Dränerat i höstas och nu i samband med allt trädgårdsarbete och växthus, funderar vi på om vi inte borde lägga om taket. Det finns 1-2 mindre läckage på taket, inget farligt. Men pappen under pannorna har börjat vittra sönder.
Så till ett antal frågor:
- tycker ni jag borde passa på och lägga om tak innan trädgård och altan?
- vi ska på sikt inreda vinden, ska vi passa på med fler takfönster (typ velux) och inreda/isolera samtidigt?
- behålla de gamla pannorna? Vi har en del i reserv i ett förråd, får dock känslan av att pannorna börjat vittra sönder, vad tycker ni?
Skickar med lite bilder.
Så till ett antal frågor:
- tycker ni jag borde passa på och lägga om tak innan trädgård och altan?
- vi ska på sikt inreda vinden, ska vi passa på med fler takfönster (typ velux) och inreda/isolera samtidigt?
- behålla de gamla pannorna? Vi har en del i reserv i ett förråd, får dock känslan av att pannorna börjat vittra sönder, vad tycker ni?
Skickar med lite bilder.
Det blir inte mycket dyrare att lägga nytt om du inte själv plockar ner pannorna men de gamla är av bättre kvalitet och är vackrare. Väl nere går de lätt att tvätta men räkna med en hel del byte. Jag punktreparerade mitt gamla 20talstak och bytte då ca 100 pannor. Det blev väldigt snyggt.
Jag blir inte riktigt klok på hur man inspekterar under dessa pannor. De går liksom inte att skjuta in under varandra då kanterna också dockat in i varandra. Funderar på om alla pannor är spikade. Vill ju inte lägga om hela taket om det inte skulle behövas.yonna skrev:
Vet du vilken sort pannor du har? Mitt föredetta hus hade enkupiga - fann sådana på en återvinningscentral mitt i Skåne. Annars kan man söka på Blocket. Brukar bli billigt om man plockar ner själv - många lägger helt nya tak och då slängs de gamla fina pannorna i backen.
Besserwisser
· östergötland
· 2 057 inlägg
Tycker det ser ut att vara enkupigt dubbelfalsat typ.. https://www.bygghemma.se/hus-och-by...TvQEfn0rf9pmVJ4tr61TGnyWDMv7g_RoaAnIfEALw_wcB
Jag räknade lite och fick ihop till ca 2000 pannor och ca 30 nockpannor. Dessa är från Minnesberg Trelleborg, och jag hade ca 100 i reserv i krypgrunden.
Dessa borde vara fastspikade eller?
Jag misstänker att taket är omlagt under v70-talet när ägarna tilläggsisolerade fasaden med Helsingborgsteglet. Vissa av pannorna i reservlagret verkar ha varit spikade/uppsatta. Lite slitna.
Vad rimligt att ha som backup vid omläggning, 10%?
Dessa borde vara fastspikade eller?
Jag misstänker att taket är omlagt under v70-talet när ägarna tilläggsisolerade fasaden med Helsingborgsteglet. Vissa av pannorna i reservlagret verkar ha varit spikade/uppsatta. Lite slitna.
Vad rimligt att ha som backup vid omläggning, 10%?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har också börjat höra mig för med takfirmor och har fått höra om en firma av tre oberoende källor som tyckte det var sjukt proffsiga och effektiva. Hade ett tag 10-12 man som bara röjde. Dock har alla dessa bytt pannorna mot nya, så jag är tveksam till om jag tillhör målgruppen hos deras kunder, jag borde rimligen störa deras effektiva arbetsprocess de kommer hit på fredag, ska bli spännande och höra hur de motiverar att jag ska byta till nya pannor och hur jag står pall deras professionalism.
Moderator
· Stockholm
· 52 272 inlägg
Men tänker du lägga om taket själv. Eller tar du in en firma? Om du skall ha proffs ta ned pannorna någorlunda oskadade så blir det väldigt mycket dyrare än att låta dem kassera pannorna och köpa nya.
Gör man det själv kan det löna sig rent ekonomiskt, men det tar tid och risk för olyckor.
Gör man det själv kan det löna sig rent ekonomiskt, men det tar tid och risk för olyckor.
H hempularen skrev:
H hempularen skrev:
Nej jag skulle inte ge mig på detta själv, behöver proffs som gör det. Folk har sagt att det går sådär jämt ut mot kostnad att köpa in nya pannor, eller lite dyrare. Stämmer inte det? Säg 800kr/timmen för två gubbar, 3 dagar = 19200kr. Räcker inte det? Vad kostar nya pannor, ca 200kvm?