K Knight skrev:
Precis. När den går in så är det ett hån mot din luftvärmepump


Det är några saker som är oklara. Du säger du har bara element. Vad är de för nått du värme upp till 55 grader ?

Du får forska vart dessa varma rör tar vägen. Mycket spännande.
Haha bjuder på kaffe om du vill ta reda på de . Skämt åsido. Du jag har ingen aning. Elementen drivs på el så mycket vet jag då dem har en sladd i vägguttaget. Man kan ju bestämma hur varmt vattnet ska bli i tanken och den har jag lagt på 55grader
 
  • Gilla
Wiklundo
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Pelletsen använder vi aldrig så nog är det annat som är kopplat till ackumulatorn. Ska pelletsen vara igång jämt? Hur stänger jag av elpannan då om jag använder pelltsen Den går ju också på el men det kanske är billigare då? Nej ingen solvärmeslinga.
Om man har en pelletspanna så är den "igång" jämt, dvs den startar sig själv och går i omgångar och elpannan går bara igång om det blir för kallt i ackumulatortanken pga att pelletspannan stannat (pelletsen slut) eller pelletspannan inte orkar med (väldigt kallt ute).
Nu när det verkar som att du har en pelletskamin är det svårt att veta hur systemet är tänkt att användas - det vet nog bara den tidigare ägaren...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Om man har en pelletspanna så är den "igång" jämt, dvs den startar sig själv och går i omgångar och elpannan går bara igång om det blir för kallt i ackumulatortanken pga att pelletspannan stannat (pelletsen slut) eller pelletspannan inte orkar med (väldigt kallt ute).
Nu när det verkar som att du har en pelletskamin är det svårt att veta hur systemet är tänkt att användas - det vet nog bara den tidigare ägaren...
D Dublin skrev:
Om man har en pelletspanna så är den "igång" jämt, dvs den startar sig själv och går i omgångar och elpannan går bara igång om det blir för kallt i ackumulatortanken pga att pelletspannan stannat (pelletsen slut) eller pelletspannan inte orkar med (väldigt kallt ute).
Nu när det verkar som att du har en pelletskamin är det svårt att veta hur systemet är tänkt att användas - det vet nog bara den tidigare ägaren...
js dem visade vid inflytt de väll bara fylla på och trycka stark knappen . Inga konstigheter.
 
N Nino92 skrev:
js dem visade vid inflytt de väll bara fylla på och trycka stark knappen . Inga konstigheter.
Sa han nåt om hur ofta han fyllde på med pellets?
 
Det borde ju ha funnits lite pellets kvar låter det som? Har du provat att fylla på och trycka på knappen som de sa?
 
  • Gilla
anne-christineraab
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Sa han nåt om hur ofta han fyllde på med pellets?
Nej :sweat: dem hade inte bott här på ett bra tag. Totalrenoverat å sålt.
 
VidarH VidarH skrev:
Det borde ju ha funnits lite pellets kvar låter det som? Har du provat att fylla på och trycka på knappen som de sa?
Ja testkörde den bara för att se hur det är och vad den gör :crysmile: fanns lite kvar i maskinen. Det började väll brinna ett tag sedan stängde jag av. Inte mkt mer än så hann jag upplvea
 
Om vi nu lämnar stenåldersboendet är det ändå något du som ny fastighetsägare bör tänka på: I lägenhet betalar du normalt sett inte för uppvärmning då detta ingår i hyran (har nämnts tidigare). Lär dig pelletsanläggningen (låter knepigt om det är en kamin i källaren) och ägna ett par minuter/dag till denna - inte dålig timförtjänst. Kör de befintliga utrustningarna enligt de goda råden du fått MEN Sätt byxor och sockar/tofflor på ungarna och skaffa dig en varm tröja.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 12 till
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Nej :sweat: dem hade inte bott här på ett bra tag. Totalrenoverat å sålt.
Kan du se nånstans vad modellen heter? Jag såg på nån av dina bilder att märket var Palazzetti (vilket var helt obekant för mig), men de verkar ha en massa olika modeller. Om du hittar modellbeteckningen kanske det går att få fram mer info om den.
 
Det finns några saker att jobba med här. Förstå uppbyggnaden av sitt eget system är viktigt. Sen förstå hur varmvattnet värms.


Innan kickar igång pelletsbrännaren bör du optimera systemet mellan luftvärmepumpen och din elpatron. En elpatron ger vänligt kontrollerat tillsätt av värme så man har bra möjligheter att få det så effektiv som möjligt.

Med ett sånt litet hus och dålig isolering ska du komma långt med luftvärmepump när det är 7 grader ute.


Som referens så har jag en Gree amber 35 som håller 18 grader på ca 70kvm. Den drar ca 15-20kwh per dygn när utetemperaturen är 0-6 grader
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag såg på nån av dina bilder att märket var Palazzetti
Ser att dessa har välutvecklade modeller som skulle kunna passa hos TS. Jag själv har god erfarenhet av de italienska - största problemet är att finna kunnig service!

För TS: tänk på att anläggningen också bör sotas 1-2 gg/året när pellets körs.
 
@
N Nino92 skrev:
Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.

Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.

Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
Det är ändå mitt i vintern nu och de kallaste månaderna (oavsett var i landet du bor). Förbrukningen är ju betydligt lägre under övriga månader.
 
  • Gilla
Alfred e.N
  • Laddar…
Kan det vara så här?

Källare =vatteburen golvvärme och klinkers =upplevs varmt att gå på.

Markplan =vattenburen golvvärme och trä/parkettgolv =upplevs varmt i rummet men golvytan upplevs inte speciellt varm.

Övervåning =elradiatorer eftersom en övervåning har så lågt energibehov är det en billig lösning som fungerar ganska bra.
 
  • Gilla
Mr.fluff och 9 till
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Hoppas jag gjort rätt nu
Jag gillar man har satt en dymo klisterlapp med årtalet för produktion :crysmile:
Står det något annat årtal bakom?
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Jag blir lite avundsjuk på folk som kan köpa ett hus utan att ha minsta lilla koll på hur det funkar. Själv kan jag inte köpa ett borr utan att googla tester en halvtimme först.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
shtob och 157 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.