A
Utsättaren Utsättaren skrev:
Klistra en spegel i toppen av facket så ser man om något finns liggandes.
Min erfarenhet av PostNord och postboxar, gör att jag tror att den här lösningen är smart att ta till först, det andra kan ta flera år.

• Gilla
TEkman och 2 till
  • Laddar…
@
R Rixost skrev:
I den nya lägenheten har de avancearde elektroniskt styrda brevlådor och som sitter i lägenhetsordning för att Postnord ska kunna skynda sig med utdelningen.

Farmors brevlåda var givetvis högst upp, och hon är så kort att hon precis når in med handen.
Ser ju inte om det ligger något kvar.

Entren är ju rätt stilren och fin, så jag undrar om ni har exempel på snyggt utfällbart trappsteg?
Gärne ett som fäller upp sig efter användande? (eller fäller ner sig)

Jag hittar inte så snygga på husvagnar, och de är ofta i galvat stål...
Det bör ju naturligtvis gå att byta brevlåda med någon annan i föreningen! Men går inte det så rekomenderas dessa styltor! Farmor knäpper enkelt på sig dem i lägenheten, tar några (för henne) jättekliv, och sedan är hon framme vid brevlådan (y) Det kan till och med vara så lyckat att hon kan använda dem alltid ;)

P.s höjden är ställbar!

• Person står i stiltsko-enheter med ställbar höjd för att nå brevlådan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Fråga brevbäraren och sophämtaren vad det skulle kosta att få jobbet gjort ordentligt på det gamla sättet. Fast det nu finns elektroniska brevlådor så kan ändå inte Postnord dela ut posten varje dag. På femtiotalet delade postverket ut post två gånger varje vardag och en gång på lördagar. Sopsäcken hämtades femton meter in på tomten även om det var en halvmeter nysnö och det låg översnöade barncyklar under ytan.

Jag hörde en brevbärare snyfta i radio om att han var tvungen att hantera hundra kilo post varje dag. Det är tio stora hinkar vatten som vilken käring som helst lyfter upp från köksgolvet till diskbänken på en minut. En bodybuilder lyfter femtio ton varje träningspass.

Någonting har gått snett i samhället och vi svenskar klagar alltid på fel saker.

• Gilla
videopac och 18 till
  • Laddar…
Den som på grund av ålder eller funktionshinder inte kan hämta posten i sin fastighetsbox ska få posten vid dörren om hen så önskar. PostNord, som är den operatör som ska tillhandahålla en samhällsomfattande posttjänst bedömer inom ramen för PTS allmänna råd om postutdelning (PTSSF 2008:06) vem som på grund av funktionshinder, ålder eller annat skäl har rätt till utdelning vid dörren. I tveksamma fall kan läkarintyg krävas av den boende, dock inte för att styrka hög ålder.
Äldre över 80 år eller personer med rörelsehinder eller sjukdom har möjlighet att få dispens så att brevbäraren även i fortsättningen levererar posten till dörren.

• Gilla
videopac och 6 till
  • Laddar…
A Agus skrev:
Den som på grund av ålder eller funktionshinder inte kan hämta posten i sin fastighetsbox ska få posten vid dörren om hen så önskar. PostNord, som är den operatör som ska tillhandahålla en samhällsomfattande posttjänst bedömer inom ramen för PTS allmänna råd om postutdelning (PTSSF 2008:06) vem som på grund av funktionshinder, ålder eller annat skäl har rätt till utdelning vid dörren. I tveksamma fall kan läkarintyg krävas av den boende, dock inte för att styrka hög ålder.
Äldre över 80 år eller personer med rörelsehinder eller sjukdom har möjlighet att få dispens så att brevbäraren även i fortsättningen levererar posten till dörren.
Lägg till en postlåda för Öberg, farmor den borde komma längst ner och eftersänd all farmors post dit!!

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
H HansOT skrev:
Lägg till en postlåda för Öberg, farmor den borde komma längst ner
Fast om du läst åtminstone den första meningen i det första inlägget i tråden så hade du sett att dom sitter i lägenhetsordning, inte bokstavsordning... ;)

• Gilla
Fartland
  • Laddar…
Var på väg att svara att lådorna tyvärr måste vara i den ordning PostNord önskar, dvs i sorteringsordning, men någon annan hade hunnit före.

Jag hade alltså frågat själv då jag har motsatta problem, min låda var beläget längst ner trots att jag bor högst upp ;) Och jag har ibland problem med ryggen att det är jobbigt att böja mig neråt och eftersom det fanns 2 tomma lådor i bra höjd så tänkte jag att de kunde byta plats. Men nej, det gick inte bra att byta pga PostNords regler.

Jag tycker egentligen det är dumheter. Nu är jag givetvis ingen brevbärare, men det känns bara som att det egentligen är PostNord som vill spara på tid och alltså pengar, och inte nödvändigtvis spara på själva brevbärarna. I just det här fallet med namnen. Men jag kan också samtidigt förstå, lättare att sortera fel om allt är huller om buller.

En annan lösning är att man byter lådorna till en annan som är lite annorlunda sorterat, dvs, lite bredare än hög? Och om det inte ens fungerar - be dem sänk hela klabbet.

Men egentligen så borde hon få sitt brev levererat till dörren precis som folk redan nämnt.

För min del så blev det okej då jag blev av med min nästan kroniska ryggsmärta.

• Gilla
Ninaballerina
  • Laddar…
R Rixost skrev:
I den nya lägenheten har de avancearde elektroniskt styrda brevlådor och som sitter i lägenhetsordning för att Postnord ska kunna skynda sig med utdelningen.

Farmors brevlåda var givetvis högst upp, och hon är så kort att hon precis når in med handen.
Ser ju inte om det ligger något kvar.
Hej
Tror att hon om du frågar kan få byta till ett annat brevfack. Kanske finns nåt som inte används och är tomt.

Entren är ju rätt stilren och fin, så jag undrar om ni har exempel på snyggt utfällbart trappsteg?
Gärne ett som fäller upp sig efter användande? (eller fäller ner sig)

Jag hittar inte så snygga på husvagnar, och de är ofta i galvat stål...

Vi lever på 2020 talet. Borde inte vara ett problem som Postnords sorteringen inte skulle kunna fixa. Billigast och enklast. Mata in i datorn eller huvudet att ”farmor bor” i en annan postlåda. Sen är det upp till hyresgästerna att hitta sin låda. Postlådorna borde ha en siffra och inte lägenhetsnr

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Om allt annat fallerar kan hon väl höra med nån lite längre granne som når upp? Eller rättare sagt så borde en reko värd bara se till så att det funkar. Antingen gå upp med posten själv eller typ sänka hyran för nån av grannarna som ändå ska gå.

Posten sorteras inte av brevbäraren längre utan till stor del av maskiner på terminalen. Det borde väl inte vara omöjligt att ändra en låda, men vad vet jag... Det är i alla fall där problemet ligger.

• Gilla
goranr
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Om allt annat fallerar kan hon väl höra med nån lite längre granne som når upp? Eller rättare sagt så borde en reko värd bara se till så att det funkar. Antingen gå upp med posten själv eller typ sänka hyran för nån av grannarna som ändå ska gå.
Just att det ska hänga på att någon granne ska ta in posten är väl ingen höjdarlösning mer än tillfälligt, typ att man brutit benet. Det är ju trots allt så att det är ens egen och möjligen brevbärarns hemlighet vad som kommer i lådan.

Är det ett nybygge och godkänt av kommunens byggnadsavdelning så hade jag hört där om lösning.

varför inte en vanlig promenadkäpp. sätt en gummiklack/huva på handtaget. Då kan hon "skrapa" ut sin post.

H hydrolift skrev:
Just att det ska hänga på att någon granne ska ta in posten är väl ingen höjdarlösning mer än tillfälligt, typ att man brutit benet. Det är ju trots allt så att det är ens egen och möjligen brevbärarns hemlighet vad som kommer i lådan.

Är det ett nybygge och godkänt av kommunens byggnadsavdelning så hade jag hört där om lösning.
men är det inte märkligt vad självständigt det ska va hela tin då. Brevbärarn behöver en standardhöjd på lådorna och farmor en annan. Är det den som delar ut brev till 1000 pers om dan eller den som hämtar en gång som ska prioriteras?

Jag förstår och sympatiserar med brevisen. Inget konstigt. Andra får anpassa sig. Och då kan man ta hjälp om man inte kan upp på en höjd och vingla. Hemtjänst, granne eller släkting är väl enklast tänker jag, så slipper hon släpa med sig ett redskap ut till lådan. Det är helt galet att det ska anpassas så att alla ska kunna klara sig själv. Individsamhället är en svulst som växer. Vad har vi för samhälle om vi inte lär oss att hjälpas åt och att lita på varandra??

Är det inte lämpligt nu att vi avvaktar med "samhällsdiskussionen" och låter ts få chansen att återkomma vad som händer?

• Gilla
Alti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.