullvaden :oops:).

Här har det gjorts, absolut ingenting förutom att utejulgranen tittade upp ovanför snön förra måndagen. Innan dess såg man bara lite färgat ljus som lyste upp snön underifrån.

• Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
E EBMTJ skrev:
Här har det gjorts, absolut ingenting förutom att utejulgranen tittade upp ovanför snön förra måndagen. Innan dess såg man bara lite färgat ljus som lyste upp snön underifrån.
Oj! Var bos det?

* Har fyllt på med täckbark jämte uteplatsen.
* Flyttat några bortglömda Vintergröna från baksidan huset/kirskålsodlingen till en mer prominent plats där vi förra året planterade dyrköpta Vintergröna från Plantagen.
* Konstaterat att det på baksidan huset/kirskålsodlingen ligger röda marksten i "tegelstensmodell" längs hela långsidan av huset, 5 cm ner i jorden. Oklart om det en gång varit en planerad stenläggning eller om någon grävt ner stenarna för att bli av med dem (det första alternativet känns mer logiskt). Nästa steg blir att frilägga dessa stenar och se om man kan urskönja ett mönster och om man isf kan använda stenläggningen som det en gång var tänkt.
* Sopat trottoaren från grus, ut på gatan, enligt kommunens instruktioner och önskemål.
Nyplanterade Vintergröna och täckbark vid uteplats, synliga markstenar, sopad trottoar.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.