Vad kan ha hänt den stackars maskinen? Måste väl varit frågan om rejäla krafter för att orsaka den där sprickan och i så fall kanske även annat i mekanismen är skadat.
 
nivv nivv skrev:
Syns det att det inte sitter som det ska eller?
Eftersom hylsan är sprucken så hålls inte lagret fast.
 
nanowire nanowire skrev:
Vad kan ha hänt den stackars maskinen? Måste väl varit frågan om rejäla krafter för att orsaka den där sprickan och i så fall kanske även annat i mekanismen är skadat.
Hm, resten ”känns” bra. Men vad vet jag! Det var inga missljud när den var igång heller.
 
nivv nivv skrev:
Detta känns lite överväldigande får jag säga! Den övre växeln får jag ingen rörelse i alls.

Hur många tusenlappar går en en ny spindel hylsa på? Om man kan få tag på en ens.
Slappna av och ta det lugnt och metodiskt. Det brukar ordna sig. Desperation och känsla av att inte klara av saker är de största hoten mot framgången.

Ny spindelhylsa kostade cirka 3200 kronor för 10 år sedan men ryktesvis har jag hört att de inte skulle gå att få tag på längre. I så fall blir det antingen att låta tillverka en ny eller reparera den gamla och jag skulle gissa att det blir väl ungefär samma prisklass.
 
  • Gilla
kristofo och 3 till
  • Laddar…
2019 mailade jag lite med Scandinavian machinery. Fick en sprängskiss på min 2512. Där är stjärnor på det som utgått, ingen stjärna på spindelhylsan, så kan vara värt att kontakta dem.
 
  • Gilla
nivv
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Slappna av och ta det lugnt och metodiskt. Det brukar ordna sig. Desperation och känsla av att inte klara av saker är de största hoten mot framgången.

Ny spindelhylsa kostade cirka 3200 kronor för 10 år sedan men ryktesvis har jag hört att de inte skulle gå att få tag på längre. I så fall blir det antingen att låta tillverka en ny eller reparera den gamla och jag skulle gissa att det blir väl ungefär samma prisklass.
Man blir lite skakig när man ändå lagt pengar på något man trodde var i bra skick.

Har nu lyckats få rörlighet i den övre växeln, så nu borde alla växlarna vara tillgängliga. Den övre växeln har nog inte använts på länge så lagren verkar lite torra. Nåt speciellt fett man ska använda?



Har lite sånt här på hyllan:
https://www.parktool.com/product/polylube-1000-lubricant-tube-ppl-1
 
Redigerat:
Kan du filma hur det ser ut när du sänker pinolen max?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Kan du filma hur det ser ut när du sänker pinolen max?
 
Det där skall tas isär och repareras.

Sånt där får man räkna med att händer ibland på begagnade maskiner. Jag vet ju inte vad du betalade för maskinen men då man har kommit över första besvikelsen brukar man inse att även inklusive renoveringskostnad och tidsåtgång blir det småpengar i jämförelse med en motsvarande ny maskin.
 
H heimlaga skrev:
Det där skall tas isär och repareras.

Sånt där får man räkna med att händer ibland på begagnade maskiner. Jag vet ju inte vad du betalade för maskinen men då man har kommit över första besvikelsen brukar man inse att även inklusive renoveringskostnad och tidsåtgång blir det småpengar i jämförelse med en motsvarande ny maskin.
menar du fortfarande spindelhylsan eller har du identifierat fler fel? :) Det som rispar i videon är min jacka, så inga missljud när man för ner pinolen
 
Jag menar spindelhylsan. Den är sprucken och lagret är loss och det behöver repareras. Jag tror att bästa sättet är att hårdlöda sprickan och sedan fila och skava till passning.
 
H heimlaga skrev:
Jag menar spindelhylsan. Den är sprucken och lagret är loss och det behöver repareras. Jag tror att bästa sättet är att hårdlöda sprickan och sedan fila och skava till passning.
Då förstår jag! Jag har en kontakt på en mekanisk verkstad, får kolla med dom! Så för att summera (det som framkommit hittills) är att

  • Reparera eller byt spindelhylsa
  • Fixa nytt lager
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
nivv nivv skrev:
Då förstår jag! Jag har en kontakt på en mekanisk verkstad, får kolla med dom! Så för att summera (det som framkommit hittills) är att

  • Reparera eller byt spindelhylsa
  • Fixa nytt lager
+För spindelhylsan upp och ner och se längs med vägen ifall du ser en skada på något annat. Behövs ju en hel del krafter för att åstadkomma det där.
 
Frustrator Frustrator skrev:
+För spindelhylsan upp och ner och se längs med vägen ifall du ser en skada på något annat. Behövs ju en hel del krafter för att åstadkomma det där.
Inte vad jag kan se. Men sprickan går ner till infästningen till kuggstången (övre fästet) eller vad den kallas.

Närbild av kuggstången på en maskin med synlig spricka nära övre infästningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en borrpressens kuggstång med en synlig spricka nära övre infästningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vertikal kuggstång med en synlig spricka nära övre infästningspunkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
nivv nivv skrev:
Inte vad jag kan se. Men sprickan går ner till infästningen till kuggstången (övre fästet) eller vad den kallas.

[bild] [bild] [bild]
Tänkte mer på själva huset, hylsan borde inte kunna spricka utan att du fått skador där. Om inte någon tagit ut hylsan och typ tappat den..
Är den trasig igenom, inga tecken på lagning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.