I ichigo skrev:
Jag känner att mycket skyller man på arbetarna, men egentligen är det för att effektivisera och spara några slantar. Dvs ha färre folk som jobbar. De som jobbar stressar lika mycket eller rentav ännu mer.
Att det nästan inte skickas någon post har inget med saken att göra tänker du? Att återförstatliga posten och låta skattepengar bekosta utbärningen är ju alternativet.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
R Rixost skrev:
I den nya lägenheten har de avancearde elektroniskt styrda brevlådor och som sitter i lägenhetsordning för att Postnord ska kunna skynda sig med utdelningen.

Farmors brevlåda var givetvis högst upp, och hon är så kort att hon precis når in med handen.
Ser ju inte om det ligger något kvar.

Entren är ju rätt stilren och fin, så jag undrar om ni har exempel på snyggt utfällbart trappsteg?
Gärne ett som fäller upp sig efter användande? (eller fäller ner sig)

Jag hittar inte så snygga på husvagnar, och de är ofta i galvat stål...
Om det nu är "avancerade elektroniskt styrda brevlådor", borde det väl vara möjligt att hissa upp/ner hela klabbet av lådor, så att det passar alla? Med hjälp av en "tag" skulle man dessutom kunna förprogrammera sin önskade "hämtningshöjd"! Hur svårt kan det vara 2021?
 
R Rixost skrev:
I den nya lägenheten har de avancearde elektroniskt styrda brevlådor och som sitter i lägenhetsordning för att Postnord ska kunna skynda sig med utdelningen.

Farmors brevlåda var givetvis högst upp, och hon är så kort att hon precis når in med handen.
Ser ju inte om det ligger något kvar.

Entren är ju rätt stilren och fin, så jag undrar om ni har exempel på snyggt utfällbart trappsteg?
Gärne ett som fäller upp sig efter användande? (eller fäller ner sig)

Jag hittar inte så snygga på husvagnar, och de är ofta i galvat stål...
1. Prata med fastighetsägaren och be denne ordna så att din farmor får en mer lättillgänglig postbox. Förslagsvis från högst upp i fastighetsboxen till längst ner.

2. Prata med brevbäraren och be denne att se till att det registreras i deras system att det blivit en annan ordningsföljd i fastighetsboxen.

Eller om fler i huset har problem att nå översta raden av postboxar:
Be fastighetsägaren att sänka hela fastighetsboxen, alltså montera om den på lägre höjd.
 
R Rixost skrev:
Farmors brevlåda var givetvis högst upp, och hon är så kort att hon precis når in med handen.
Ser ju inte om det ligger något kvar.
Det låter väl som att det enklaste vore att "farmor" bytte till en lägenhet där postlådan sitter lägre.
Hjälp henne med att lägga in en önskan till hyrevärden att få byta till en lämplig lägenhet, när någon av grannarna flyttar.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det låter väl som att det enklaste vore att "farmor" bytte till en lägenhet där postlådan sitter lägre.
Hjälp henne med att lägga in en önskan till hyrevärden att få byta till en lämplig lägenhet, när någon av grannarna flyttar.
Kanske inte så enkelt. Beror ju på hur fastighetsboxen är inordnad.

Förutom omaket att farmor ska byta lägenhet så kan det ju betyda att farmor får flytta från en lättillgänglig lägenhet på nedre botten till att bo fem trappor upp utan hiss för att få sin fastighetsbox längst ner.

Det beror som sagt på i vilken ordning de olika boxarna är ordnade, inte alla har dem ordnade efter våningsplan.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Håller med övriga:
Hyresvärden och Postnord får lösa det där tillsammans. Eller hemtjänsten/kommunen. Det finns även vissa möjligheter för äldre att få posten till dörren om man har kvar "hålet". Hon ska INTE klättra. Min svärmor dog när hon bröt benet efter att ha snubblat på mattkanten. En av de vanligaste dödsorsakerna bland äldre kvinnor.
Instämmer att hyresvärdar och Postnord ska lösa det, för alla drabbade. Annars anmäla till DO eller liknande instans. Om deras enda lösning är periskop :D, så blir det billigare för dem att låta brevinkasten i dörrarna vara kvar!
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det låter väl som att det enklaste vore att "farmor" bytte till en lägenhet där postlådan sitter lägre.
Jag tror du har den smidigaste lösningen, hon får helt enkelt byta lägnehet med någon som har brevlådan längre ner. Problem solved! (y)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det låter väl som att det enklaste vore att "farmor" bytte till en lägenhet där postlådan sitter lägre.
Hjälp henne med att lägga in en önskan till hyrevärden att få byta till en lämplig lägenhet, när någon av grannarna flyttar.
Haha skojjigt.
Farmor får flytta för att få nedersta facket i lådan. Det är enklare än att förflytta en boxjävel, flytta hela bohaget :O

Lite postnordlösning. Nä vi ska fan inte gå 4 våningar upp ni måste sätta box.
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Alti Alti skrev:
Och efter 30 år i yrket handikappad med utslitna knän.
Varför tog man bort cykeln då? Låt boxarna sitta längst ner men varför skall brevbärarn bli ohälsosam med att sitta i en bil istället eller moped.
Den cykelgubben vi hade var betydligt snabbare än den bilburna som kom efter honom.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Varför tog man bort cykeln då? Låt boxarna sitta längst ner men varför skall brevbärarn bli ohälsosam med att sitta i en bil istället eller moped.
Den cykelgubben vi hade var betydligt snabbare än den bilburna som kom efter honom.
Han med cykeln hade kanske post med sig till 200 hushåll att dela ut på 5 timmar medan han med bilen har med sig post till 1000 hushåll att dela ut på samma tid.

Antalet brevbärare har väl minskat med hälften de senaste 20 åren medan antalet hushåll ökat.

Så jag har full förståelse att de vill slippa slita ut sig i trapphusen.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Han med cykeln hade kanske post med sig till 200 hushåll att dela ut på 5 timmar medan han med bilen har med sig post till 1000 hushåll att dela ut på samma tid.

Antalet brevbärare har väl minskat med hälften de senaste 20 åren medan antalet hushåll ökat.

Så jag har full förståelse att de vill slippa slita ut sig i trapphusen.
Nu talar jag om en by på ca 4800 personer. Han med cykeln skulle de senaste åren fått några få hushåll till att dela ut till.
Det tar betydligt längre tid för en bil att köra samma runda, de ska öppna bommar köra omvägar för att komma till nästa kvarter osv. Medans cykeln slinker emellan bommar och tar cykelvägar till nästa kvarter.
Att postnord skiter i brevbärarna är ju dock konstaterat, att de sen blir mindre miljövänliga att sätta in motordrivna fordon istället för cyklar fördummar hela organisationen ännu mer. =)
En cykel kostar 10-15 tusen, en elbil 200-300? (de där små fula) Moppe 50-100? Dieselbil 300?
 
R Rkarlsson skrev:
Nu talar jag om en by på ca 4800 personer. Han med cykeln skulle de senaste åren fått några få hushåll till att dela ut till.
Det tar betydligt längre tid för en bil att köra samma runda, de ska öppna bommar köra omvägar för att komma till nästa kvarter osv. Medans cykeln slinker emellan bommar och tar cykelvägar till nästa kvarter.
Att postnord skiter i brevbärarna är ju dock konstaterat, att de sen blir mindre miljövänliga att sätta in motordrivna fordon istället för cyklar fördummar hela organisationen ännu mer. =)
En cykel kostar 10-15 tusen, en elbil 200-300? (de där små fula) Moppe 50-100? Dieselbil 300?
Ja, och i min by bor det bara ca 500 personer. Problemet är att utdelningskontoret är ett par mil bort och jag skulle då aldrig vilja cykla så långt innan jag ens kunde börja jobba.

Konstigt nog är det billigare totalt sett att dela ut post med bil än med cykel.

Men vare sig brevbäraren cyklar eller åker bil hjälper det ju inte farmor i trådstarten att nå sin post högst upp i fastighetsboxen.
 
R Rkarlsson skrev:
Stilla min nyfikenhet.
Hur fan fungerar en toppmodern avancerad elektronisk brevlåda?
Det ska in ett kuvert och ut ett kuvert.
Och ska det gå ultrasnabbt att fylla dem så kommer väl posten bara delas ut en dag snart?

Sätt för guds skull inga steg för farmor ska inte klättra och ha sig.
Den är väl antagligen uppkopplad till WIFI så man kan se om man har fått post?
Precis som inkorgen i e-posten.... hmmm..... vänta nu lite här... :thinking:
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det låter väl som att det enklaste vore att "farmor" bytte till en lägenhet där postlådan sitter lägre.
Hjälp henne med att lägga in en önskan till hyrevärden att få byta till en lämplig lägenhet, när någon av grannarna flyttar.
Ja, att flytta är ju skitenkelt. Särskilt inom samma fastighet — då slipper man ju packa ner allt man äger i flyttlådor och packa upp allt igen; röja och dona, flyttstäda och ha sig...

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.