P
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Nej, så fungerar det inte...
Jag minns inte om du var närvarande, det var ca 35 år sen det hände...men musen minns jag :thinking:
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
R
P Peter787 skrev:
Ni kanske skulle kolla elcentralen.
En god vän undrade om jag kunde kolla hans hus efter det att han fått en elräkning på 30000 (en större normal villa). Jag hittade resterna av en mus i centralen mellan fasskenorna. Muspäls leder mycket ström...
Nej, det där är helt enkelt inte möjligt. Om en död mus hade lett så mycket ström genom sig att det skulle orsaka en så hög förbrukning att elektriker kallas ut hade det utvecklats en enorm värme och den hade både kremerats väldigt snabbt och dessutom bränt upp elcentralen.

När musen torkat leder den inte mycket ström och uttorkad lär den bli på nolltid om det skulle flyta någon ström att tala om genom den.

Fundera själv på vad några kW värmeutveckling i en så liten kropp resulterar i för värme ;)
 
  • Gilla
Jocke Best och 6 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Nej, det där är helt enkelt inte möjligt. Om en död mus hade lett så mycket ström genom sig att det skulle orsaka en så hög förbrukning att elektriker kallas ut hade det utvecklats en enorm värme och den hade både kremerats väldigt snabbt och dessutom bränt upp elcentralen.

När musen torkat leder den inte mycket ström och uttorkad lär den bli på nolltid om det skulle flyta någon ström att tala om genom den.

Fundera själv på vad några kW värmeutveckling i en så liten kropp resulterar i för värme ;)
Nu orkar jag inte förklara mer för teoretikerna i tråden, musen satt där den satt och efter att jag tagit bort resterna var elförbrukningen normal igen.
 
  • Haha
  • Gilla
ansgar46 och 4 till
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
Det här känns lite udda att säga på ett forum :thinking:

Men du har väldigt många ”kockar som lagar din soppa” just nu. Folk är väldigt hjälpsamma och har mycket bra tips och info..

Men.. mitt råd är lyssna inte på allt/alla! (Inget ont till någon som svarat härinne dock).

.. försök inte göra allt som alla säger.. bara för de säger det!

Du behöver förstå (du ska bo ett tag till), vad det är du gör och varför och lyssnar du på alla på en gång blir du troligen mer förvirrad än du var innan! Alla svarar på olika nivåer.,

Värmesystem är inte så svårt att förstå hur det funkar om man har någon som förklarar.. och i ditt fall.. börjar från noll.. så att du får chansen att smälta lite info i taget, förstå just ditt hus (inte alla andras hus/system).

Absolut inget fel i att börja från noll :) vi är alla nybörjare från början!

När du förstått dig på ditt hus, vet vad du har för pryttlar.. då kan du ta ställning till OM något är fel i förbrukningen.. och var du ska felsöka.. (lättare att göra det då.. felsöka alltså).

Jag försökte läsa inläggen, men jag blev snurrig av din värmesituation ;) jag har inte riktigt fattat hur uppvärmningen eg sker i ditt hus :oops::thinking: mer än att allt utom golvvärmen verkar vara avstängt och huset är mystiskt uppvärmt ändå.. med konstig hög förbrukning som följd..

UPPSNAPPAT:
Du har pelletspanna, men du har inte vattenburen värme allmänt i huset? Dock har du vattenburen golvvärme i källaren? El-element med termostat finns, men är avstängda? Likaså en luft/luftvärmepump, som är avstängd ? Pannan går enbart på el idag? Värmer också upp ert varmvattn?

Försök hitta någon som vill gå igenom systemet med dig.. eller förklara för dig.. så du ser vad som hänger ihop.. och hur det påverkar din plånbok och inomhusmiljö!

Men gör inget konstigt, som du inte förstår varför du gör det.. och gör inte som alla säger (du får skilda saker o råd beroende på vem du läser från.. och deras förslag är säkert bra var för sig - men inte alltid ihop!).

Ta några lugna andetag nu :cool:
Bra inlägg. Otroligt många glada amatörer här som är hobbyexperter.
Svåra grejer = anlita proffs. Är mitt tips. Men folk är nog ofta dumsnåla. Säkert lönar det sig på sikt att låta annan göra det.

Få länder i EU tillåter folk att pilla i allt som rör huset så som i Sverige. Man blir mörkrädd när man ser vad folk här ger sig på, el, värmesystem, rörmockeri m.m. kanske inte tillåtet i Sverige heller? men det finns heller ingen här som kollar.
I Schweiz måste man spara kvitton på alla el-arbeten för att bevisa att man inte gjort det själv.
 
Magnus Filip skrev:
Få länder i EU tillåter folk att pilla i allt som rör huset så som i Sverige.
Okej, kan du kanske exemplifiera?
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
R
P Peter787 skrev:
Nu orkar jag inte förklara mer för teoretikerna i tråden, musen satt där den satt och efter att jag tagit bort resterna var elförbrukningen normal igen.
Du har fel helt enkelt och den höga förbrukningen berodde på någon annan omständighet än den döda musen. En omständighet som sannolikt löste sig ungefär samtidigt. Vi människor är väldigt snabba att se samband mellan saker, även när de inte finns.

Du kan helt enkelt inte leda så mycket ström genom en mus, död eller levande, att du inte på kuppen förstör musens ledande förmåga väldigt snabbt. Det skulle bli aska av den. För att inte tala om kringliggande komponenter (jag gissar att i.a.f. isoleringen på kablaget inte var vulkan-säkrat?).

Att du inte förstår detta är märkligt för du är väl elektriker och borde förstå vilken värmeutveckling en sådan effekt vi talar om här skulle leda till i ett så litet djur?
 
  • Gilla
TRJBerg och 18 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Ser att dessa har välutvecklade modeller som skulle kunna passa hos TS. Jag själv har god erfarenhet av de italienska - största problemet är att finna kunnig service!

För TS: tänk på att anläggningen också bör sotas 1-2 gg/året när pellets körs.
kan tyvärr inte vara på er då jag får upp ett felmeddelande om att skriva igen om 1700 min. fick bli nytt konto. det jag undrade över är att blir det inte samma sak om man ska köpa pellets samt ha igång pelletsmaskinen då den är kopplad till eluttag? rätta om jag har fel. tack för alla tips
T toolman77 skrev:
Kan du ta en bild i fördelarskåpet till den vattenburna golvvärmen? Det är inte omöjligt att även övervåningens rör kommer ner till samma skåp i källaren.

Är det någon märkning i skåpet? Hur många slingor är det? Hur många kvadratmeter per våning har du?

Du har tagit ett bra första steg i att fråga. Att frivilligt diskutera villauppvärmning ger många vuxenpoäng
kan ta bild senare när jag kommer hem på detta :)
H Henkan- skrev:
Trolltråd. TS sitter och gapskrattar. INGEN kan ha så fruktansvärt dålig koll och ändå köpa en kåk.
kul... jag är 22år och har ingen utbildning i husköp, så ja. forumet finns väll till för att ställa frågor. någon gång är väll första gången, jag är väll inte den första som varit med om detta. trist att du tror så men ja, jag skulle inte lagt ner tid på detta om jag inte hade behövt hjälpen...
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Lite tipps till @Nino92 :
Då du gör förändringar i värmesystemet, typ ändrar temp på elpannan, slår på LLVP , gör så här:
1) Skriv ned elmätarställningen, inne temperatur, ute temperatur
2) Gör EN ändring
3) vänta 24h (helst 48h)
4) skriv ned elmätarställningen,inne temperatur, ute temperatur
5) gör nästa ändring
6) vänta 24/48h
7) skriv ned elmätarställningen, inne temperatur, ute temperatur
8) även om du inte gör några förändringar fortsätt att skriva ned elmätarställningen, inne temperatur, ute temperatur en gång om dygnet.

På detta sätt får du en känsla för hur just ditt hus värmesystem fungerar.

Exempel från mig själv:
Köpte huset i Juni 2020.
Allt bara stog och tuffade på, brydde mig inte så mycket, det var varm i huset, elen var på under 1700kWh i december. Hyssat med tanke på ett 60tals hus med källare.
Januari kommer .... kylan kommer ... PANG! där gick 20A proppen! Vaf*!
Bytte propp, 30min senare PANG! där fick proppen igen. Men va i h*??!
Okej, börjar kolla igenom vad som orsakat detta
Komme snabbt fram till att min Luft-vatten-pump inte orkade med i kylan och el-patronerna gick in.
alla 9kW elatroner på en gång
Detta tillsammans med att Lvvp och varmvatten-beredare är enfas ... bye bye 20A propp.
Började då med metoden ovan.
Skrev ned mätarställning,
Mätte temp på stigare och retur från ackumulatortanken till radiatorslingan (42C stigare och 40C retur, dvs diff endast 2C)
(en vettig diff är 5-7C om jag förstått rätt)
väntade 24h (och hoppades att proppen inte skulle gå under tiden) skrev ned mätarställingen igen
96kWh på det dygnet hade det gått.

Vattenvärme cirkulations pumpen stog på effektläge 3 (högsta)
Sänkte den till 2 (mitten)
kollade av LLVP:n cirkulationspump effektläge och LLVP:ns stigare och retur temp (endast 2C diff här med)
... och väntade 24h
kollade av stigare och retur temp som nu blev 44C & 39C , dvs diff 5C.
mätarställningen sa nu att det bara hade gått 77kWh
Sänkte LLVPns cirkulationspumps effekt till 2 och väntade 24h
ungefär 5C diff på stigare och retur för radiatorslingan och nu ca 4C diff på LLVP slingan.
Ungefär samma elåtgång (74kWh/dygn)
Nu sänkte jag effektläget på LLVPn som motsvarar ca 3C på Ackumulatortankens temp.
samma temperatur diff på stigare och returer men elåtgången sänktes markant till 60kWh /dygn.

Och på samma sätt har jag sen fortsatt att "leka" med väremesystemet och byggt upp en känsla för hur det ska vara.
Och kommit fram till att båda cirkulations pumparna ska vara på läge 1 för bästa uppvärmning samt att jag inte behöver köra LVVPn på så hög stigartemp om det inte är kallare än -7C
Samt att jag måste byt ut 9kW elpatornen i ackumulator tanken till en 3 el 4.5kW.

Det jag vill ha sagt med detta är att inte göra mer än EN ändring åt gången, och skriva ned alla värden du kan tyckas behöva ha koll på. och vänta ca 24h för varje ändring. Annars kommer det att bli svårt att veta vad det är som fungerar och inte.
 
  • Gilla
Jhgbgvvvgvvkh
  • Laddar…
Ö Örjan Bånge skrev:
Det är UNGEFÄR lika stor förbrukning oavsett om ni är hemma eller inte. Detta eftersom den enskilt största elförbrukaren är UPPVÄRMNINGEN. Och som jag uppfattat dig så är uppvärmningen (dvs golvvärmen i källaren) igång hela tiden.

Du skulle kunna prova med att stänga av golvvärmen ett dygn och sedan berätta här hur det påverkade elförbrukningen.

70kWh på ett dygn vintertid i ett eluppvärmt hus låter högst rimligt. Det kan till och med räknas som lågt.

En luftvärmepump skall i normalfallet leverera mer energi än vad den förbrukar. Varför använder ni inte luftvärmepumpen?
fick veta att golvvärmen skulle vara på något då det kunde orsaka fukt om det blir för kallt, har jag fel?
har inte haft behov av luft pumpen då huset endå varit varmt. men har satt igång den sens igår kväll då jag fick tipset.
K kardborren skrev:
[bild]
Ser dessutom ut som att luftvärmepumpen går i läge kyla, så tolkar jag snöflingan. Solen ska visas, se nedan. Sätt den i läge HEAT, inte AUTO eller AC. I autoläget kan den börja kyla för att temperaturen är högre än inställd önskad temperatur.
[bild]
nej hehe kanske otydlig bild men det är en sol och den ger värme. snöflingan ger ac :)

Randomguy Randomguy skrev:
80% av all förbrukning i ditt hus går till värme/varmvatten. Tanken som står i källaren är dessutom på 500l, klart det kostar pengar att hålla den varm. Släng ut skiten och sätt in en luft/vatten-vp. Alt. en Nibe vvm310. Finns ingen anledning att ha en tank på 500l till ett hus på 100kvm
kontaktat en som kommer och kikar på fredag så får vi se vad dem säger. har tillfälligt köpt 4säckar pellets per 16kg som jag ska testa ikväll för att se hur förbrukningen ändras och hur det ser ut i elskåpet.
R rundan56 skrev:
Det jag kan se på bilden är

Det är ingen elpanna på dina bilder, det är en ackumulatortank.
ja men den drivs ju med en elpatron som tar el?
Mikael Vesala Mikael Vesala skrev:
Tycker förbrukningen är rimlig. Och att det drar det typ 45 kw när du inte är hemma är också helt normalt, för du har väl värmen på då med? Det är faktiskt så att huset bör dra aningen mer energi när du inte är hemma eftersom du tillför värme med din kroppsvärme vilket gör att det drar mindre energi att värma.
Nästa fråga är varför du inte kör luftvärmepumpen? Det kostar bara en tredjedel så mycket att skapa en kw värme med Luftvärmepupen som det kostar med Elpannan, DEN är en riktig svartepetter!
Mitt råd är att sätta elpannan på 55-60 grader och sänka golvärmen till det lägsta du kan acceptera, samt köra luftvärmepumpen på 21 grader.
elpannan är satt på 55 golvvärmen på lägsta. har sens igår kväll satt på luftpumpen
 
K Karin Wogen skrev:
Du kan ju ta kontakt med dem ni köpte huset av och fråga. De kan svara på hur allt fungerar o råda dig i vad du bör göra.
dem kommer på fredag :)
F frippmeister74 skrev:
Är luft/luft pumpen i samma system som värmepannan? För om det är så och den är avstängd kör du ju bara på elpatronen och då drar ju förbrukningen iväg..
Du får helt enkelt sätta dig in i hur din anläggning fungerar och ev kolla med förra ägaren hur de gjorde. Det är ingen större konst att göra av med mycket el..
nej luftpumpen är på entreplan kopplad en del i huset och andra på utsidan av huset. tanken är på nedre plan.
Alti Alti skrev:
Pröva att stänga igen alla dörrar och övriga öppningar mellan källaren och övriga huset. Då bör värmen från värmegolvet stanna i källaren utan att värma upp resten av huset. Se hur det fungerar under några dagar och experimentera vidare med de tips du har fått i tråden.

Jag såg också att säljaren ska besöka dig för att lära upp dig. Utmärkt!
ja jag har testat lite olika tips jag fått härifrån. får testa vidare tills fredag. köpt pellets idag som jag ska testa :)
K Krypstocken skrev:
Hej

låter inte onormalt men lite mer info om del av landet, ålder, isolering mm hade varit bra.

k
huset är 1950 i skåne isolering, ja vad svarar jag på deT? man har tre lager fönster, allt är nytt, ser ut å va ganska bra isolerat.
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Trollet verkar ha lämnat nu...
nepp! fortfarande kvar. kunde däremot inte svara från mitt konto förens 1700min stod det därav skapat nytt tillfälligt konto. Skäms! jag är 22år och detta är mitt första husköp så URSÄKTA att jag inte har de kunskaperna DU har!
 
  • Gilla
ansgar46 och 5 till
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.

Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.

Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
Tänk på att det kan vara fel på elmätaren. Vår nya elmätare visade en förbrukning på 30..000 kWt isf 600.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Krokben
N niinos112 skrev:
kan tyvärr inte vara på er då jag får upp ett felmeddelande om att skriva igen om 1700 min. fick bli nytt konto. det jag undrade över är att blir det inte samma sak om man ska köpa pellets samt ha igång pelletsmaskinen då den är kopplad till eluttag? rätta om jag har fel. tack för alla tips

kan ta bild senare när jag kommer hem på detta :)

kul... jag är 22år och har ingen utbildning i husköp, så ja. forumet finns väll till för att ställa frågor. någon gång är väll första gången, jag är väll inte den första som varit med om detta. trist att du tror så men ja, jag skulle inte lagt ner tid på detta om jag inte hade behövt hjälpen...
Jag tror man kan ha svårt att tänka sig att man inte har bra koll när man köper hus, för att de flesta här inne är riktiga husnördar. När jag köpte hus visste jag inte mycket öht (förutom elbitarna, men elen hjälper ju inte mig renovera fönster t ex), men man kommer väldigt långt på att ha intresse. Jag har lärt mig OTROLIGT mycket av att bara läsa på Byggahus och det finns otroligt många kunniga människor här! Så det är mitt tips till dig!

Jag har läst hela tråden och har faktiskt ingenting att tillägga, mer än att proppa inte igen din rökgaskanal som någon här skrev, eftersom att du har en elpatron i ackumulatortanken och inte i pannan så blir der inga förluster alls (ja lite självcirkulation kanske, men det är marginellt). Hade du haft patronen i pelletspannan hade det varit en annan femma :D
 
TUSEN tack för ALL hjälp och råd ni kommit med.

HAR BOKAT tid med en expert på FREDAG och även med de gamla HUSÄGARNA som kommer förbi så vi får reda ut detta!

Har även köpt 4 säckar pellets a 16kg som jag ikväll ska TESTA sätta igång för att se hur elförbrukningen går då, via elskåpet.

frågan är bara, hur långt tid tar det tills pelletsen ger effekt och elpatronerna slutar verka?

Återkommer senare :)
 
  • Gilla
intrestin och 12 till
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Jag tror man kan ha svårt att tänka sig att man inte har bra koll när man köper hus, för att de flesta här inne är riktiga husnördar. När jag köpte hus visste jag inte mycket öht (förutom elbitarna, men elen hjälper ju inte mig renovera fönster t ex), men man kommer väldigt långt på att ha intresse. Jag har lärt mig OTROLIGT mycket av att bara läsa på Byggahus och det finns otroligt många kunniga människor här! Så det är mitt tips till dig!

Jag har läst hela tråden och har faktiskt ingenting att tillägga, mer än att proppa inte igen din rökgaskanal som någon här skrev, eftersom att du har en elpatron i ackumulatortanken och inte i pannan så blir der inga förluster alls (ja lite självcirkulation kanske, men det är marginellt). Hade du haft patronen i pelletspannan hade det varit en annan femma :D
Tack! ja jag har lärt mig lite nytt och en hel den nya begrepp. Ger mig absolut inte in på sånt jag inte förstår och kan utan inväntar tills en expert kommer på fredag och reder ut detta. Vi ska då även prata om eventuell värmevattenpump. som sagt, har inte mer koll på de mer än det jag googlat. Så vi får se :)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N niinos112 skrev:
frågan är bara, hur långt tid tar det tills pelletsen ger effekt och elpatronerna slutar verka?

Återkommer senare :)
Om jag kommer ihåg rätt, från ett av mina gamla hus, så borde det inte alls ta lång tid.
1Kg pellets ska ge värme motsvarande ca 4-4.5kWh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.