David-O David-O skrev:
Dämparna är från Jula 40kg (179:-/st).
Är inte helt trivialt att dimensionera gasfjädrar.
Viktigt att få overcenter låsning i stängt läge, alltså att luckans fästpunkt hamnar innanför väggens, annars håller den sig inte stängd.
Sedan skall luckan hela vägen kunna hanteras med "handkraft".
Normalt används beräkningsprogram.
Titta på gasfjadershop.se för lite info.

Jag drog en rövare och chansade på Juladämparna och det funkade.
(skjutregeln är kvar sen tidigare, behövs inte egentligen)
Jag tror jag testar som dig, luckan är inget problem att öppna utan det är mest att den håller sig öppen när man öppnat den fullt :)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag tror jag testar som dig, luckan är inget problem att öppna utan det är mest att den håller sig öppen när man öppnat den fullt :)
Det är även att det inte skall bli så stor kraft att luckan kastas upp mot dig eller att man inte orkar dra ner den.
Men tumreglerna/trial-and-error jag använde:
-Avstånd mellan fästpunkerna i stängt läge sätts till minimun (komprimerad gasfjäder + lite marginal)
-Gasfjädern sedan så högt som upp möjligt (=fästet i väggen så högt upp det går) vilket ger "svagast kraft" men längst slaglängd/lucköppning.
-Förskjut allt (luck+väggfästen) nedåt för att öka kraften (leder till minskad lucköppning)
-Sedan kan man behöva sära på avstånden mellan fästpunkterna, samt offset på luckans fästöra, för att justera kraften i öppet eller stängt läge.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
En skiss, ursäkta min risiga ritförmåga :rofl: Handritad skiss av en mekanisk anordning med hävarm, märkt med "i sidovägg" och "stäng kraft".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Fixat lite pensionärsanpassad vindslucka åt föräldrarna.
[video]

Snodde din idé rakt av :cool:(y)
 
  • Husfasad med nybyggd träfodrad balkongöverbyggnad och en stege lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färdigställd träkonstruktion under ett takfönster med synliga balkar och brädor, inspirerad av andras idé.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Snodde din idé rakt av :cool:(y)
Klockrent :D(y)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Snodde din idé rakt av :cool:(y)
Det är det här man älskar med forum!
Grymt!
(har du svurit några gånger åt luckan innan ;))
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Synd, det där handfatet var riktigt fint. Men visst jag förstår att det känns jobbigt att spara grejerna i trädgården för att någon ev ska hämta dem. Men helt ärligt gillar jag toaletten och handfatet. :D
Underbart handfat. Spara det!
 
tommib tommib skrev:
Varför skulle det inte hålla tätt? Man låser ju luckan i stängt läge med skjutregeln.

Snygg lösning. Ska man klaga på något så är det väl de utanpåliggande gångjärnen som inte är supersnygga.
jag kanske över-tänker och oroar mig i onödan, men det blir ju en ”öppen skarv” alltså springan mellan dörr och vägg, runt om.

lite som att sätta fönster utan foder, överbleck eller underblec?
 
Horgmo HasselPatrik skrev:
jag kanske över-tänker och oroar mig i onödan, men det blir ju en ”öppen skarv” alltså springan mellan dörr och vägg, runt om.

lite som att sätta fönster utan foder, överbleck eller underblec?
Det är ju lockpanel så på sidorna är det ingen springa. Min lucka är även snedkapad uppe och nere så det inte är en springa in alls.
Detta är väll en helt normal vindslucka? Hur tänkte du att den skulle se ut?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Horgmo HasselPatrik skrev:
jag kanske över-tänker och oroar mig i onödan, men det blir ju en ”öppen skarv” alltså springan mellan dörr och vägg, runt om.

lite som att sätta fönster utan foder, överbleck eller underblec?
Förstår hur du tänker.
Ett droppbleck hade man kunnat montera nertill, men det är ju ingen isolerad vägg utan gavelspetsar på kallvinda. Även om vatten skulle rinna på insidan av panelen så hamnar det utanför tegelväggen under.
 
  • Gilla
Horgmo
  • Laddar…
Kakling påbörjad i badrummet. Börjar se ett ljus i tunneln nu äntligen.

Pågående kaklingsarbete med gråa kakelplattor och röda distanser på en vägg i ett badrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Nu blir det dubbeldokumentation men jag vill gärna vara med överallt där jag kan. :rofl: Idag har jag fogat om kakelugnen, putsat upp mässingen (med ketchup) och satt på nya spjälltofsar. I skick som ny!
Före: Renoverad vit kakelugn med putsad mässing och nya spjälltofsar, omgiven av växter och inredningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Restaurerad vit kakelugn med nypolerad mässingslucka och nya spjälltofsar, mot bakgrund av ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 17 till
  • Laddar…
Igår fick vi äntligen dit ytterdörren på vårat uthus från 1964 som har fått ett litet lyft.

Renoverat uthus från 1964 med nytt tak och panel, ny insatt ytterdörr och fönster, före målning och ytterligare arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad ytterdörr på vitmålat uthus med nytt tak och panel, byggarbetsmaterial synligt, i lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vi har gjort:
Lyft upp hela huset 20 cm
Nytt tak
Ny panel
Satt in dörr och fönster

Kvar är målning, plåtar, takavvattning och en liten altan.

Sen är det bara insidan kvar med det blir ett annat år!

Mer bilder finns i min projekttråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...r-svart-kan-det-va.395747/page-6#post-4049373
 
  • Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Igår fick vi äntligen dit ytterdörren på vårat uthus från 1964 som har fått ett litet lyft.

[bild] [bild]

Det vi har gjort:
Lyft upp hela huset 20 cm
Nytt tak
Ny panel
Satt in dörr och fönster

Kvar är målning, plåtar, takavvattning och en liten altan.

Sen är det bara insidan kvar med det blir ett annat år!

Mer bilder finns i min projekttråd:
[länk]
Vad är original undrar man då? Kanonfint! :D(y)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.