Frustrator Frustrator skrev:
Tänkte mer på själva huset, hylsan borde inte kunna spricka utan att du fått skador där. Om inte någon tagit ut hylsan och typ tappat den..
Är den trasig igenom, inga tecken på lagning?
Ser inget uppenbart konstigt. Sprickan går ju ner mot fästpunkten på kugg-”rälsen”. Någon som spänt på tok för hårt? Eller kanske pinolen suttit fast och sen har någon använt övervåld för att rubba den.
Närbild på en maskindel med en spricka ned mot fästpunkten på en kugg-"räls".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i maskindel nära kugg-"rälsen" som möjligen orsakats av överstramning eller fastsittande pinol.
Skapa konto

Q
Underbar tråd, kommer att följas. Tack för klockrena videor

• Gilla
nivv
  • Laddar…
Jag skulle misstänka att någon har varit för våldsamma på spaken då de har stött loss grova borrar ur morsekonan i spindeln. Man knackar ju spaken uppåt på och så stöter splinesaxeländen ut borren ur konan.
Om de dunkade på spaken alldeles för hårt och borren plötsligt släppte så slog spindelhylsan upp mot huset där det tog det stopp med flänsen mot huset och så stötte kuggstången uppåt i sitt urtag för att skruvarna som håller fast den var dåligt åtdragna och så sprack spindelhylsan.

• Gilla
nivv och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle misstänka att någon har varit för våldsamma på spaken då de har stött loss grova borrar ur morsekonan i spindeln. Man knackar ju spaken uppåt på och så stöter splinesaxeländen ut borren ur konan.
Om de dunkade på spaken alldeles för hårt och borren plötsligt släppte så slog spindelhylsan upp mot huset där det tog det stopp med flänsen mot huset och så stötte kuggstången uppåt i sitt urtag för att skruvarna som håller fast den var dåligt åtdragna och så sprack spindelhylsan.
Det låter som en korrekt analys tycker jag! Verkar som att axeln har klarat sig, den verkar inte böjd i alla fall.

Satte i ett borr och provade alla hastigheter, ser inget wobbel i alla fall. De högsta hastigheterna fungerar nu också.

Så förhoppningsvis är det ”bara” spindelhylsan som behöver bytas. Och alla lager när man ändå har det mesta isär

Redigerat:
  • Gilla
quattro1
  • Laddar…
......och minst en oljekopp.....
Jag ser att oljekoppen mitt på första bilden i videon har tappat sitt lock och där vill man inte få in metallspån.

Det ser lovande ut tycker jag!

H heimlaga skrev:
......och minst en oljekopp.....
Jag ser att oljekoppen mitt på första bilden i videon har tappat sitt lock och där vill man inte få in metallspån.

Det ser lovande ut tycker jag!
Vad bra! Ja, olja ska i! Vilken ska man fylla på med i kopparna? Jag har bara cykelolja på hyllan

Och sen ska den nog målas om, fulaste färgen jag sett. En hädelse helt klart

Jag brukar använda Farmoil 15W40 som jag köper i 20literdunkar och använder i hydrauliken på traktorn. Det finns alltid hemma. I princip går det med viken vanlig motorolja eller växellådsolja som helst.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
Vad bra! Ja, olja ska i! Vilken ska man fylla på med i kopparna? Jag har bara cykelolja på hyllan

Och sen ska den nog målas om, fulaste färgen jag sett. En hädelse helt klart
Jag har smort min Arboga 2512 med Motorex chain oil. Finish Line grön (wet lube) har jag också använt på vissa ställen, där jag tyckte att det passade med en olja med lite högre viskositet. Om vi pratar cykeloljor alltså.

mattiasp mattiasp skrev:
Jag har smort min Arboga 2512 med Motorex chain oil. Finish Line grön (wet lube) har jag också använt på vissa ställen, där jag tyckte att det passade med en olja med lite högre viskositet. Om vi pratar cykeloljor alltså.
H heimlaga skrev:
Jag brukar använda Farmoil 15W40 som jag köper i 20literdunkar och använder i hydrauliken på traktorn. Det finns alltid hemma. I princip går det med viken vanlig motorolja eller växellådsolja som helst.
Okej! Så inte supernoga med viken olja det är. Men era alternativ var superbilliga jämfört med cykelolja :)

nivv nivv skrev:
Okej! Så inte supernoga med viken olja det är. Men era alternativ var superbilliga jämfört med cykelolja :)
Fast mina förslag var just cykelolja :)

Rickard.
Jag kör lätt maskinolja, typ samma som symaskinsolja. Smörjer bra, färglös och kladdar mindre än tex motorolja.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag kör lätt maskinolja, typ samma som symaskinsolja. Smörjer bra, färglös och kladdar mindre än tex motorolja.
Okej! Jag har en sån där 3in1, den är typ som symaskinsolja. Lite tjockare kanske.

mattiasp mattiasp skrev:
Fast mina förslag var just cykelolja :)
Ahh, tänkte direkt på motorsåg när jag läste ”Motorex”

Vad tror ni man ska fetta in kugghjulen med? Ska ju vara något som inte flyger runt i växelhuset. Var tror ni om detta? https://www.biltema.se/en-se/car-care/lubrication/grease/molybdendisulfidfett-mos2-2000017182

Tub med molybdendisulfidfett MoS2 av märket Biltema på en sajt för bilvårdsprodukter.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Anders243
  • Laddar…
Rickard.
nivv nivv skrev:
Okej! Jag har en sån där 3in1, den är typ som symaskinsolja. Lite tjockare kanske.

Vad tror ni man ska fetta in kugghjulen med? Ska ju vara något som inte flyger runt i växelhuset. Var tror ni om detta?
3in1 är nog väldigt nära det jag använder, det mesta i maskinen är ju egentligen smörjt av fett så oljan är ju mer ett "underhåll". Den ska inte ha mycket för då kan det börja spruta när du sätter spindeln på hög fart.

Fett tycker jag du kan köra vanligt universalfett i alla lager och på kugghjulen. Det du länkade tillför inget i maskinen och det finns en viss risk att den beter sig sämre i dom lager med högre hastigheter (motorn).

Lycka till med maskinen!

Såg att det talades om smörjkoppar, någon som vet var man hittar dem för överkomliga priser? Saknar en hel del på min Arboga.

• Gilla
nivv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.