M matswalker skrev:
Nja knappast mögel i en murad skorsten möjligen fukt högst upp om inte skorsten har svep högst upp så det skyddar mot regn. Men vill man värma skorsten och tycker det är värt 8000-10.000 KWh så ok! Fick tipset av en sotarmästare!
Som jag tolkar det så skriver ju matswalker att man kan få mögel någon annan stans tex i i något rum inte i skorstenen
Att ta bort ventilation i ett gammalt hus kan ställa till det mer än det hjälper.
Att sen en pipa i en kall skorsten skulle lyckas ventilera ut värme för 10000 kw om året är imponerande och skulle gärna se den uträkningen eller bevis på att det inte är en skröna.
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Som jag tolkar det så skriver ju matswalker att man kan få mögel någon annan stans tex i i något rum inte i skorstenen
Att ta bort ventilation i ett gammalt hus kan ställa till det mer än det hjälper.
Att sen en pipa i en kall skorsten skulle lyckas ventilera ut värme för 10000 kw om året är imponerande och skulle gärna se den uträkningen eller bevis på att det inte är en skröna.
Det blir rätt mycket KWh om pannan har vattenvärmarepaketet i pannan. Luftdraget tar med sig de 65 graderna upp i skorsten. Även om spjället är stängt smyger det luft förbi. En bekant körde inte sin kombipanna på ved längre för skorstenen var kass men på el. Ett mindre hus med halvkällare cirka 55 kvm i ett plan. Efter en domuskasse med gullfiber i eldstaden och rökgången sjönk förbrukningen 6000 KWh! Samma för en bekant i en större villa i Göteborg. Körde inte olja längre bara el. Fick aldrig ordentligt varmt vatten till jacuzzibadet. Stoppade i en gullfiber och direkt bättre varmvatten. Lägre förbrukning av el också. I oljepannor sitter oftast varmvattenbehållaren i pannan. Nya pannor kanske är bättre på det. ????
 
  • Gilla
leifa.k
  • Laddar…
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Hur gick det ?
Startat pelletsen nu så får se hur de går ☺ och elskåpet visar en förbrukning på 1.25 kwh nu när pellets och värmepump är på. Igår var den på 4.5kwh med bara elpatronen
 
  • Gilla
intrestin och 7 till
  • Laddar…
Den första ställer in flödet till alla golvslingorna. Den andra ställer in de olika slingornas flöden.
 
L Limpan4all skrev:
Den första ställer in flödet till alla golvslingorna. Den andra ställer in de olika slingornas flöden.
Okej ja den första har jag koll på och den är på lägsta så de torde väll va bra nu då?
 
Den är bra inställd när du har en golvtemperatur som du är nöjd med och en innertemperatur som du gillar. Det är inte alltid ekonomin som bör styra alla beslut, detta är den krassa sanningen.
Men läs noga på om möjlig fuktrisk i källaren om det är som jag tror, det är bara värme eller avfuktare som eliminerar problemet. Och om du drabbas av fuktproblem i källaren är det mycket dyrare och jobbigare än att fixa än att ha det för varmt i källaren. Så även om en kvalitetsavfuktare kan kännas dyr med ett pris på 5000-7000:- så är den billig då den skapar mera värme än vad den förbrukar när den avfuktar luften och du får en säker källare på köpet. Men skaffa en luftfuktighetsmätare och kolla den minst varje vecka speciellt under och efter snösmältning och höstregnen samt under en månad efteråt.
 
L Limpan4all skrev:
Den är bra inställd när du har en golvtemperatur som du är nöjd med och en innertemperatur som du gillar. Det är inte alltid ekonomin som bör styra alla beslut, detta är den krassa sanningen.
Men läs noga på om möjlig fuktrisk i källaren om det är som jag tror, det är bara värme eller avfuktare som eliminerar problemet. Och om du drabbas av fuktproblem i källaren är det mycket dyrare och jobbigare än att fixa än att ha det för varmt i källaren. Så även om en kvalitetsavfuktare kan kännas dyr med ett pris på 5000-7000:- så är den billig då den skapar mera värme än vad den förbrukar när den avfuktar luften och du får en säker källare på köpet. Men skaffa en luftfuktighetsmätare och kolla den minst varje vecka speciellt under och efter snösmältning och höstregnen samt under en månad efteråt.
Men hur ska jag veta hue mkt den ska vara inställd på för att inte orsaka fukt? Den är endå fortfarande behaglig inte varmvarm men inte kall heller. Jag får kolla även det på fredag med gamla ägaren.
 
Du handlar en luftfuktighetsmätare. De simplaste är baserade på hårstrån de avancerade är baserade på elektronik, de har ungefär 5% felvisning vilket räcker för dig (är det under 40% så är allt jättebra runt 45% starta avfuktaren över 50% höj dessutom värmen). Kostar från 100:- till 500:- ungefär (om dom inte skall ha spårbar kalibrering och visa rätt på bättre än 1% får då blir de dyra) och en sådan borde ingå i alla husägares "bra att ha låda".
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Du handlar en luftfuktighetsmätare. De simplaste är baserade på hårstrån de avancerade är baserade på elektronik, de har ungefär 5% felvisning vilket räcker för dig (är det under 40% så är allt jättebra runt 45% starta avfuktaren över 50% höj dessutom värmen). Kostar från 100:- till 500:- ungefär (om dom inte skall ha spårbar kalibrering och visa rätt på bättre än 1% får då blir de dyra) och en sådan borde ingå i alla husägares "bra att ha låda".
Låter super ska googla o hitta något bra. Tack för hjälpen verkligen uppskattas !! !
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Funderar på om TS (som nån annan varit inne på) är av trollkaraktär. Nästan osannolikt få bilder, med ont om detaljer, trots ihärdig hjälp och lotsning med tips från andra.
Får se om TS återkommer med mer info snart. Vore trevligt att ha fel om detta ;)
Men herregud! Laddat upp massvis med bilder på tank värmepump golvvärme ledning rör elpatron elmenter pelletspannan ja you name it kolla några inlägg längre upp så ser du mina bilder. Sorry men är inte 50 60 år som många i tråden verkar och ha erfarenhet av husköp jag är tyvärr den första i familjen som köpt hus och är ung därav min okunnighet. Ska verkligen inte behöva be om ursäkt för att jag inte är elektriker eller haft hus förut utan vänt mig hit för att få hjälp.
 
  • Gilla
ansgar46 och 21 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Funderar på om TS (som nån annan varit inne på) är av trollkaraktär. Nästan osannolikt få bilder, med ont om detaljer, trots ihärdig hjälp och lotsning med tips från andra.
Får se om TS återkommer med mer info snart. Vore trevligt att ha fel om detta ;)
Har testat tipsen jag fått som jag kunnat testa. Vill du ha en bild på mina pellets säckar jag köpt idag och även en bild på att jag satt igång min pelletskamin så du nog kan sova lite bättre ikväll över att jag inte hittar på
 
  • Gilla
-PC- och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
N niinos112 skrev:
Har testat tipsen jag fått som jag kunnat testa. Vill du ha en bild på mina pellets säckar jag köpt idag och även en bild på att jag satt igång min pelletskamin så du nog kan sova lite bättre ikväll över att jag inte hittar på
MEN, tråden är startad av @Nino92?
Är ni samma person?
 
  • Haha
tomas.egnerfors och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
MEN, tråden är startad av @Nino92?
Är ni samma person?
Skrev inlägg lite tidigare att mitt konto inte kan svara för får upp ett felmeddelande om att vänta ett x antal timmar innan jag kan svara igen men ja jag är samma persob
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Aha, jag har läst hela tråden men det inlägget missade jag att memorera. Sorry!
Hoppas du får nytta av tipsen nu då, ser fram emot uppföljning.
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.