S Stego1 skrev:
Betala vid utlösen eller liknande är det som gäller.
S Stego1 skrev:
Då finns möjligheten att kolla att man fått det man beställt innan betalning.
Finns verkligen den möjligheten om man exempelvis beställer via postförskott? Går "posten"/"speditören" med på att man först öppnar och kollar innan man betalar? Eller syftar du på någon annan form av "utlösen"?
 
  • Gilla
Lennart1122 och 1 till
  • Laddar…
Jag blev blåst på ytterligare en variant,
jag la in en köpesannons på Blocket om snabbfästen till en svarv. ( inklusive bilder på de jag söker)
då ringde det typ 4-5 personer inom timmen och alla ville sälja, jag nappade , naiv som jag är , på en av dessa och swishade 600 spänn , och jo, paketet skulle redan vara på väg.
Även denne vältalige herre hävdade i det längsta att han både skickat ett paket och sen att han skulle skicka tillbaks pengarna. Nix. Att han hade nån aning om vad han påstod sig sälja berodde nog dessvärre på att han sett mina bilder. Jag iddes inte polisanmäla. Däremot funderade jag på om jag kunde skänka skulden till några lokala grabbar i skinnväst...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
E Efrahim skrev:
Hittar inget när jag googlar numret. Det enda jag kunde utläsa var operatör(Tele 2).
Det är ju ett typiskt bedrägeri, jag har sett ett flertal sådana på för mig okända telefonnummer, som jag aldrig svarar på.
 
Jag har blivit lurad av samma kille tror jag. Tillvägagångssättet är samma, produkten är samma, staden är samma,namnet är samma. @Efrahim börjar efternamnet på J möjligtvis?

För att ge dig lite hopp i situationen så fick jag tillabaka pengarna av honom till slut efter lååång konversation över lång tid. Jag använde taktikten att inte konfrontera honom utan låtsas tro på hans undanflykter. Till slut betalade han tillbaka så det enda jag förlorade var en massa tid.

Jag fick känslan av att han hade något form av spelberoende som han finansierade med det här. När nästa lön kom så betalade han (motvilligt) tillbaka pengarna.

En lärdom jag tog efter detta var att bildgoogla bilderna i annonsen. Troligtvis äger inte personen ens de verktyg han säljer utan har tagit bilderna från internet. Det är en klar varningsflagga.

Jag har, precis som dig Efrahim, köpt massor online och aldrig blivit lurad så jag komemr fortsätta, men vara mer försiktig kanske.

@Efrahim, vill du fortsätta konversationen i pm så har jag nog en del info du kan ha nytta av.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Det enda säkra sättet är att se kunden i ögat, känna på prylen och betala med pengar. Varje avsteg ger en osäkerhet. Hur mycket osäkerhet vågar man acceptera?
 
Hej.Kan berätta att jag skulle köpa en grävmaskin för några år sedan,ca.8 år sen.Hitta maskiner på blocket,men på fel plats o fel pris.Helt plötsligt känner jag igen en annons sen tidigare på en svensk på en maskin,såldes från England,med fri frakt till Göteborg.Betalning tveksam så jag blev misstänksam.Säljaren hade lurat flera,både att köpa bilar,en BMV och maskiner.Bil såg dom så dom inte röken av.Medelade Blocket o det tog inte ens en timma innan annonsen var borta.Efter ett tag såg jag en liknande annons och gjorde likadant igen.Dom tog omedelbart bort annonsen.Hoppas jag räddade nån från att bli blåst!!!
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Swish är vad jag förstår knutet till ett bankkonto som du (normalt) aldrig får reda på vem som äger. Telefonnummret anger man själv vilket man vill använda. Det skulle inte förvåna mig om man kan ta vilket random nummer som helst bara det inte redan är knutet till Swish.
Swish visar upp namnet på mottagaren innan man skickar iväg en överföring. Du menar alltså att namnet som visas skulle vara komma från telefonnummret snarare än bankkontot? Det låter orimligt. Mig veterligen finns inget nationellt register över telefonnummer och namn.

Jag äger tex inte mitt Swishnummer. Det gör min arbetsgivare. Men det är mitt privata konto.
Så du menar att när någon swishar till dig så ser dom företagets namn, eftersom dom äger telefonnummret?
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
N Yindysagh skrev:
Det enda säkra sättet är att se kunden i ögat, känna på prylen och betala med pengar. Varje avsteg ger en osäkerhet. Hur mycket osäkerhet vågar man acceptera?
Även denna metod har risker. Köp eller sälj en bättre begagnad BMW mot en trave med sedlar ska du se att du kan bli av med det du tar med dig till affärsuppgörelsen när den sker öga mot öga.
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Så här står det på Blockets hemsida, vilket gör att affärer med mindre prylar blir säkrare:
Trygg affär
Gör affären tryggare med hjälp av våra betal- och avtalstjänster. De ger säkrare köp för både säljare och köpare. Ska du skicka pengar eller varor? Testa Blocketpaketet - Då identifierar sig både säljare och köpare med BankID. Tryggt för båda parter!
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
E Efrahim skrev:
Ja det känns tämligen hopplöst att få tillbaka pengar, som sagt, kanske jag kan varna andra.

Han finns inte på hitta.se men namnet finns ju på swish men jag vet inte hur jag ska få fram andra uppgifter än bara namnet?
På Hitta.se kan man logga in med Bank id och ta bort alla uppgifter de har om en.
 
B Bjober skrev:
Jag kan väl dela med mig av mina erfarenheter då jag också blivit blåst i en affär. Jo jag är en sån som vill lita på folk.
Tittar man på kvittot så undrar man om nån som heter Sebastian säljer "Ett såg". Missförstå mig inte nu för det handlar inte om främlingsfientlighet, det handlar om att se misstänkta mönster i de uppgifter man får från säljaren. I mitt fall var det mesta felstavat på kvittot. Han som uppgav sig för att vara pursvensk talade i verkligheten ett av sveriges minsta minoritetsspråk. Han va inte den han utgav sig för att vara.
Jag kollade upp företaget jag skulle handla av. Ett mindre bolag som såg OK ut. Jag missade att kolla om telefonnummer fanns på nätet då jag redan fått 2 fungerande nummer av säljaren. Senare fann jag att firman var rätt hemlig och saknade offentligt telefonnummer, epost mm. Namn och address hade jag.
När handpenning var betald gick det inte lång stund innan han ville ha hela beloppet och jag fattade att jag aldrig skulle se någon maskin.
Tjuven hade använt random företag, ett litet bolag som en gubbe använt för att administrera en skogsfastighet som även nyttjades som sommarstuga tror jag. Jag fick i alla fall tag på karln med namnet som tjuven använt och även han polisanmälde. Han hade själv jobbat inom polisen rätt högt upp i organisationen så jag tror han drog i ganska många trådar....
I vart fall blev tjuven åtalad även om mitt ärende lades ner med motiveringen att tjuven redan samlat på sig nog många brott. Rättsväsendet FÅR INTE lägga energi på att utreda fler brott som i slutänden inte kommer öka straffet för tjuven. De är alltså enl lag skyldiga att lägga ner.
Om jag minns rätt så fick jag inte kontoinnehavarens namn (tjuven) av banken utan de sa att det skulle komma ifrån polisen. Lite osäker där men jag fick i alla fall namnet till slut.
Då öppnade sig en spännande värld.
Google hade en del att berätta om grabben och de han umgicks med. Jag pratade ganska länge i telefon med hans släkting som bad mig få grabben inlåst då han hänsynslöst utnyttjade även släktingar. En äldre sjuklig farbror som knappt kunde prata pga syrgasmask och dessutom inte var svensk fick agera brevlåda åt både pojken och det patrask han umgås med. Dvs det välde in inkassobrev och annan skit.
Han kom och tog det han ville ha men sket helt i gubben. Nå väl, gubben fick en av de knappt svensktalande vårdtjejerna att ringa upp mig så jag fick numret till en svensktalande släkting. Spännande.
Allt detta detektivande gavs till polisen som klottrade ner en annmälan som när kopian kom knappt gick att känna igen. Men det var väl skit samma eftersom den ändå skulle läggas ner.... Jag vet i alla fall vem det är.
Precis, vill inte strö salt i såren men mina varningsklockor ringde redan vid stavning ett cirkelsåg.
 
E Efrahim skrev:
Hej!

Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?

Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.

Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.

Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
Tyvärr en del varningssignaler som man kanske inte tänker på. Skicka bild på kvitto, började med blockets tjänst sedan sms (polisen har säkert tillgång till blockets meddelande), han ville du skulle komma och kolla men han hade garanterat tagit reda på var du bodde innan. Jag säger alltid " men!!! Vilken tur, jag kör lastbil och jag skall ju dit imorgon! Sedan försöker jag alltid med att allt ska skickas med blocket paket. De som luras vet att det är kört att få ut pengar så. Kan i början lite halv säga att jag kan Swisha, så jag får telefonnummer. Går in och kollar numret på hitta.se kollar om det är registrerat. Oregistrerad kort är alltid lurigt. Sedan går jag in på Swish och gör en överföring ändra fram till innan godkänna bara för att få se vilket det riktiga namnet är. Var det du eller han som hade ute annons?
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
E Efrahim skrev:
Inget svar. Jag har ringt senast idag.
Om du startar swish, matar in samma nummer du använde då du betalade, lägger in 1kr och går vidare så visas namnet på den som swish numret är kopplat till. Det kanske kan hjälpa dig att spåra personen?
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
J jimih skrev:
Swish visar upp namnet på mottagaren innan man skickar iväg en överföring. Du menar alltså att namnet som visas skulle vara komma från telefonnumret snarare än bankkontot?
Nej så är det inte utan namnet är kopplat till "swishmottagaren"/"den med swishavtalet" alldeles oavsett vem som betalar eventuellt telefonabonnemang. Som du skriver, orimligt.

Många swishmottagarnummer är inte ens telefonnummer, exempelvis ett av Röda Korsets 900 80 95.
 
  • Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
tråkigt!

Själv har jag varit med om det omvända.
Swishar till fel nr, lyckades hitta personen bakom numret. Ringde upp fick tag i en hederlig Kalixbo som swishar tillbaka alla pengar
Heder åt Norrbotten
Börje Östersund
E Efrahim skrev:
Hej!

Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?

Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.

Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.

Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
E Efrahim skrev:
Hej!

Blev förra veckan lurad på 1800,- kr vid köp av en begagnad Hikoki cirkelsåg och en Hitachi skruvdragare. Annonsen var i Jönköping, själv bor jag i Jokkmokk. Godtrogen som man är, betalade man i förskott via swish. Som jag förstår är det tydligen mycket osannolikt att man får tillbaka pengarna men kanske man kan lyckas varna andra och uppmana till försiktighet. Måhända någon fler som råkat ut för samma bedragare?

Första kontakt via blocket meddelande tjänst, sedan sms och till sist pratades vi vid på tlf.

Det kändes seriöst då han först föreslog att jag skulle komma och kollade på verktygen, innan han visste var jag bodde. Har handlat mycket på blocket och ofta betalat i förskott utan problem, faktiskt köpte jag andra verktyg samma vecka som kom fram utan problem.

Namnet som jag swishade var ett helt vanligt namn, han skickade bild på ett handskrivet kvitto som han skulle skicka med, samt bild på sin påstådda arbetsplats. Hade kunna lägga upp bild på kvittot med namn och nummer, men vet ej hur jag blurrar namnet, då om jag förstått rätt, inte får "hänga" ut personer
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.