tommib
P PerOF skrev:
Jo, men nånstans måste man dra gränsen. Elen är ju dyrast på vintern. Och elförbrukningen likaså. Och då är verkningsgraden % på bergvärmen som bäst. -Alltså bergvärmebrunn på vintern. Men på sommaren går det åt mera vatten. Och inte så mycket ström Då kör jag med elpatron istället. Alltså tappvattenbrunn på sommaren.
Om du borrar för bergvärme så ska du använda den maximalt. Att ha en borra och köra elpatron på sommaren är hål i huvudet.

• Gilla
GöranSbo och 15 till
  • Laddar…
P PerOF skrev:
Hej, Johannes! Vardera. Elen kostar 50.000 och vatten och sopor 50.000 tillsammans. Vattnet kostar 40.000 i sig. Det är alltså en enorm vattenräkning. Hur mycket kan man då spara på detta? Går det att spara säg 50% på elen med bergvärme. Och hur mycket vatten kan man spara? Det är flera hushåll i huset. Så förbrukningen är i sig inte exceptipnellt hög, utan det är taxorna. Men det blir ju ändå konskevenser.
Det är ju inte utan att man blir lite nyfiken, halvt offtopic sådär...vad är taxan, förbrukningen och verksamheten?
Här kostar sophämteriet ca 2200 per år, och vattnet 15 spänn kubiken, plus moms. Vattenförbrukningen är ca 55 kubik för en 50-årig surgubbe med katt.

• Gilla
Exonkg och 1 till
  • Laddar…
P PerOF skrev:
Jo, men nånstans måste man dra gränsen. Elen är ju dyrast på vintern. Och elförbrukningen likaså. Och då är verkningsgraden % på bergvärmen som bäst. -Alltså bergvärmebrunn på vintern. Men på sommaren går det åt mera vatten. Och inte så mycket ström Då kör jag med elpatron istället. Alltså tappvattenbrunn på sommaren.
Det är ändå lite som att be om problem att krångla med systemet på det viset. Bergvärmepumpen har samma verkningsgrad året runt för varmvatten.

Jag tycker det är bättre med en separat brunn för bergvärme och en annan för vatten.

• Gilla
RickardAvara och 1 till
  • Laddar…
Utan att skriva x argument, tror inte alls på ts ide om de beskrivna kombinationerna med hushållsvatten. Tekniskt ja, billigare nej, krångligare ja.
Dagens kostnad för VA blir frågetecken!
Och inledningsvis oro för att använda kopparrör;)

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Ts har skrivit att det är ett flerfamiljshus.

Jag vill tipsa om duscharna från Orbital Systems. Sparar upp till 90 % av vattnet jämfört med ”vanliga” duschar. Kanske är en mindre omständlig investering/åtgärd?

www.orbital-systems.com

• Gilla
Langos och 1 till
  • Laddar…
Kör med en ctc Zenit och en ecoair 4xx
Ecozenith har en skiktad tank där den övre delen är för varmvatten och den nedre för uppvärmning och båda värms upp av Ecoair.
Vi har den konfigurationen och 350 dagar om året(stockholm) så används inte elpatronerna i Zenith:en
Dessutom kan du koppla in solpaneler, pelletsbrännare och/eller vedpanna om du vill

• Gilla
Lenaml
  • Laddar…
Kolla med kommunen. De brukar inte gilla sådana lösningar. Har för mig att 80% av vattentaxan går till avloppshanteringen. De vill inte ha in obetalt vatten i reningsverket.

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Kanske kan vara en idé att borra ett hål till? Kan inte bli så dyrt när maskinen är på plats.

• Gilla
rascalsrule och 5 till
  • Laddar…
40 000:- per år för vattnet låter helt orimligt. Om man utgår ifrån mer normala kostnader så finns det ingen ekonomi i att borra en egen brunn för några tiotusentals kronor för att kunna vattna med några kubikmeter på sommaren.

P PerOF skrev:
Förutsättning: Ett K-märkt gammalt hus med direktverkande el och vattentaxa i högkostnadskommun. Kostnad el+vatten = 100.000 kr per år= ekonomisk katastrof. Det här leder då till tanken på nyinstallation av bergvärme. 1) Men om man ändå håller på. Går det att ta tappvatten ur samma hål? Alltså tappa brunnsvatten till tvätt, bevattning och varmvatten. Dricksvattnet har jag tänkt ta kommunalt även fortsättningsvis.2) Läser då och då på forum om nyinstallation av kopparrör i uppvärmingssystem. Är inte det lite läskigt med kopparrör. Och säkrare med järnrör?
Sannolikt kräver din kommun vattenmätare på inkommande vatten från din nya "vattenkälla" för att mäta hur mycket vatten som går ut i avloppsnätet.
Kommunens kostnad för att leverera vatten är mycket låg. Kommunens kostnad ligger i rening av avloppsvatten och den vanliga metoden är att mäta inkommande färskvatten och likställa den mängden med avloppsvattnet som debiteringsunderlag.
Finns förmodligen ingen stor inbesparing att hämta med "egen vattentäkt", kolla med din kommun först.
Däremot uppvärmning med värmepump/solceller av något slag kan en möjlig energibesparing på 30-60%.

Lycka till

Rafael Ospino
Jag skulle kolla upp vattenmätaren och avläsningen. I veckan råkade jag ut för en kund som skrek när hon fick sin första vattenräkning. Det var ett decimalkomma som hamnat fel, så hon skulle debiteras för 10 gånger så mycket som de tagit ut. I ditt fall rör det sig om någon kubik per hushåll och dag - låter som ett tiopotensfel...
Eller så är det någon som har industriell spritbränning hemma!

Redigerat:
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
40 000:- per år för vattnet låter helt orimligt.
Jämförelse: Bor i en brf i Stockholms innerstad. 1300 kvm lägenhetsyta fördelat på 36 enrums-lägenheter, ca 50 boende.

Förbrukning per år: Vatten 2 000 kbm, 47 000 kr. El 13 900 kWh, 24 000 kr. Fjärrvärme 202 MWh, 198 000 kr. (Sopor 13 000 kr.)

P PerOF skrev:
Hej igen Johannes! Jag har tänkt stänga av bergvärmen på sommaren. Och köra i gång tappvatten pumpen istället. Så de samsas aldrig om vattnet , men de behöver såklart rymmas bägge i samma hål.
Stänga av bergvärme på sommaren? Varmvattnet blir då 5ggr så dyrt med direkt elpatron. Risken med att ha djuppumpen i samma hål är att den rycker till vid start och möter hål på kollektorslangen. Men är det mindre än typ 6m till stabil vattennivå så är det riskfritt att suga.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det här måste ju vara ett trollinlägg? För har man inte ett slott där man vattnar sin 25 hektar stora gräsmatta dygnet runt så kan man ju för fasen inte komma upp i 100.000kr / år på el och vatten? Iofs om det är galet kallt hela vintern med direktverkande el, men så är knappast fallet i sthlm.

Och om siffrorna stämmer så tycker jag ni borde flytta till något vettigare ställe omgående istället om ni nu inte är snorrika..

• Gilla
Langos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.