R Rixost skrev:
Alltså, i våra tider skapar vi verkligen i-landsproblem.
Som sagt är lådorna elektroniska, riktigt high tech, och tekniskt hade det varit plättlätt att flytta ner accessen, alltså stuva om. Likaså ta någon låda på slutet av raden som just nu inte används, men då sparkar Post Nord bakut och kräver turordning på lådorna...
men nu kom jag på att om alla flyttar ett steg så den sista lediga blir upptagen, då hamnar farmor längst ner i en rad.
Den första lådan blir reserv istället,,, ska kolla det direkt.

Om inte det går så ser jag gärna tips på bra steg, detta är vad jag hittat:
[länk]


[länk]
Handtag i väggen vore bra också
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Unikt namn
Om det är den här typen av skåp, går det inte bara att montera hela kasetten lite lägre så att även korta kan se/nå översta raden?

Fastighetsboxar_regler_och_riktlinjer.png
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast om du läst åtminstone den första meningen i det första inlägget i tråden så hade du sett att dom sitter i lägenhetsordning, inte bokstavsordning... ;)
OK sätt högsta lägenhetsnumret +1 på lådan då!
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det går inte, de måste sitta i postsorteringsordning.
Det där med vilken ordning de sitter i tar man med brevbäraren. Förklara problemet för han/hon så löser det sig.
Det är bara brevbäraren som "drabbas", lite komihåg bytet, och det brukar inte vara några problem för dem. Själv jobbat som brevbärare i många år och vi har löst värre problem än så till folk...
Annars är det ju hyresvärdens sak att ordna det....Vilket antagligen leder till att ni får lägga mer tid/jobb på det och vänta länge på att det händer....
Ring postkontoret och be att få snacka med brevbäraren på hennes adress.
 
  • Gilla
HansOT
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
men är det inte märkligt vad självständigt det ska va hela tin då. Brevbärarn behöver en standardhöjd på lådorna och farmor en annan. Är det den som delar ut brev till 1000 pers om dan eller den som hämtar en gång som ska prioriteras?

Jag förstår och sympatiserar med brevisen. Inget konstigt. Andra får anpassa sig. Och då kan man ta hjälp om man inte kan upp på en höjd och vingla. Hemtjänst, granne eller släkting är väl enklast tänker jag, så slipper hon släpa med sig ett redskap ut till lådan. Det är helt galet att det ska anpassas så att alla ska kunna klara sig själv. Individsamhället är en svulst som växer. Vad har vi för samhälle om vi inte lär oss att hjälpas åt och att lita på varandra??
Jo båda borde ha på rätt höjd. Och det vore det väl om alla facken vore på en rad. Så har vi med brevlådesamlingar men där finns ju större yta att ta av. Till ex. att sätta lådorna (facken) på tvären med öppning uppåt skulle kunna sluka en del samtidigt som alla hamnar på rätt höjd. Handritad skiss av rad med vertikala fack orienterade horisontellt med öppningar uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En insats i ex plast som breven hamnar i och som din farmor kan dra ur och plocka upp breven. Hon når med handen så vore en möjligt. Kasta gärna tillbaka frågan till postboxleverantören hur frågan kan lösas för den som inte når upp. En utdragbar plastlåda som glider på rails i sidor inne i facket kan nog vara nåt.
 
Är hon och övriga i hushållet över 80 år har hon möjlighet att få sin post till dörren.
Kontakta Postnords kundtjänst 0771-333310 eller sitt brevbärarkontor så kan hon ansöka om det där..
 
Redigerat:
Stilla min nyfikenhet.
Hur fan fungerar en toppmodern avancerad elektronisk brevlåda?
Det ska in ett kuvert och ut ett kuvert.
Och ska det gå ultrasnabbt att fylla dem så kommer väl posten bara delas ut en dag snart?

Sätt för guds skull inga steg för farmor ska inte klättra och ha sig.
 
R Rixost skrev:
I den nya lägenheten har de avancearde elektroniskt styrda brevlådor och som sitter i lägenhetsordning för att Postnord ska kunna skynda sig med utdelningen.

Farmors brevlåda var givetvis högst upp, och hon är så kort att hon precis når in med handen.
Ser ju inte om det ligger något kvar.

Entren är ju rätt stilren och fin, så jag undrar om ni har exempel på snyggt utfällbart trappsteg?
Gärne ett som fäller upp sig efter användande? (eller fäller ner sig)

Jag hittar inte så snygga på husvagnar, och de är ofta i galvat stål...
Är det så många postlådor i trapphuset så att det inte går att sänka samtliga lådor i den ordning de sitter med kanske 15-20 cm utan att de som då har längst ned måste krypa på golvet??
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ett periskop kanske?
Visa lite respekt. Humor är bra men inte i detta fallet.
 
JapeFox JapeFox skrev:
Visa lite respekt. Humor är bra men inte i detta fallet.
Kanske sticker dig i ögonen men jag var faktiskt helt seriös. Ett enkelt periskop så kan man lätt se så där inte är något man missat i skåpet.
TS beskriver att hens farmor når in i skåpet med handen men inte kan se in. Troligen får hon väl i de flesta fall ner den post hon fått. Ska det bara kontrolleras att något är kvar kikar man snabbt in och kan kanske be ngn annan ta ut det som är kvar.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Kanske sticker dig i ögonen men jag var faktiskt helt seriös. Ett enkelt periskop så kan man lätt se så där inte är något man missat i skåpet.
TS beskriver att hens farmor når in i skåpet med handen men inte kan se in. Troligen får hon väl i de flesta fall ner den post hon fått. Ska det bara kontrolleras att något är kvar kikar man snabbt in och kan kanske be ngn annan ta ut det som är kvar.
Okej! Men lösningen måste vara att hon får en postlåda som hon når utan trappstege eller periskop (!)
 
JapeFox JapeFox skrev:
Okej! Men lösningen måste vara att hon får en postlåda som hon når utan trappstege eller periskop (!)
Ja lösningen är att man påpekar för byggaren/husvärden att lådorna inte är handikappanpassade. Till skillnad från en del andra tycker jag att man sen ska anmäla det vidare direkt om man inte för gehör för detta. Men det där är en process som kan ta rätt lång tid ibland.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
R Rixost skrev:
Jättebra,, nu är påtryckningarna igång, känns ju som alla argument härifrån kommer göra susen.
Du håller oss väl uppdaterade om resultatet?
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
R Rixost skrev:
I den nya lägenheten har de avancearde elektroniskt styrda brevlådor och som sitter i lägenhetsordning för att Postnord ska kunna skynda sig med utdelningen.

Farmors brevlåda var givetvis högst upp, och hon är så kort att hon precis når in med handen.
Ser ju inte om det ligger något kvar.

Entren är ju rätt stilren och fin, så jag undrar om ni har exempel på snyggt utfällbart trappsteg?
Gärne ett som fäller upp sig efter användande? (eller fäller ner sig)

Jag hittar inte så snygga på husvagnar, och de är ofta i galvat stål...
R Rixost skrev:
I den nya lägenheten har de avancearde elektroniskt styrda brevlådor och som sitter i lägenhetsordning för att Postnord ska kunna skynda sig med utdelningen.

Farmors brevlåda var givetvis högst upp, och hon är så kort att hon precis når in med handen.
Ser ju inte om det ligger något kvar.

Entren är ju rätt stilren och fin, så jag undrar om ni har exempel på snyggt utfällbart trappsteg?
Gärne ett som fäller upp sig efter användande? (eller fäller ner sig)

Jag hittar inte så snygga på husvagnar, och de är ofta i galvat stål...

Din farmor har ätt att ha postlådan vid sin dörr det är ett undantags förfarande för äldre sjuka mm. Ta och kolla upp det kontakta posten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.