L Lund skrev:
Hur ska jag tolka denna? Ska sätta Shelly 2.5 för styrning av markiser utomhus. har el framdraget men inga kablar för invändiga knappar frö att styra markisen. Tänkte därför strunta i knappar och bara styra markiserna med Shellyn. Men enligt denna verkar det krävas tryckknappar för att skona motorn, varför?

[bild]
Var har du hittat den skissen? Det enda jag kan tänka mig är att de två knapparna i skissen är mekaniskt eller elektriskt förreglade, dvs att man inte kan trycka på både upp/ner samtidigt av misstag. Jag köper att det kanske kan vara bra om man har knappen kopplad direkt till markisen (om inte markisen har något internt skydd emot detta). Men kopplar du den till en Shelly så borde ju den ha den funktionen internt, att står den i shutter mode, skicka inte ut till båda utgångarna samtidigt oavsett om båda knapparna trycks in samtidigt.

Jag ser heller inte något om detta i Shellys egna schema, där är det bara ritat 2 st vanliga slutande kontakter.

Nu har jag inte kört några markiser, men ser inte varför denna typ av brytare skulle behövas i detta fall. Men är det någon som är mer insatt i ämnet markiser ihop med Shelly får ni gärna hojta till!
 
R RoAd skrev:
Ja, det var återigen PIR-tråden jag kom på :)

Angående Shellys bypass så antog jag att det är ett väl tilltaget motstånd i kapsling, och då hade det ju bara varit att koppla det mellan ingången och nolla för att tvinga signalen låg. Men Shelly är ju inte direkt givmilda med den informationen så det kanske var dumt att anta. Har du någon länk till information som säger att det är mer avancerat än så? Det vore intressant att läsa men jag hittar ingenting.

Hur som helst, så som det är tänkt att kopplas enligt dem borde innebära att det är riskfritt att koppla också som jag tänker. Det är uppenbarligen designat för att klara 230V anslutet över sig så att något skulle bli farligt p.g.a. det kan jag i.a.f. inte tänka mig.

Nästa gång jag handlar något från dem slänger jag med ett för att kolla vad som sitter i det. Vore märkligt om de krånglat till det allt för mycket för sig när ett motstånd borde räcka.
Informationen kommer från deras VD (?) Dimitar som, konstigt nog, även brukar svara på div supportfrågor samt från bilder jag sett. Jag vet iaf att det satt transistorer och dioder på kortet, så det är mer komplicerat än bara ett motstånd/konding. Se bifogad bild som jag hittade.

Jag skulle spontant vara lite försiktig med att använda bypassen till annat än vad den var tänkt till. Den kan tydligen även bli uppemot 70 grader varm under normala driftsförhållanden och baksidan är därför någon form av alu/kylfläns. Vet inte om jag vill ha sådana liggande lite här och var. Jag skulle utan tvekan fixa fram en nolla i stället för att köra utan, men det är en annan diskussion och var ju inte det som var problemet här.

Elektroniskt kretskort med transistorer, dioder och en integrerad krets, monterat på en kylfläns med två inkopplade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
R
Där ser man. Ser ut som någon likriktarbrygga, några FET-ar och lite motstånd. Nu blev jag ju ännu mer nyfiken på vad de gör egentligen :) Du har inte någon länk?

70C ? Det låter inte bra och då undrar jag ju varför man inte bara valt en effektresistor. Det verkar ju inte bättre än att man bränner av effekten i värme hur som helst.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
L Lund skrev:
Hur ska jag tolka denna? Ska sätta Shelly 2.5 för styrning av markiser utomhus. har el framdraget men inga kablar för invändiga knappar frö att styra markisen. Tänkte därför strunta i knappar och bara styra markiserna med Shellyn. Men enligt denna verkar det krävas tryckknappar för att skona motorn, varför?

[bild]
Har svårt att tänka mig att knapparna behövs. De är ju bara för lokal manövrering eller som det lätt blir om man bygger in en puck i efterhand där brytaren redan finns.

Kör utan brytare om det passar det är knappast något problem med det.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Tack @Jsson83 Och @GK100!
Fick skissen direkt av Shelly som svar på en annan fråga. Frågade om den skissen och de bekräftade att en fysisk tryckknapp inte behövs.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Stort tack @Jsson83 och @RoAd ! Shelly Bypass och ett antal puckar är beställda från SmartaHem.

Köpte även en röd (1 PM) med 16a, vågar man köra bastun på den? Det vore ju faktiskt ganska bra å kunna fjärrstyra den om man är på väg hem frusen...
 
R RoAd skrev:
Där ser man. Ser ut som någon likriktarbrygga, några FET-ar och lite motstånd. Nu blev jag ju ännu mer nyfiken på vad de gör egentligen :) Du har inte någon länk?

70C ? Det låter inte bra och då undrar jag ju varför man inte bara valt en effektresistor. Det verkar ju inte bättre än att man bränner av effekten i värme hur som helst.
Nej ingen direkt länk, de är väldigt sparsamma med information. Det är om du plöjer igenom deras supportforum och söker efter bypass, och ser om det är någon som skrivit lite mer detaljerat vad den gör. Jag har för mig att den skulle förbruka mindre effekt än en "traditionell", men eftersom den blir så varm så drar ju denna också lite effekt. 2.2 W står det ju på den.

Rent generellt så blir väl även Shellypuckarna ganska varma har jag för mig, har inte siffrorna i huvudet. Men små fysiska yttermått och hög effekt brukar inte vara en bra kombination.


L Lund skrev:
Tack @Jsson83 Och @GK100!
Fick skissen direkt av Shelly som svar på en annan fråga. Frågade om den skissen och de bekräftade att en fysisk tryckknapp inte behövs.
Okej! Tycker ändå det är konstigt att de har ritat in en sådan knapp (eller främst texten som de har skrivit). Jag gick ett steg längre, och funderade på om den typ av knapp behövdes, om du skulle velat manövrera den med en knapp. Men nej, som GK100 skriver, i ditt fall, där du inte vill ha någon knapp så fungerar det så klart utan och att du bara styr via app.

Ska du sätta den utomhus så köp en lämplig kapsling. Kanske kan behövas en dräneringshål i botten också för att släppa ut kondens, men det finns det nog fler som har bättre koll på än jag.

M Messier1994 skrev:
Stort tack @Jsson83 och @RoAd ! Shelly Bypass och ett antal puckar är beställda från SmartaHem.

Köpte även en röd (1 PM) med 16a, vågar man köra bastun på den? Det vore ju faktiskt ganska bra å kunna fjärrstyra den om man är på väg hem frusen...
Inga problem! Läs dock vad jag skrivit om bypassen, jag är lite mer tveksam än RoAd till att köra den på det sättet. Men låter du det gamla reläet sitta kvar och lägger Shellyn efteråt ska det fungera ändå. Vill du att jag ska se om jag kan hitta ett beg relä till dig? Det är en typ av plugin, så den gråa sockeln i bak sitter kvar, du drar bara ur reläet och trycker dit ett nytt.

Gällande alla typer av puckar så är större last och liten puck oftast ingen bra kombination. Har sett folk som försöker köra vattenpumpar och andra väldigt stygga laster direkt på Shellys och det slutar med att det lilla interna reläet ganska snart ger upp eller ännu värre svetsar fast i tillslaget läge.
Nu vet jag inte effekten på din bastu, om det är 1-fas eller 3-fas? Det finns lite olika lösningar, antingen kör du via en kontaktor, då tar kontaktorn lasten och Shellyn styr bara kontaktorn. Men då tappar du effektmätningen, om du vill åt den.
Då hade man kunnat sätta en Shelly EM eller 3EM beroende på om det är 1-fas eller 3-fas last, samt en kontaktor.

En variant är ju att koppla in sig på någon styrsignal, men även här tappar du ju effektmätningen och PM är överkurs. Då hade jag kört på en Shelly 1 (den gamla blåa) som har en potentialfri kontakt och är perfekt att styra annan utrustning med, som kan ha en annan spänning på styrkretsen.

Men återkom med vad du har för bastuaggregat så hjälper vi till med en lösning.

Sedan får man tänka lite på risken med att fjärrstarta saker också, någon dag har någon kanske lagt något brännbart på bastun tillfälligt och sedan glömt ta bort det, och sedan tänder du på huset på distans. Var väl någon som gjorde det med en lödkolv för ett tag sedan, fast det var väl iof med flit.
 
  • Gilla
Messier1994 och 1 till
  • Laddar…
R
J Jsson83 skrev:
Nej ingen direkt länk, de är väldigt sparsamma med information. Det är om du plöjer igenom deras supportforum och söker efter bypass, och ser om det är någon som skrivit lite mer detaljerat vad den gör. Jag har för mig att den skulle förbruka mindre effekt än en "traditionell", men eftersom den blir så varm så drar ju denna också lite effekt. 2.2 W står det ju på den.

Rent generellt så blir väl även Shellypuckarna ganska varma har jag för mig, har inte siffrorna i huvudet. Men små fysiska yttermått och hög effekt brukar inte vara en bra kombination.
Ok, då får jag fortfarande köpa en nästa gång och se om jag kan lista ut vad de gör.

Att shellypuckarna i sig skulle bli speciellt varma har jag inte märkt. Jag har ett par ettor liggandes i lös inkapsling för att styra ett par sängbordslampor och de är rumstempererade. Ingen hög belastning dock, men de enheter med mekaniskt relä borde inte påverkas nämnvärt av belastningen då resistansen bör vara närmast noll över reläet. Dimmer och RGBW däremot lär väl vara en annan sak, men de har ju däremot inte så hög effekttålighet.

J Jsson83 skrev:
Inga problem! Läs dock vad jag skrivit om bypassen, jag är lite mer tveksam än RoAd till att köra den på det sättet. Men låter du det gamla reläet sitta kvar och lägger Shellyn efteråt ska det fungera ändå.
Ja, jag är lite fundersam över funktionen nu också. Däremot kan jag fortfarande inte se att det skulle finnas någon risk med det. Både ingång på pucken och bypass klarar 230V spänning så inget ska kunna bli överbelastat. Att behålla det nuvarande reläet håller jag med om är den säkraste lösningen funktionsmässigt.

Jag hade nog, med tanke på hur "lättskruvat" det ser ut, testat med enbart Shellyn först. Vi kan ju ha hittat på ett problem som inte finns i verkligheten :) Det värsta som kan hända i detta fallet är att lyset blir lite oberäkneligt eller inte fungerar alls.
 
Fortfarande mycket billigare direkt från shop.shelly.cloud. Iofs brukar det vara lite långa leveranstider därifrån, men man får ha lite framförhållning...
 
R
Tyvärr fortfarande dyrare enhetspris än ordinarie pris på Shelly.cloud. Någon tia billigare inklusive frakt om man enbart ska ha en enda enhet, annars dyrare trots fri frakt på m.nu

Om man dessutom ska "köpa på sig lite" som @Lund skriver så kan man utnyttja shellys paketerbjudanden på deras sida (2- och 4-pack), och då blir det ännu billigare. För att inte tala om när de kör sina reor.

Förstår faktiskt inte riktigt hur återförsäljarna går med på detta upplägg.
 
R RoAd skrev:
Tyvärr fortfarande dyrare enhetspris än ordinarie pris på Shelly.cloud. Någon tia billigare inklusive frakt om man enbart ska ha en enda enhet, annars dyrare trots fri frakt på m.nu

Om man dessutom ska "köpa på sig lite" som @Lund skriver så kan man utnyttja shellys paketerbjudanden på deras sida (2- och 4-pack), och då blir det ännu billigare. För att inte tala om när de kör sina reor.

Förstår faktiskt inte riktigt hur återförsäljarna går med på detta upplägg.
Nja, med frakt och moms från Shelly.cloud landade det på €95.44 för 4 x Shelly 2.5 samt 1 x Shelly 1, jag skulle sparat 35 kr per puck men fått vänta två veckor på leverans, den lilla prisskillnaden kan jag ta.
 
R
L Lund skrev:
Nja, med frakt och moms från Shelly.cloud landade det på €95.44 för 4 x Shelly 2.5 samt 1 x Shelly 1, jag skulle sparat 35 kr per puck men fått vänta två veckor på leverans, den lilla prisskillnaden kan jag ta.
Ja, jag reagerar bara på att det fortfarande är dyrare att köpa deras produkter på rea hos en återförsäljare än det är till ordinarie pris från dem själva. Hade jag haft bråttom eller ens varit otålig hade jag också betalat några extra kronor för att skynda på.

Det var alltså inte någon kritik på att du köpt av m.nu, utanett konstaterande att det trots allt är billigare direkt från Shelly.cloud och att det är märkligt.
 
R RoAd skrev:
Ja, jag reagerar bara på att det fortfarande är dyrare att köpa deras produkter på rea hos en återförsäljare än det är till ordinarie pris från dem själva. Hade jag haft bråttom eller ens varit otålig hade jag också betalat några extra kronor för att skynda på.

Det var alltså inte någon kritik på att du köpt av m.nu, utanett konstaterande att det trots allt är billigare direkt från Shelly.cloud och att det är märkligt.
Ingen fara, inte så jag tog det :D Håller helt med om att affärsmodellen är konstig och vore jag t.ex. M.nu där målgruppen är teknikintresserade internetvana kunder så skulle jag vara lite irriterad över att majoriteten av dem förmodligen köper direkt från Shelly.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Skall inom en tid dra om all el och utföra renovering av hus. Jag vill gärna inte missat något och önskar input/tips på vad jag missar och skall tänka på.
(Det kommer knytas upp mot HA med en hel del saker efter hand framöver efter inflytt).

Hur resonerar ni kring att sätta puckar för de flesta utrymmena eller hålla sig till de större ytorna och eventuellt köra smarta glödlampor i andra utrymmen (finns det i så fall någon som helst vinning i att sätta t.ex. Shelly bakom en sån brytare också?)?

Säg att du har ett större utrymme med spotlights, stort kök och stor yta för matbord + "louge-del", fördelat på vars en "zon". Tänker jag rätt med vars en puck bakom varje strömbrytare? Om vi tar t.ex Shelly, vilken produkt skall jag använda för att få ordning på detta?

Tack på förhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.