O oldtimersmc skrev:
Om jag måste förklara så skulle du ändå inte förstå...
Menar du att TS ska installera bergvärme, värmeväxlad ventilation, 3glas fönster, solceller med omriktaren i källaren för användning av värmeförlusterna och 2 braskaminer? Eller du skrev allt det för att visa att du minsann har koll och en låg värmekostnad?
 
  • Gilla
  • Haha
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
Johanox1 Johanox1 skrev:
Fan vad du är duktig! Vad har detta med tråden att göra? :thinking:
Och Jag har fixat ALLT själv! så jag är bara sååå in i helvete duktig!
Hjälper dig om du behöver:)
 
O oldtimersmc skrev:
Och Jag har fixat ALLT själv! så jag är bara sååå in i helvete duktig!
Hjälper dig om du behöver:)
Fortfarande svårt att se vad det har med tråden att göra, ser du andra som skriver upp sitt uppvärmingssystem här?
 
HB022 HB022 skrev:
Du bör inte stänga av golvvärmen i källaren om du investerat i det, dels kan rören frysa sönder om de blir för kalla dock låg risk, man som du sa håller plattan torrare och bekvämt.
Om källarplattan fryser så har resten av hela huset frusit.

För om källarplattan ska kunna frysa utifrån (från marken) så måste kälen gå ner minst 1,5 meter, skulle säga minst 2 meter i praktiken.
 
  • Gilla
intrestin och 4 till
  • Laddar…
Johanox1 Johanox1 skrev:
Fortfarande svårt att se vad det har med tråden att göra, ser du andra som skriver upp sitt uppvärmingssystem här?
Ja håll er till trådämnet.
Golvvärme i källaren är nog ett feltänk från början. Halva värmen hamnar nere i Kina. Två elektriska värmefläktar klarar att hålla värmen i källaren till minsta kostnad. Tänd pelletskaminen, sätt en termometer i källaren och undersök om den klarar att hålla källaren varm dvs. 11-12 grader. Vad står det på pelletskaminens typskylt?
Risken för mögel i källaren är störst på sommaren om man släpper in fuktig sommarluft som kondenserar mot kalla källarväggar.
Ett glas med kallt vatten och en isbit får imma på utsidan utomhus en varm sommardag men inte på vintern.
Värmepumparna ger med dagens väder mer än tre gånger så mycket värme som direkt el.
 
Om 11-12° är varmt för en källare eller inte beror bl.a. på vad källaren används till.


I vårt fall skulle vi kunna hålla så låg temperatur i ett (1) rum i källaren, det rummet är ca en tiondel av hela källaren. Vi har gillestuga, sovrum, kontor, badrum, tvättstuga, klädkammare & förråd i källaren.
Förrådet har vi ca 17° i resten ligger runt 20°
 
N Nino92 skrev:
Ja vi kan se det i realtid

Så du menar att trots att golvvärme finns endast i källaren om 40 50kvm och är på lägsta så skall de kosta 6000kr i månaden

Vet inte pratat med en energirådgivare som kommunen erbjuder och han tyckte att förbrukningen var alldeles för hög med tanke på vad vi använder. Kollat lite offerter för värmepump likaså tycker dem det. Sen såklart vill dem tjäna pengar å sälja på mig en pump. Men endå
Om golvvärmen ligger i källaren så får den ju jobba på högtryck för att värma hela huset. Särskilt om den står på lägsta temp. Den tar sin värme från pannan och ju fortare den kyls desto mer kallar den på värme. Du skrev att förbrukningen blev normal när du stängde av pannan. Så där kan svaret ligga. Värm med luftvärmepumpen och låt golvvärmen hålla källaren fuktfri.
 
N Nino92 skrev:
Ja testkörde den bara för att se hur det är och vad den gör :crysmile: fanns lite kvar i maskinen. Det började väll brinna ett tag sedan stängde jag av. Inte mkt mer än så hann jag upplvea
När du kör pelletspannan så värms murstocken och då får du ytterligare än värmekälla i huset. Som tillför mycket värme
 
H Harald Blåtumme skrev:
Ett första steg kan vara att börja använda L/L VP, köra den på max fläkthastighet för att maximera sin effektivitet när ni inte är hemma. Sedan dra ner fläkthastigheten när ni är hemma till en nivå där det inte stör.

Att köra enbart golvvärme på ren elpanna verkar oklokt, kan dessutom vara så att det är dåligt isolerat under golvvärmen vilket ger höga förluster.
Man brukar ibland elda för kråkorna men i det här fallet är det nog mullvadarna som får glädje av värmen.
 
A
jbr jbr skrev:
Jaha, men jag undrar bara över vad det var du syftade på när du skrev att få länder i EU tillåter folk att pilla i allt som rör huset så som i Sverige.
Ditt påstående är ju inte korrekt.
Alltså vad kollegor i utlandet i branschen pratar om ibland är att vissa saker gör man bara inte själv där. Sånt som många gör i Sverige. Tex. installationer. Vet ej hur det kollas? Kanske vid försäljning? Försäkringsbolag? De behöver spara kvitton för att kunna bevisa att fackman utfört även att moms är betald och de är noga med det. Sedan vet jag inte hur gången och konsekvensen är i detalj just i varje land?
Gillar man att få reda på mer så kolla på internet om man kan språken.



I Italien har jag kollega som berättar att polisen ibland kollar de som lämnar marknader att de har kvitto. För att undvika svartaffärer i stånden. I Sverige kollar man stånden. Men i Italien lägger de ansvsret på köpare.
Det är olika i olika länder med mycket. Ville bara nämna det som paralell.
 
N Nino92 skrev:
Hoppas jag gjort rätt nu
Elementen som är avstängda - är de direktel eller vatten? Verkar konstigt att ha den pannan i källaren utan att driva elementen med den.
 
O oldtimersmc skrev:
Ok...
TS Har uppenbarligen dissat allt som den tidigare ägaren gjort och kör endast med "golvvärme"...
Verkar ha 0-koll på det mesta vad gällande uppvärmning /termodynamik.
Du är nog nära sanningen. En påläsning av fysiken och grunderna för uppvärmning vore inte fel. Finns säkert litteraturför nybörjare om detta.
https://www.energimyndigheten.se/en...ll-energieffektivisera-hemma/jag-bor-i-villa/
 
Såg att han startat luft luft pumpen. jag skulle stängt av all värme och bara kört på pumpen och sedan hjälpa till med den vattenburna värmen dit pumpen inte klarar.
värmegolv i källaren är inte helt fel men det förutsätter att man lägger in det om källar golvet är isolerat annars försvinner mycket värme och kostnaden ökar.

själv kör jag två luft luft pumpar och direkt verkade el vatten system. pumpen i hallen dog när det var så kallt. den var 10 år gammal och hade låtit lite illa en längre tid(utedelen) så det var nog dags. så nu får jag köra på direkt verkande elen. det fungerar men är givetvis lite dyrare, den får hjälp av värmepumpen i källaren med öppen källar dörr till övervåning.
 
Magnus Filip skrev:
Alltså vad kollegor i utlandet i branschen pratar om ibland är att vissa saker gör man bara inte själv där. Sånt som många gör i Sverige. Tex. installationer. Vet ej hur det kollas? Kanske vid försäljning? Försäkringsbolag? De behöver spara kvitton för att kunna bevisa att fackman utfört även att moms är betald och de är noga med det. Sedan vet jag inte hur gången och konsekvensen är i detalj just i varje land?
Gillar man att få reda på mer så kolla på internet om man kan språken.



I Italien har jag kollega som berättar att polisen ibland kollar de som lämnar marknader att de har kvitto. För att undvika svartaffärer i stånden. I Sverige kollar man stånden. Men i Italien lägger de ansvsret på köpare.
Det är olika i olika länder med mycket. Ville bara nämna det som paralell.
Enligt den här tråden verkar det vara tillåtet att koppla själv i Schweiz, men det behöver inspekteras av en behörig elektriker för att man ska få ett certifikat på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.