39 857 läst · 174 svar
40k läst
174 svar
Underhåll pelarborr typ Arboga 2508
Ser inget uppenbart konstigt. Sprickan går ju ner mot fästpunkten på kugg-”rälsen”. Någon som spänt på tok för hårt? Eller kanske pinolen suttit fast och sen har någon använt övervåld för att rubba den.Frustrator skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag skulle misstänka att någon har varit för våldsamma på spaken då de har stött loss grova borrar ur morsekonan i spindeln. Man knackar ju spaken uppåt på och så stöter splinesaxeländen ut borren ur konan.
Om de dunkade på spaken alldeles för hårt och borren plötsligt släppte så slog spindelhylsan upp mot huset där det tog det stopp med flänsen mot huset och så stötte kuggstången uppåt i sitt urtag för att skruvarna som håller fast den var dåligt åtdragna och så sprack spindelhylsan.
Om de dunkade på spaken alldeles för hårt och borren plötsligt släppte så slog spindelhylsan upp mot huset där det tog det stopp med flänsen mot huset och så stötte kuggstången uppåt i sitt urtag för att skruvarna som håller fast den var dåligt åtdragna och så sprack spindelhylsan.
Det låter som en korrekt analys tycker jag! Verkar som att axeln har klarat sig, den verkar inte böjd i alla fall.H heimlaga skrev:Jag skulle misstänka att någon har varit för våldsamma på spaken då de har stött loss grova borrar ur morsekonan i spindeln. Man knackar ju spaken uppåt på och så stöter splinesaxeländen ut borren ur konan.
Satte i ett borr och provade alla hastigheter, ser inget wobbel i alla fall. De högsta hastigheterna fungerar nu också.
Så förhoppningsvis är det ”bara” spindelhylsan som behöver bytas. Och alla lager när man ändå har det mesta isär
Så förhoppningsvis är det ”bara” spindelhylsan som behöver bytas. Och alla lager när man ändå har det mesta isär
Redigerat:
Vad bra! Ja, olja ska i! Vilken ska man fylla på med i kopparna? Jag har bara cykelolja på hyllanH heimlaga skrev:
Och sen ska den nog målas om, fulaste färgen jag sett. En hädelse helt klart
Jag brukar använda Farmoil 15W40 som jag köper i 20literdunkar och använder i hydrauliken på traktorn. Det finns alltid hemma. I princip går det med viken vanlig motorolja eller växellådsolja som helst.
Jag har smort min Arboga 2512 med Motorex chain oil. Finish Line grön (wet lube) har jag också använt på vissa ställen, där jag tyckte att det passade med en olja med lite högre viskositet. Om vi pratar cykeloljor alltså.nivv skrev:
mattiasp skrev:
Okej! Så inte supernoga med viken olja det är. Men era alternativ var superbilliga jämfört med cykeloljaH heimlaga skrev:
Okej! Jag har en sån där 3in1, den är typ som symaskinsolja. Lite tjockare kanske.Rickard.ag skrev:
Ahh, tänkte direkt på motorsåg när jag läste ”Motorex”mattiasp skrev:
Vad tror ni man ska fetta in kugghjulen med? Ska ju vara något som inte flyger runt i växelhuset. Var tror ni om detta? https://www.biltema.se/en-se/car-care/lubrication/grease/molybdendisulfidfett-mos2-2000017182
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 368 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 368 inlägg
3in1 är nog väldigt nära det jag använder, det mesta i maskinen är ju egentligen smörjt av fett så oljan är ju mer ett "underhåll". Den ska inte ha mycket för då kan det börja spruta när du sätter spindeln på hög fart.nivv skrev:
Fett tycker jag du kan köra vanligt universalfett i alla lager och på kugghjulen. Det du länkade tillför inget i maskinen och det finns en viss risk att den beter sig sämre i dom lager med högre hastigheter (motorn).
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 079 inlägg
Lycka till med maskinen!
Såg att det talades om smörjkoppar, någon som vet var man hittar dem för överkomliga priser? Saknar en hel del på min Arboga.
Såg att det talades om smörjkoppar, någon som vet var man hittar dem för överkomliga priser? Saknar en hel del på min Arboga.